Roguelike s přidanou hodnotou
Dědictvím mistra hororu H. P. Lovecrafta se herní tvorba inspiruje napříč všemi žánry a tak nepřekvapí, že se válka proti okultismu vede už i v arkádách s roguelike prvky. Díky detektivní zápletce však lze na novou hru pohlížet i jako na akční adventuru, čemuž ostatně odpovídá relativně nízká obtížnost.
Lovecraft's Untold Stories nehodlá nikoho zbytečně týrat, souboje jsou zvladatelné a to nejhorší, co se vám může stát, je posmrtný návrat postavy na start aktuální úrovně s vybavením, s jakým do ní vstupovala. To je na poměry žánru roguelike docela čajíček.
Bez ohledu na škrty v pravidlech vás hra každopádně neochudí o vše příjemné, co roguelike také charakterizuje, totiž bohatý loot, unikátní hrdinské vlastnosti a mimořádnou variabilitu misí s generovaným obsahem. Přeskupené prostředí i nepřátelé činí hru velmi nepředvídatelnou a svrbění břicha z neznáma bude vaším nejčastějším pocitem.
Do akce můžete postupně vyrazit v roli až pěti různých postav s odlišným akčním stylem, výbavou, zbraněmi i příběhovým scénářem. Skutečně, ať už si do mise vyberete detektiva, čarodějnici, zlodějíčka, ducha, nebo vědce, kromě smrti budou mít vždy na jazyku také spoustu vlastních příspěvků do detektivní skládačky, která se vine jako tenká nit celou kampaní.
Tíseň z neznáma
Snaha hrdinů odhalit praktiky okultistických šílenců je pouhý leitmotiv, bez nějž by však dílo přišlo o své nesporné kouzlo, a to i navzdory jisté nešikovnosti konceptu. Nutno upozornit, že střípky příběhové mozaiky se přeskupují společně s dalším obsahem, nicméně jejich náplň se nemění a práce s nimi logicky omrzí.
Na druhou stranu, každá postava si s sebou do akce skutečně přináší svoji verzi příběhu a alespoň v tomto ohledu zůstává hra dlouho dostatečně pestrá.
Téma okultismu hru stylově podkresluje a snoubí se s depresivním prostředím klasické vily hrůzy, opuštěného lazaretu, půlnočního hřbitova a dalších. Každá úroveň je složena z jednotlivých sekcí nabitých lootem, příběhovými indiciemi nebo monstry, přičemž pointa opravdu tkví v nepředvídatelnosti.
Nikdy přesně nevíte, co vás na další obrazovce čeká a podle symbolů v mapě můžete pouze odhadovat, zda to bude prostor plný myšlenek, anebo po zuby ozbrojených bestií. Mimochodem, na nich se výtvarníci docela vyřádili. Takový poltergeist s rotačním kulometem na prsou se hlásí o zápis do učebnic herního designu.
zdroj: Archiv
Horká linka
Kromě vlastního scénáře se každá postava může pochlubit také unikátní výbavou a zbraněmi. Například detektiv střílí skvělou Winchesterovkou, doktor pulzním kanonem a tak dále. Jakmile zazní první výstřel, hra se z detektivky promění v úplné akční tornádo, které vás bude bavit stále víc a víc.
Hra do jisté míry připomíná Hotline Miami, a to nejen top-down perspektivou. Pohyb na scéně je rychlý, zbraně smrtonosné a zdraví všech postav chatrné, takže naprostá většina přestřelek má infarktový průběh.
Zabít, anebo zemřít, to je vždy otázka pouhých několika vteřin, což se víceméně nemění ani po získání kvalitnější hrdinské výbavy, proti které hra nasazuje obtížnější nepřátele ve větších počtech. Až se na vás vrhne zástup desítek nemrtvých na hřbitově, skoro bude potřeba založit nový krchov.
Souboje jsou náročné, nikoliv ale frustrující nebo nehratelné. A to i přesto, že je nelze plánovat, neboť za zavřené dveře další obrazovky skutečně není vidět. K vyvážené zábavě každopádně přispívá specifické ovládání střelby analogovým kloboučkem z gamepadu. Chvíli potrvá, než si zvyknete, ale nakonec oceníte, že útočení je zcela nezávislé na pohybu postavy a že je úžasně pohotové. V kýženém směru stačí drobně vychýlit páčku a prásk, už se to před vámi skládá na hromadu!
Udělej si sám
Pokaždé, když sáhnete na kliku od brány do další obrazovky, zhluboka se nadechněte a zaradujte. Čeká vás adrenalinová akce plná příjemného napětí. Hra umí potrápit, ale nikdy vás nenechá napospas osudu, kterého jste opravdovými pány, a to i díky účinným RPG prvkům.
Není to sice žádná revoluce, ale když s magickým amuletem získáte větší zásobník do zbraně nebo pár bodíků ke zdraví, je to pro hratelnost skvělý doping. Zrovna tak jako možnost veškerou výbavu skladovat. Díky tomu po neúspěšné misi přichází postava skutečně jen o nejčerstvěji nasbíraný loot.
Odklon od drsných roguelike pravidel dělá hru přístupnější širšímu publiku, a to není hřích. Přísně konzervativní ovšem zůstává ve výtvarném zpracování – bohužel. Pixel-artová grafika je až příliš obhroublá na to, aby z výšky podala všechny důležité detaily.
Možná se tedy občas přistihnete, jak mžouráte do obrazovky, abyste se ujistili, co vlastně sbíráte a kam jdete. Jelikož jsou mapy plné pastí, rozlitých kyselin a vystřelovacích bodáků, stane se grafika vašim dalším nepřítelem.
Lovecraft's Untold Stories je hra stylová, s bohatým obsahem a především chytrou hratelností, která v pravých chvílích stupňuje zábavu a nezneužívá obtížnost k upevnění atmosféry. O to už se ostatně s bravurou stará lovecraftovský námět. Pokud jste nad hrami s nádechem roguelike dosud váhali, teď máte šanci rozšířit si obzory a skvěle se pobavit.