Dojmy z hraní - Block'hood je chytrá a zábavná budovatelská strategie
zdroj: Archiv

Dojmy z hraní - Block'hood je chytrá a zábavná budovatelská strategie

14. 5. 2016 16:30 | Dojmy z hraní | autor: Lucie Jiříková |

Problematika ekologie patří k důležitým globálním tématům a stále častěji se objevuje i ve hrách. Ukázkovým příkladem je budovatelská strategie Block'hood, která se nachází v early accessu na Steamu a GOG. Block'hood se točí okolo výstavby ekologicky nenáročných a na vnějším světě zcela nezávislých obytných bloků. Z toho vyplývá, že vaším úkolem je zajistit dokonalý koloběh mezi potřebami lidí a recyklací všech odpadních látek, které vyrobí. To není nic jednoduchého, protože prakticky jakýkoliv proces má nějaký vstupní a výstupní artikl. A tak přichází na řadu poměrně složité řetězení.

Zábavné školení z ekologie

Vedle trojice obytných jednotek máte k dispozici přírodní zdroje, výrobní, obchodní a vzdělávací jednotky, zábavní podniky a konstrukce. Momentálně najdete v nabídce stavby odhadem asi 80 různých položek rozdělených do 4 skupin, přičemž každá z nich spotřebovává a produkuje trošku jiné zdroje. Musíte proto hodně přemýšlet, abyste každý z procesů alespoň částečně zacyklili - abyste ho vystavěli takovým způsobem, aby se žádný z výstupních artiklů nekupil, ale byl využit k další výrobě.

Na to, že byste s vybranými výstupními zdroji měli pořádně šetřit, vás Block'hood důkladně upozorňuje. K tomu navíc hra přidává také „výzvy“, v nichž vám důležitost efektivního využívání produktů ukazuje v praxi. Výzvy, které jsou jakousi prodlouženou rukou šikovného tutoriálu, přináší úkoly, v nichž vždycky musíte zajistit některý z důležitých produktů, ale přitom nepřekročit maximální hranici výroby jiného produktu. Jde prostě o lekci z efektivity.

Vaším primárním úkolem je třeba zajištění dostatečného přívodu elektrické energie, ale nesmíte přitom překročit maximální hodnotu znečištění. K dispozici sice máte solární panely, které jsou naprosto ekologické, jenže s nimi město prostě nevytopíte. Musíte tak hledat jiné možnosti, vymýšlet různé kompromisy a nakonec zjistíte, že jste se zábavným způsobem dopracovali k docela novým vědomostem.

Vzdělávací ráz hry je o to větší, že vás hra nutí šetřit s místem. Ano, matička Země není nafukovací, takže velmi záhy zjistíte, že pokud se v Block'hood budete chtít pořádně rozjet, musíte své město hnát do pater, což opět vyžaduje speciální přístup a plánování. Často se stává, že bloky přemísťujete, boříte nebo doplňujete jinými bloky. A to až do takové míry, že se Block'hood začne podobat logické hře. V těchto situacích hodně pomáhá, že každá budova zabírá přesně jednu stavební kostičku, takže je nahraditelná jakoukoliv jinou budovou.

zdroj: Archiv

Výstavba je zdarma

Nutnost neustálého vyvažování zdrojů je naštěstí podložená skutečností, že za výstavbu nových kostek se neplatí. Každá stavba po zabudování do komplexu začne čerpat potřebné vstupní zdroje. Pokud je nedostává, pochopitelně neprodukuje příslušné suroviny. Pokud je nedostává po delší dobu, tak se rozbije, a vy ji musíte nahradit. Je to jednoduché, ale funkční.

Časový interval mezi stavbou budovy a jejím případným rozbitím není úplně šibeniční, nicméně pokud nemáte potřebné zdroje připravené předem, nebo si je s předstihem alespoň nepromyslíte, hra vás dostane pod tlak. Díky tomu máte volnou ruku při stavbě kostiček a jejich výměně, ale zároveň nepropadáte pocitu, že můžete mít vše, na co si ukážete.

Ačkoliv se ekologická města v Block'hood často rozrostou na stovky a tisíce kostiček seskládaných do několika pater, hra se pohodlně ovládá a stále je přehledná. K tomu pochopitelně přispívá nejen velmi jednoduchý a čistý grafický styl, ale také zcela intuitivní ovládání a dobře uspořádané uživatelské rozhraní. Jinými slovy, vše je na dosah ruky a požadovaný prvek najdete přesně tam, kde byste jej hledali.

Vzhůru do oblak

Block'hood je sice stále v předběžném přístupu, ale už nyní funguje dobře. Po technické stránce se hře nedá vytknout vůbec nic. Hra je stabilní a výborně optimalizovaná, takže si ji můžete zahrát i na starších počítačích. Z hlediska hratelnosti lze Block'hood vytknout asi jen absence tlačítka pro urychlení hry. Minimálně při plnění výzev by hodně pomohlo.

Asi nejdůležitějším cílem Block'hood je otevření hry moderské komunitě. Pokud se to podaří, šikovní modeři do hry přinesou spoustu nových možností a hratelnost Block'hood tak natáhnou o stovky hodin. Už teď je ale o co stát, protože Block'hood je zajímavá hra s velikým potenciálem bavit a přitom vzdělávat.

Nejnovější články