Nedávno se zčistajasna objevila zpráva, že tým Bizarre Creations se loučí se sérií Project Gotham Racing a nutno dodat, že se loučí ve velkém stylu. V těchto dnech vychází pro Xbox 360 čtvrtý díl populárních závodů převážně v městském prostředí a my se mu krátce podívali na zoubek předtím, než příští týden zveřejníme velkou recenzi od Marka Beniače. PGR hry byly vždy zajímavé tím, že každý díl přinesl nějakou podstatnou změnu. U čtyřky je změn přímo požehnaně, z nichž mezi nejvýraznější určitě patří přítomnost motocyklů (tedy nelze už mluvit jen o automobilových závodech) a vliv počasí na řízení. Chování motorek hodnotím vcelku pozitivně. Nelíbí se mi jen určitá výkonová nevyváženost a brzy tak zjistíte, že na spoustu tratí nemá smysl brát auto, protože je nekonkurenceschopné kvůli pomalejší akceleraci.
PGR4 Superstar Challenge London gameplay video - další podobná
Nadšený aplaus si vývojáři zaslouží za implementaci počasí a musím přiznat, že jsem nečekal tak efektní dopad na řízení. Předně je potřeba zdůraznit, že nemluvím o grafice, ale o mokrých silnicích, kalužích plných vody, hustém dešti, námraze atp. Na okamžiky, kdy ve dvoustovce chytnete před zatáčkou naprosto přesvědčivý aquaplaning, se jen tak nezapomíná. Tyto situace přinášejí do hry více přemýšlení při hledání optimální stopy, protože nejde jen o to jet rychle, ale zejména jet předvídavě a bezpečně.
Obecně je jízdní fyzika znovu fenomenální, dle mého názoru dokonalý kompromis mezi simulací a arkádou. Bohužel, tvůrci svým praštěným systémem Kudos zcela zbytečně posouvají hru k arkádám. Zcela absurdně totiž nezáleží na tom, na jakém místě dojedete, ale kolik Kudos bodů vyděláte nejrůznějšími triky na trati. Mluvím teď s trochou nadsázky, ale stalo se mi, že i když jsem vyhrál, v celkovém pořadí jsem byl nakonec druhý nebo třetí, protože jsem upřednostnil čistou jízdu před sice efektními, ale zpomalujícími smyky. Hra totiž paradoxně daleko více ohodnotí táhlý slide než bezkontaktní průjezd jednotlivých úseků, což podtrhuje určitou nesmyslnost tohoto řešení. Má to však i své výhody, ale tady už nechejme prostor recenzi…



Grafické zpracování je ve většině případů skvělé. Píšu ve většině případů, protože některé noční tratě působí dost uboze a zejména čínská Šanghaj mě nepříjemně šokovala. Naopak ruský Petrohrad, německý Nürburgring nebo kanadský Quebec působí skvěle a okolní budovy jsou v takovém detailu, že by je klidně mohli použít v běžné FPS střílečce. Také modely vozidel jsou vynikající, škoda jen jejich zbytečné nablýskanosti, která mnohdy působí uměle a nepřesvědčivě. Překvapí až moc umírněné, málokdy postřehnutelné HDR nasvětlování, které tak nadchlo ve trojce, kde bylo zase naopak přehnané. Každopádně, i přes určité rozpaky okolo herního systému bude Project Gotham Racing 4 patřit do zlatého fondu závodních her, které byste neměli minout, zvláště, když je přeložena do češtiny.
P.S. Od včerejška je z Xbox Live volně ke stažení PGR4 demo (1,2 GB) se 3 vozy, 2 motorkami a 2 tratěmi.