Meridian: New World je nízkorozpočtová strategie, o kterou zavadíte leda náhodou, a druhý den už si z ní nebudete pamatovat vůbec nic. Namísto zábavy pocuchá vaše nervy a během hraní si nevěřícně ukroutíte hlavu při meditaci nad tím, co všechno je ještě v roce 2014 strategickým standardem.
V prvé řadě hru trápí zásadní technické problémy. Chybová hláška o zvukové kartě nebo bezdůvodné padání hned po spuštění tvoří pouze zlomek potíží, kterými Meridian trpí. Časem snad tvůrce podobné problémy odstraní, ale přesto jde o jasný signál, s čím máte dočinění - klasicky se tvářící realtime strategií od studia Elder Games, které tvoří jeden člověk (Ede Tarsoly). Je tedy logické, že neměl kapacity na pořádně odladění hry z hlediska technologie, ani hratelnosti.
Když ale zmíněné překážky překonáte a pustíte se do hraní, čeká vás první pohled solidní grafika. Meridian: New World vypadá (i vzhledem k ceně) docela k světu a nemá daleko třeba k některým titulům od 1C. Jen se nesmíte pouštět do bližšího zkoumání budov nebo nedej bože bídných textur. Za patnáct euro ale zřejmě nikdo nečekal, že půjde o grafický klenot. Spíš tvůrcům vytknu absenci jakékoli tváře a vlastního stylu.
Určitě to umíte i lépe!
Meridian je tuctová RTS s modely budov a jednotkami, které našly svůj předobraz nejspíše ve Spielbergově Válce světů. Unylé a tisíckrát viděné vzezření navíc nedrží úplně pohromadě - třeba design budov by mohl mít jednotný styl. O tom, že by mohly vypadat zajímavěji ani nemluvě, jakkoli je podobné posouzení především otázkou osobního vkusu každého hráče.
Naopak po příběhové stránce se nedá o absolutní kreativní křeči vůbec pochybovat. Populační exodus a útěk lidské rasy na zázračnou planetu s téměř totožnou atmosférou jako Země už snad ani není klišé. Tvůrci ale slouží ke cti, že si to uvědomili a pokusil se těžce nezajímavé vyprávění něčím ozvláštnit.
V přestávkách mezi misemi tak můžete chodit po vesmírné lodi, rozmlouvat s posádkou a pročítat záznamy, které odhalují příběhové pozadí a zajišťují nutnou omáčku. Občas dokonce dostanete v rozhovorech i na výběr z více odpovědí a můžete tak ovlivnit vztahy na palubě. A podobné momenty si pořádně užijte, protože představují to jediné, co se na hře opravdu povedlo.
Chudý příbuzný
Meridian totiž není zábavná hra a jednoduše nefunguje tak, jak by měla. Četl jsem názor, že se jedná o StarCraft II pro chudé, což v zásadě sedí, jakkoli je podobná charakteristika mírně pejorativní. Meridian je chudý příbuzný StarCraftu, který staví na absolutních základech RTS žánru, ale uchopil je za špatný konec a navrch přidává jeden jediný nápad s dvojím dopadem - někdy zaujme a pobaví, jindy koncept hry naopak totálně rozvrací.
Tím nápadem jsou speciální schopnosti (třeba léčení), které si odemykáte v rámci RPG systému, a můžete je používat dle libosti, což samozřejmě zcela znemožňuje balanc obtížnosti. Vedle léčení může jít třeba o dočasné zvýšení rozdaného poškození. V tomto ohledu je sympatické, že zkušenostní body můžete vedle kampaně sbírat i ve skirmish módu, ale na výraznější odlišení od konkurence to stejně nestačí.
Na hře je totiž až příliš vidět, že za ní stojí tvůrce modů pro hry jako Command and Conquer nebo Warcraft. Mapy mají tradiční charakter s na první pohled viditelnými cestičkami, pathfinding jednotek je vyloženě otřesný a o umělé inteligenci nepřátel se nedá hovořit - žádnou nemají. Také počet a rozmanitost nepřátelských jednotek není žádné terno, což je pro hru se systémem kámen–nůžky–papír hodně špatná vizitka.
Boj s nepřítelem dále ztěžuje pochybné ovládání a uživatelské rozhraní, ve kterém je nadlidským úkolem i prostý výběr specifického typu jednotek. Hraní Meridian si tak můžete představit jako kombinaci frustrace z jednotek mířících všemi směry, údivu z protivníků nabíhajících na zteč po jednom a nakonec vlastně i pobavení z toho, že všechny protivníkovy jednotky míří na jednu vaší, kterou jen pořád dokola léčíte. Takhle opravdu kvalitní (nebo alespoň průměrná) strategie a hra obecně rozhodně nevypadá. Navíc Meridian neobsahuje multiplayer.
Raději klasiku
Neberu argument, že jde z velké části o výtvor jednoho člověka. Některé přešlapy a problémy jsou totiž výsledkem vyloženě odfláknuté práce (technické problémy, příšerný dabing). Zároveň by se leccos z toho dalo přežít, kdyby Meridian obsahoval zábavný strategický základ. Ani to se ale nepodařilo. Absurdní umělá inteligence, malý počet jednotek a nudné mise - to všechno dává dohromady hru, kterou nemáte důvod zapnout, natož kupovat. Raději si za stejné peníze pořiďte hry, na které se Meridian odkazuje. Světlou stránkou Meridian: New World jen opravdu je grafika.