Need for Speed Heat – recenze
7/10
zdroj: tisková zpráva

Need for Speed Heat – recenze

15. 11. 2019 18:00 | Recenze | autor: Ondřej Švára |

Přijel nový díl Need for Speed, kterému není třeba hned sypat hřebíky pod kola. V novince Heat jsou na prvním místě rychlá auta a jejich poctivé vylepšování v garáži, naopak zmizely mikrotransakce, produktová reklama i spousta nevkusu z příběhu. Z ulice si navíc odvezete odlišné zážitky podle toho, zda řídíte ve dne, nebo při měsíčku. Jste připraveni na start?

Z nejhoršího venku

Zdálo se, že po rebootu Need for Speed z roku 2015 a zejména po předloňském Paybacku jede slovutná závodní série už jen na výpary. Jako by na arkádovém závodění nebylo možné nic pořádného vymyslet – tvůrci se zaměřili na vyprávění slaboduchých příběhů o zlaté mládeži za volantem a na agresivní monetizaci dodatečného obsahu, který přitom za koupi nestál.

Z Need for Speed se v nedávné minulosti stal kiosek s energetickými nápoji, loot boxy a pubertálním nevkusem. Heat je naštěstí jiná kávička. Ačkoliv si Electronic Arts nechávají pootevřená vrátka pro budoucí DLC a hra neopouští adolescentní atmosféru, zmizela loterie s náhradními díly, ubylo product placementu a příběh přeci jen už není tak nestravitelně hloupý.

zdroj: Archiv

Příběh jednoho gangu

V Heat se znovu stáváme členy řidičského gangu ve válce s dopravní policií. Opět se tedy ocitáme ve společnosti, kde nikomu není přes třicet, nikdo nepracuje a veškerý svůj čas tráví v kašpárkovsky vymóděných autech. Nutno však ocenit alespoň akademickou snahu autorů neglorifikovat automobilový gang za každou cenu.

Mladí šoféři–pozéři se předvádějí v ulicích Palm City, fiktivní napodobeniny Miami, což se pochopitelně nezamlouvá policejnímu sboru, který vykopává válečnou sekeru a často překračuje hranice svých pravomocí. V příběhu lze nicméně číst mezi řádky a s tvrdými policejními metodami i docela sympatizovat.

S jízlivým uspokojením se nejednou uchichtnete nad tím, jak jindy suverénní děvčata a chlapci z rychlých aut dostávají na pamětnou a pod svými husto–kruto–přísnými rouškami natahují moldánky. Se zabaveným auťákem na odtahovce se selfíčko prostě nedělá – tak zní vcelku nečekané poselství scénáře.

Pakliže je ale příběh stále nad vaši trpělivost, můžete veškeré cutscény přeskočit a na celou dějovou linku zapomenout, aniž by tím jakkoliv utrpěla hratelnost. Bravo!

Ve dne Jekyll, v noci Hyde

Přímo z policejního automobilu tentokrát spravedlnost na silnicích rozdávat nebudete. Tradiční kontrast v hratelnosti obstará střídání dne a noci, kdy se jako mávnutím kouzelného proutku dramaticky mění podmínky pro závodění, herní pravidla, struktura misí i sběr zkušeností v kampani.

Nově představená metropole Palm City nemá sama o sobě čím překvapit. Tvůrci si s originalitou hlavu nelámali a stvořili prostředí velmi podobné tomu z Burnoutu, The Crew či GTA V Online. Kouzlo hry ale spočívá v rozdvojené identitě, díky níž se zážitky z jízdy opravdu výrazně liší podle času na hodinkách.

Zatímco za světla se závodí na oficiálních tratích bez dopravy i zbytečně přísného dohledu policie, v noci ulice zazáří neonem a vzduch se prosytí nestydatými honičkami v hustém provozu a s policejní sirénou v zádech. A zatímco ve dne se na soutěžích vydělávají především peníze na nové automobily a součástky, v noci se jezdí o reputaci, bez které si nelze nic koupit, ani kdybyste měli milion dolarů.

Dvojitá porce zážitků

Ze dne do noci a zpět umí hra přepnout kdykoliv, stačí jeden povel tlačítka a už ukládáte město ke spánku nebo ho probouzíte. Na tomto principu se kombinují ty nejlepší prvky z dílů Underground a Most Wanted. Skrze bodování vás navíc hra motivuje k rovnoměrné účasti v obou typech závodění i k plnění rozdílných příběhových misí z rozvětveného scénáře.

Obecně platí, že noční závody policie ostře stíhá a nepřestává na jejich účastníky dotírat ani po projetí cílem, naopak ještě přitvrzuje. Následná honička tak může teoreticky trvat déle než předchozí soutěžní výzva.

Jakmile se podaří zmizet policistům z dohledu, je nutné bezpečně dojet do domovské garáže, kde už čeká slušná porce reputačních bodů. Na druhou stranu je ale snadné o spoustu z nich přijít, pokud policii neupláchnete, a to se stává často.

