Autor:             Slider Publikováno:  14.září 2001 |  
 
    
  
    
      
      
      
        
        
           
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
      O         Red Faction se delší dobu mluvilo jako o hře, která má potenciál překonat         Half-Life a stát se tak jednou z nejlepších 3D akcí všech dob. Největším         lákadlem hry měl být všude zmiňovaný Geo-Mod engine, který umožňuje ničit         zdi a vlastně veškeré povrchy. Autoři hry z firmy Volition Inc. mají za         sebou několik úspěšných titulů - trojdílnou sérii Descent a vesmírné simulátory         Descent: Freespace a tak se po rozporuplné Playstation 2 verzi čekalo,         jak celý projekt pro PC dopadne.
   Povstání         na Marsu         Příběh postaví hráče do role Parkera, obyčejného horníka, který se celkem         náhodou připlete k povstání na Marsu. O tom, že Parker nakonec sehrajete         v celém povstání klíčovou roli a úspěch či neúspěch rebelů leží na bedrech         hráče, jistě není třeba mluvit. Po prvních pár minutách hraní plné verze         Red Faction si jistě mnoho hráčů vzpomene na film Total Recall s Arnoldem         Schwarzeneggerem v hlavní roli. Až na tuto podobnost jde o klasickou variaci         na téma záchrany světa (v tomto případě chudáků horníků) před zlem v podobě         hamižné korporace. Příběh hry je vyprávěn především prostřednictvím radiové         komunikace s ostatními povstalci a občas je doplněn krátkou in-game animací.
  
    
  
    
      
      
      
        
        
           
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
      
    
  
    
      
      
      
        
        
           
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
      
    
  
    
      
      
      
        
        
           
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
      
          Podívejme se na to, co je zřejmě největším lákadlem, které RF nabízí -         na Geo-Mod (geometry modification) engine. Ten umožňuje ničit stěny a         případně si v nich vytvářet vlastní chodby. V praxi to funguje tak, že         stačí vystřelit raketu do stěny, nebo k ní položit nálož a po explozi         se objeví otvor, který lze opakováním tohoto postupu změnit například         v chodbu, kterou se dostaneme do dalších prostor. Deformovat se ovšem         nedají všechny materiály, neboť pak by jakýkoliv level-designing pozbýval         smyslu, většina hráčů by se nezabývala hledáním klíče, když by se mohla         jednoduše probourat zdí do prostoru kam je potřeba se dostat.
   Omezené         využití Geo-Modu 
    
  
    
      
      
      
        
        
           
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
      Možnost ničit         stěny zní možná zajímavě, ale její využití ve hře je poměrně omezené a         po chvíli, kdy se hráč baví prokopáváním tunelů jen tak na zkoušku, se         to ukáže v singleplayeru jako trochu samoúčelné. Já osobně jsem kromě         úvodního levelu (tím je důl, kde se lze probourat takřka libovolnou zdí)         této možnosti využil celkem asi třikrát, jednou jsem ustřelil část mostu         pod projíždějící tankem a dvakrát jsem se proboural do sousední místnosti.         Jednak to je kvůli tomu, že v pokročilejších fázích hry je podíl ničitelných         povrchů omezen na nepříliš vysoké procento. Dalším důvodem je zřejmě nedotaženost         technologie - což je ovšem pouze můj osobní názor a ne každý s ním musí         souhlasit. Pokud například narazím na místnost, kde je strop podporován         několika sloupy a všechny je odstřelíte, pak bych očekával že se provalí         alespoň část stropu (čehož by se dalo využít k likvidaci nepřátel), což         se ovšem v RF bohužel nestane.
          Samozřejmě, jedná se o novou technologii, jejíž použití přináší řadu problémů,         které je třeba řešit, jako je například chování AI na změny geometrie         levelu, nebo nároky na výkon počítače při výpočtech deformací. Nicméně         je třeba říci, že technologie Geo-Mod je bezesporu zajímavá a jde o jeden         z milníků ve tvorbě 3D her. Pokud se ji časem podaří ještě trochu vylepšit,         bude se jednat o opravdovou bombu.
          Pochopitelně se nabízí možnost využití v multiplayeru, což by mohlo být         hodně zajímavé, ale zde autoři vsadili trochu na jistotu a možnosti destrukce         ve většině levelů omezili. Většinou lze rozstřílet pouze na malou část         stěn, aby se zabránilo například nepřekonatelnému rozdělení levelu na         několik částí. Podle mého názoru by byly vhodné i úrovně, kde by se postupně         dalo zničit takřka vše a možnosti Geo-Modu by se využilo v plné míře -         snad někdy později formou přídavných levelů.
    
  
    
      
      
      
        
        
           
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
      
    
  
    
      
      
      
        
        
           
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
      
    
  
    
      
      
      
        
        
           
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
       Grafika         a nedopovídající fyzikální model Fyzikální model Red Faction působí         poněkud nevyváženým dojmem. Na jedné straně je zde Geo-Mod, který umožňuje         deformace stěn, což je něco, co ještě žádná hra nenabídla a co působí         dosti věrohodným dojmem. Na druhé straně většina ostatních „zničitelných“         předmětů, jako jsou světla, části nábytku a podobně, po zásahu zbraní         jednoduše zmizí, což už příliš reálně nepůsobí. Nepříliš povedená je i         reakce vojáků na výbuch. Ve většině her se po zásahu raketou poblíž stojící         vojáci rozletí po blízkém okolí v podobě mnoha malých kousků, ale v RF         reagují vojáci spíše jako po zásahu kulkou a prostě se jen složí k zemi.         Člověk nemusí být zrovna příznivcem krvavé kaše na zdech místností, aby         mu to připadalo trochu podivné. Ale abych jen nekritizoval, tak musím         pochválit například bublinky za kulkami letícími vodou, nebo výborně udělané         rozbíjení skla (mimochodem, střepy pod Parkerovýma nohama pěkně křupou         :)
  
