Heroes of Might & Magic III HD Edition - recenze
6/10
zdroj: Vlastní foto autora

Heroes of Might & Magic III HD Edition - recenze

28. 1. 2015 20:30 | Recenze | autor: Ladislav Loukota |

Skoro šestnáct let uplynulo od vydání Heroes of Might & Magic III: Restoration of Erathia, jedné z nejlepších tahových strategií všech dob, a zároveň i příčiny rozkolu mezi přáteli, rodinami či partnery vlivem vydařeného hotseat režimu na jediném počítači. HoM&M III se však zároveň stala i vrcholem série, který žádný z následovníků nepřekonal. Logika proto velí, že by aktuální HD verze pro PC Windows a iOS/Android tablety měla zábavu stále vyzařovat s nezměněnou intenzitou. Tak jednoduché to ale s Heroes of Might & Magic III HD bohužel není.

Na zenitu série 

Dlouho předtím, než Jon Van Caneghem pohřbil sérii Command & Conquer, rozjel v rámci New World Computing i strategický spin-off RPG série Might & Magic. První dva díly HoM&M už dnes platí spíše za anekdotu pro znalce, v díle třetím se však spojilo to nejlepší z herního designu a grafiky pozdních 90. let, čímž vznikla dodnes fungující legenda, kterou je nyní možné hrát i v HD verzi.

HoM&M III pochází z tak dávné minulosti, že tehdejší recenze ještě začínaly archaismy jako "zapálil jsem černé svíce rozložené do tvaru pentagramu kolem monitoru" a "samozřejmě jsem odpojil telefon“. Popularita hry však jen odráží její kvality. Díky mixu fantasy tahové strategie a RPG hráč v obecném náhledu na „mapu světa“ diriguje hrdinu s jeho armádou, zatímco buduje malebný hrad, aby postupně přeprodukoval hrdinu nepřátelského a vzal mu ve zdánlivě jednoduchých bitvách jeho hrad. Celkový koncept je tedy snadno pochopitelný, ale zároveň komplexní, pokud jde o mistrovské zvládnutí všeho, co nabízí.

Koncept hry je natolik zábavný a návykový, že by klidně mohl fungovat i v jiném než fantasy prostředí (ostatně od roku 1999 sním o sci-fi modifikaci HoM&M III…), ale popularita hry je též úzce spojená i s jejím audiovizuálním zpracování. Výsledkem je díky relativně snadnému ovládání, fantastickému tempu, ale právě i malebné atmosféře jedna z nejlepších a nejoblíbenějších tahových strategií historie.

Prokletí chybějících datadisků

Tím bychom vlastně recenzi mohli zakončit, vyhlásit padla a odebrat se k našim digitálním distributorům - jméno HoM&M III prostě prodává samo o sobě. Znělo by to však až příliš dobře, aby to zároveň bylo bez háčku. Oproti neoficiálnímu HD modu sice HoM&M III HD nabízí upravenou grafiku (viz srovnání níže), ale nynější hráči si už nezahrají datadisky Armageddon's Blade, The Shadow of Death či polooficiální In the Wake of Gods.

Prosincová oznámení se sice shodla v naději, že datadisky třeba časem dorazí formou DLC updatů, Ubisoft však v tiskovce nadějím příčinu nezavdává. "K pochopení původu tohoto projektu je třeba jít zpátky do roku 2003, kdy jsme New World Computing požádali o jejich archiv všech Might & Magic projektů. Objevili jsme v něm spoustu dokumentace a dalších dat, ale co se týká Heroes III, archiv obsahoval pouze použitelný zdrojový kód pro Heroes III: Restoration of Erathia," tvrdila tisková zpráva.

Už jen definitivní absence datadisků může být pro většinu potenciálních hráčů důvodem koupi HD verze stornovat. Mohou jim chybět mechaniky z pozdějších datadisků, ale i řada uživatelských scénářů, které pro kompletní verzi hry vznikly. I pro případné nováčky ale v kontextu vývoje her posledních 16 let na HD verzi prosvítají některé nešvary, které pamětníci dříve rádi ignorovali.

Zub času 

Trojka přes všechnu genialitu obsahuje celou řadu objektivních chybek, které hraní v roce 2015 dodává jistou pachuť. V první řadě lehce zarazí překombinované rozhraní. Kdyby nešlo o tahovku, zcela po právu by si zasloužila označení “klikfest”. Ač byl interface trojky ve své době pokrokem oproti předchozím dílům, z pohledu svižnějších a lépe optimalizovaných her současnosti přeci jen působí trochu těžkopádně.

Hráči zmlsanému 21. stoletím bude též výrazně chybět automatizace managementu při budování hradů nebo opakovaném rekrutování panáků. Možná jde o věrnou emulaci feudálního/fantasy panovníka, který co si neohlídá sám, to nemá. Jenže hlavně v hotseatu nadbytečné klikání plynulost hry prostě brzdí.