V honičkách s policií si hra vybírá své slabší chvilky. Při vysoké intenzitě stíhání jsou policejní vozy až nesnesitelně agresivní a po několika smutně končících dopadeních si uvědomíte, že ze všech pirátů silnic si vlastně pokaždé vyberou vás, což je absurdní a neférové.

Hravá a přímočará

Při vysokých rychlostech si snad ani nelze dosyta vychutnat působivé kontrasty v grafickém zpracování, které za trochu toho kochání opravdu stojí. Škoda jen, že grafika čas od času  zbytečně „zaškubá“, Ghost ještě musejí zapracovat na optimalizaci.  

Zatímco za tmy vyniká silueta ozářeného downtownu a neonové barvy oblékne i navigační interface, ve dne hra co chvíli kouzlí se slunečními paprsky nebo spouští hromy a blesky. Déšť tu vypadá jako opravdový a vzhledem k tomu, že prší opravdu často, vyniknou i proměnlivé jízdní vlastnosti automobilů.

Na mokrém asfaltu se auta přirozeně smýkají více než na suchu a tam, kde po přeháňce zbyly kalužiny, auto nečekaně ustřelí. Vtip je v tom, že počasí se mění ještě rychleji než ve WRC 8, a tak vás de facto na každém kilometru čeká nějaké překvapení.

Rychle se střídající podmínky na tratích mají zamaskovat, že jízdní model je ve skutečnosti jeden z nejarkádovějších v sérii. Ghost se ani nepokusili o náznak realismu, ba naopak. Dynamika hry odpovídá arkádám z automatů a prakticky každou zatáčkou se budete řítit „dveřmi napřed“ v mocném powerslidu. Chvíli to trvá, ale zvyknete si. Já si divoký jízdní model nakonec dokonce oblíbil.

zdroj: Archiv

Uprav, na co si jen vzpomeneš

Z rychle projížděných zatáček se tají dech a zvedá žaludek. Energické jízdě navíc hra neklade téměř žádné fyzikální překážky. Prostředí je snadno zničitelné, pod autem se tříští nejen ploty a předzahrádky, ale veškerý městský mobiliář, betonové zídky, mostní pilíře, dokonce i menší stromy. Někdy to po závodě vypadá, jako by se městem prohnala vichřice.

Spíše tvůrčí než destruktivní sklony naopak uplatníte při tuningu vozů. Ten už naštěstí není spojen s „pokerovými“ kartičkami Speed Cards z minulého dílu Payback. Součástky lze nyní pořizovat za běžnou herní měnu – a že je v garáži opravdu co dělat!

V individualizaci aut je hra nadmíru velkorysá. Kromě výměny a nastavování běžných součástek do motorů či podvozků nabízí i takové libůstky, jako je ladění zvuku výfuku nebo změna barvy plamenů z nitra. Auto lze také posadit na vzduchové pérování, měnit světlou výšku i náklon kol a každý sebebláznivější nápad sdílet s komunitou.

Široké možnosti úprav jdou ruku v ruce s rozvážně postupující kampaní, která nepodstrkuje rychle jedno auto za druhým a s každým z celkových 127 (včetně vracejícího se Ferrari) se můžete sžít dostatečně dlouho. Hra působí zkrátka mnohem vyzráleji než předchozí díly v sérii. Na druhou stranu jsou ale její koncept i spousta detailů okatě převzaté od konkurence.

Plíživá ospalost města

Většina interaktivních prvků v Palm City je notoricky známá odjinud. Nejen město samotné, ale zejména malé arkádové výzvy kvůli tomu poměrné brzy omrzí, včetně proskakování skrze billboardy nebo průjezdů měřenými úseky.

Zívnete si také nad klasickým výběrem soutěží přímo na silnicích, nad okamžitou opravou auta po průjezdu benzinkou či nad zoomovatelnou mapou, díky níž se lze na spoustu míst okamžitě teleportovat, třeba do autosalonů.

Z určitého úhlu pohledu je Heat pouhým klonem Burnoutu a zmenšeninou The Crew. Nedostatek originality způsobuje, že v pokročilých fázích kampaně se člověk začne nudit víc, než by asi v otevřeném herním prostředí musel – za předpokladu, že je veteránem zmíněných her. Žánrovým nováčkům to bezpochyby bude vadit výrazně míň anebo vůbec.

Úcta k zábavě

Ghost Games poslali do světa zábavnou arkádu se zajímavě rozdvojenou identitou a znovu objevili úctu k automobilům, k rychlosti i zábavě. Zničitelné herní prostředí neklade odpor a střídání dne a noci efektně oživuje herní kampaň.

Při honičkách s policií hra trochu frustruje a časem v ní budete postrádat více osobitosti. Ničím ale vyloženě neurazí, což u série Need for Speed není samozřejmost.

Verdikt:

Hravý jízdní model, velkorysý tuning, kariéra bez mikrotransakcí a otevřené město, které od soumraku do svítání mění identitu. S novým dílem se Need for Speed odráží ode dna a napravuje hříchy minulosti, ale příliš se podobá konkurenčním hrám.

Nejnovější články