    
  
    
      
      
      
        
        
           
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
      Grafika, kterou         RF nabízí bych ohodnotil zřejmě jako lehký nadprůměr. Vše vypadá celkem         dobře, ale do špičkových titulů tomu něco chybí. Jediná věc, nad kterou         bych se trošku pozastavil, je animace postav, která je trochu podivná.         Většina postav se pohybuje jaksi strnule a nepůsobí příliš reálně. Celkově         hra po grafické stránce připomíná Half Life, lehce mixnutý s Unrealem         a možná trochu se Systém Shockem 2. HW nároky jsou stejně jako grafika         zhruba na úrovni dnešního průměru, pouze při větších explozích nebo při         současné střelbě více postav, se hra trochu zpomaluje.
   Čtyři         skupiny zbraní         Intelegence nepřátelských vojáků je na celkem slušné úrovni - snaží se         spolupracovat a vzájemně se krýt, pokud jsou zranění, stahují se do bezpečí.         Pokud potkáte obyčejného úředníčka, nebo jiného nevojáka pracujícího pro         korporaci, prosí o smilování, ovšem jakmile se otočíte, běží varovat nejbližšího         vojáka. Spolubojovníci, na které cestou narazíte, většinou dlouho nepřežijí,         nebo se věnují řešení vlastních problémů a tak jejich inteligenci nemá         smysl nijak hodnotit a to zda bojují s rozvahou či nikoliv, se vlastně         ani nedá moc poznat.
  
    
  
    
      
      
      
        
        
           
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
      
    
  
    
      
      
      
        
        
           
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
      
    
  
    
      
      
      
        
        
           
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
      Co         by to bylo za 3D akci, kdyby nenabízela pořádný arzenál zbraní. RF jich         nabízí celkem 15 a jsou rozděleny do 4 skupin. První skupinou jsou zbraně         pro boj zblízka - zde kromě elektrického obušku a nepříliš účinného plamenometu         najdete i policejní neprůstřelný štít, který se dá výborně použít k proběhnutí         kolem hlídek s kulomety apod. Dále jsou k dispozici zbraně poloautomatické,         kam patří 12mm pistole, brokovnice, klasická odstřelovačská puška a útočná         puška se zaměřovačem (jedna z nejlepších zbraní ve hře). Třetí kategorií         jsou zbraně automatické, mezi kterými se objevuje dvojice samopalů, těžký         kulomet a railgun. Ten disponuje v sekundárním módu zaměřovačem citlivým         na teplo, jenž umožňuje odhalit i nepřátele skryté za zdí. Poslední na         řadě jsou výbušniny a raketomety, kam patří granáty, dálkově odpalované         nálože, raketomet a Fussion Cannon, což je silnější verze raketometu.
   Interaktivita         herního prostředí 
    
  
    
      
      
      
        
        
           
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
      Na         hře je patrná snaha autorů o co největší oživení herního prostředí a zpestření         hry jako takové. Asi nejdůležitějším prvkem je podobně jako v Half-Life         množství spolubojovníků, na které lze cestou narazit. Většinou prohodí         s Parkerem několik slov, požádají o pomoc, nebo poradí jak postupovat         dál, ale do boje se mu po bok nepostaví. Je to drobnost, která však celkově         velmi výrazně přispívá k vytvoření té správné atmosféry a vtažení do děje.         Red Faction se hraje velmi dobře a díky poutavé atmosféře rychle vtáhne         hráče do děje, ale bohužel trpí poměrně častým neduhem akčních her - je         příliš krátká. Za dvě odpoledne pohodového hraní lze hru bez problémů         projít a to je podle mého názoru dost málo.
          Jako jedno ze zpestření nabízí hra i dvě stealth mise, kdy se snažíte         pokud možno nepozorovaně dostat do přísně střežených prostor. V těchto         misích je nejlepší chodit se schovanou zbraní a pouze v případě největší         nutnosti použít pistoli s tlumičem, což je jediná zbraň, kterou zde můžete         použít. Pokud někoho zastřelíte, je třeba tělo ukrýt, aby jej někdo nenašel         a nespustil poplach. Nutno podotknout, že ovšem takový postup není podmínkou         a klidně můžete misi pojmout zcela akčně a prostě všechny vystřílet, i         když je to o něco náročnější než opatrné plížení.
  
    
  
    
      
      
      
        
        
           
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
      
    
  
    
      
      
      
        
        
           
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
      
    
  
    
      
      
      
        
        
           
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
       Spousta         dopravních prostředků         Poslední dobou se u 3D akcí stala módou možnost ovládat nejrůznější dopravní         prostředky a RF tuto možnost nabízí taktéž. Počet nabízených dopravních         prostředků je patrně nejvyšší ze všech podobných titulů, které se zatím         objevily (snad kromě Operace Flashpoint, ale ta patří do trochu jiného         žánru). První stroj, jenž je možné ovládat, je důlní razící stroj, který         sice nemá žádnou zbraň, ale s pár vojáky si hravě poradí.
  
    
  
    
      
      
      
        
        
           
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
      Další „dopravovadla“         už disponují i nějakou tou zbraní a tak se je rozhodně vyplatí využít.         Postupně narazíte na ponorku vybavenou torpédy, malou raketu s rotačním         kulometem a tank. Posledním v řadě je terénní automobil s těžkým kulometem         - ten budete jednou řídit a jednou se svezete jako střelec u kulometu.
  
 
 
 
 
 
  |