Dalším ožehavým tématem, vcelku kritickým to komponentem u titulu milovaného pro multiplayerovou složku, je vyváženost hry. Debata nad ní se ostatně rozhořela i pod Alešovým oznámením HD edice. Výkřiky nad nefér nekromanty, imba/OP kouzly (slang dle generace...), matematické vypočítávání pozitiv nebo negativ těch a oněch hrdinů+jednotek ale zákonitě doprovází prakticky každé multiplayerové sezení HoM&M III už od osudného února 1999.

zdroj: YouTube.com

Je to náznak vyvedených pravidel? Možná ano. Jenže veskrze nepovedená endgame fáze, která se neúměrně vleče s tím, jak útočící armády musejí táhnout taaaakhle daleko, zatímco obránci mají práci zjednodušenou, ale čistě oslavnou tezi poněkud nabourává. Ne nadarmo přišly Civilization hry s alternativními možnostmi vítězství.

V HoM&M III je endgame o to horší, že jednotky nepostupují separátně, ale jenom pod hlavičkou hrdiny. Kvůli tomu člověk častěji hraje taktikou “všechno nebo nic”. Takový přístup vlévá krev do žil z kraje hry. Na konci ale není ojedinělá situace, kdy si útočící armády své domovské hrady prohodí, protože obě atakovaly oponenta se svým nejlepším gerojem, a naopak domovinu bránili s týmem B, a celý kolotoč se tak opakuje pořád dokola. Přiznejme si tedy, že finále každé mapy většinou končí prodlužovaným utrpením nebo naopak antiklimatickou kapitulací, a je to zjevná chyba designu herních mechanik.

Nakonec i velký klad HD verze, totiž nostalgie k původní verzi, se po úvodním nadšení ze setkání s modlou dětství/mládí pomalu vytratí - pravidla a scénáře už holt máte vyryté do paměti a některé prvky zkrátka jsou zastaralé.

HD verze HoM&M III zkrátka postrádá novější příchuť jakou nabízí třeba „fantasy exotika“ v Endless Legend, nebo budování dynastii po vzoru Crusader Kings II (popř. jeho modifikace Game of Thrones). Ostatně teprve při hraní custom mapy Westerosu si člověk uvědomí, jak ploše Heroes of Might & Magic III zachází se svými heroes. Mimochodem jde o scénář, který s HD verzí není kompatibilní...

Série v kruzích 

Uvedené výtky samozřejmě nemají nijak pošpinit stále velmi solidní hratelnost nebo historický význam HoM&M III jako spíše zchladit neúměrná očekávání od HD verze u těch, kteří s hrou neměli mnoho let kontakt, popřípadě ji dokonce nikdy nehráli. I přes detailnější grafiku a běh na dotykových zařízeních hra zkrátka zestárla i v negativním smyslu slova. A vzhledem k tomu, že HoM&M III HD je pro absenci datadisků určen právě spíše nováčkům v sérii, se zkrátka hodí poupravit dojem o všeobecně bezproblémové pověsti této hry.

Herní systém složený z triviálního RPG, budovatelské strategie, jednoduché tahově-taktické strategie a pochodování světem ale ve finále stále dokazuje, že celek je více než jenom součet jednotlivých částí. Návyková hratelnost a dokonale pohádková atmosféra HoM&M III umí i 16 let od vydání původní verze vtáhnout slabé duše jako všemocný maelstrom a vygenerovat pekelné prokrastinační situace á la „Jen se podívám, jestli mi to jede… Aj, kam mi utekly 4 hodiny?“ Až se jeden diví, proč si hru za vzor nebere více strategií.

HD verze Heroes of Might & Magic III se tak hodí spíše pro šíření slávy Heroesů mezi dětmi s tablety, pokud je veteráni zároveň připraví na několik zmíněných nešvarů hry. Dalším motivem ke koupi může být zvědavost, jak vlastně ta "HD" grafika vypadá, potažmo podpora multiplayeru přes Steam nebo lokalizace do češtiny (v testované verzi nebyla, ale v ostré verzi ji najdete). Na koho ani jeden z uvedených důvodů nesedí, může s klidným svědomím zůstat u starších edic hry, které mají třeba tu výhodu, že neignorují drtivou většinu komunitou vytvořených map.

Smarty.cz

Verdikt:

Heroes of Might & Magic III navzdory léta opomíjeným chybkám a mírnému zastarání stále táhne jako kdysi. Pokud však nepatříte mezi úplné nováčky nebo nejste vyloženě povrchně založení, bohatě si vystačíte se starou Complete edicí. Veterány by navíc mohla tato okleštěná verze klidně i urazit. 

Nejnovější články