Dojmy z hraní: Below úspěšně navazuje na Dark Souls a přidává survival prvky
zdroj: Archiv

Dojmy z hraní: Below úspěšně navazuje na Dark Souls a přidává survival prvky

27. 6. 2016 18:30 | Dojmy z hraní | autor: Daniel Kremser |

Hrdina s modrou šálou se probouzí na pláží, kam ho vyplavilo moře. Chvíli se rozhlíží, a pak zasedne u nedalekého ohniště. Vydává se na průzkum všudypřítomných jeskyní a míří dolů pod zemský povrch. Hrdina celý v černém se probouzí na pláži, kam ho vyplavilo moře. Rovnou se vydává na průzkum nedalekého jeskynního systému - míří níž a ještě níž pod zemský povrch. Hrdina s modrou šálou se probouzí na pláži a vydává se na průzkum jeskynní. Vydává se dolů, po schodech z dávných časů, do kobky plné tajemných stvoření. Vydává se dolů, pod zemský povrch. Vydává se Below!

Smrtí to jen začíná 

Že se někde stala chyba? Ale kdeže. Below je jen, minimálně na začátku, trošku matoucí záležitostí – hlavně než porozumíte Dark Souls inspirovanému koloběhu smrti a znovuzrození. O to více geniality ale v sobě nakonec hra od Capybara Games skrývá, a když jednou pochopíte systém neustále se objevujících hrdinů, propadnete audiovizuálně dokonalému izometrickému RPG, které na E3 jednoznačně kralovalo stánku Xboxu, byť hra vyjde i na Steamu pro PC.

Stylizace, těžící z izometrické kamery, či hrůzostrašná atmosféra samoty a zmaru, podpořená příjemnou ambientní kulisou Jima Guthrieho, to všechno jsou zbraně, kterými si autoři z Capybara Games získali herní svět už hrou Sword & Sworcery. V Below to ale všechno posouvají ještě o stupínek výše, a kde bylo Sword & Sworcery spíše konceptuálním experimentem, tam se nyní objevuje vyzrálá herní zábava, která klade stejný důraz na hratelnost i na grafiku. Právě podle ní Below poznáte na sto honů.

Jak ale ukázalo E3 demo, není to jen grafika, která jasně naznačí, kdo za hrou stojí. Unikátní herní mechanismy jsou Capybara Games také vlastní, a byť se Below skutečně inspiruje u Dark Souls, pocit z hraní je úplně jiný. Sami tvůrci ostatně přiznali, že oproti loňské verzi museli snížit obtížnost a upravit survival element, aby vás nezabíjel na každém kroku. Jíst, bojovat s neustálým krvácením a pomaloučku se prokousávat tajemným podzemím ještě tajemnějšího ostrova ale musíte pořád. 

Hra a vizuální umění

Below na průzkumu okolí vyloženě stojí a prakticky nic vám dopředu neřekne a nenaznačí. Ostatně začínáte s klackem v ruce, a pokud si nenajdete zbraň a půjdete podél hlavní cesty, záhy se stanete večeří pro tajemné stínové příšery, strážící zdejší podzemí. Příběh si tady tvoříte do určité míry sami a je jen na vás, kam se vydáte a co objevíte s tím, že autoři vás tvůrci omezují pouze vašimi schopnosti. I proto se mi podařilo umřít hned několikrát, ale podobně jako v případě Dark Souls jsem vždy věděl, kde se stala chyba, a jak ji v novém průchodu s novou postavou napravit.

E3 demo začnete pokaždé u lodičky na pláži. A vaší jedinou nadějí na ulehčení nového průchodu jsou zásoby, které jste si s minulou postavou uložili v jakémsi snovém světě, kam se přenesete od příležitostných ohnišť - právě pro tento případ. A že se budou hodit, vám opakovaně dokáží nesčetné rány, které je potřeba obvázat u ohně, nebo pasti, které znamenají okamžitý návrat na pláž.

Stejného výsledku dosáhnete, když dojde voda a nevycraftíte si nic na zahnání žízně. V tomhle ohledu je hra unikátem, a byť zde najdete shodné prvky s Dark Souls, Below se nad svůj vzor staví právě množstvím možností a proměnných, se kterými autoři přicházejí. A pak je tu ještě zmiňovaná grafika, která by jen těžko hledala srovnatelnou konkurenci.

Jak mi ostatně prozradil producent hry Nathan Vella, lidé na E3 přicházeli ke konzolím hlavně na popud neotřelého zpracování, které nehýří barvami ani polygony. Svým minimalistickým pojetím a bezprecedentní čistotou, s jakou zobrazuje strach z neznáma, překonává i nový Resident Evil.

Oproti minulému roku navíc přibyla do letošního dema řada malých detailů. Třeba pohybující se tráva, kterou navíc můžete pročísnout mečem, a objevit nejedno překvapení, nebo částicové efekty, které izometrickému světu dodávají na plasticitě. Hra světla a stínu je pak kapitolou samou pro sebe, a když sestupujete po tajemných schodech do hlubin a plamínky louče doslova tančí po skalním útesu, musí Below propadnout úplně každý!

Izometrická verze Dark Souls 

případě Abzû jsem si stěžoval, že hra sice vypadá skvěle, nějak z ní není cítit konkrétní herní element. Below nic podobného netrápí – nádherná stylizace a skutečně propracovaná hra tady kráčejí ruku v ruce s tím, že autoři se snaží své síly rozvrhnout tak, aby nakonec bylo obojí stejně důležité. Nelze ale samozřejmě popřít fakt, že Below „prodávají“ hlavně přes grafiku, která zaujme na první pohled, a právem se řadí mezi to nejkrásnější, co bylo na letošní E3 k vidění.

Po vyzkoušení E3 dema se však netěším jenom na osobité grafické zpracování, ale i na hru, která výborně kombinuje průzkum s bojem o přežití, a nabízí hráčům de facto izometrickou verzi Dark Souls. Nejde ale o nezávislou kopírku tvorby From Software. Below si spíše půjčuje jeden herní mechanismus, na který vrší unikátní představu o otevřené a přece uzavřené hře, co vás uhrane minimalismem a péči o ty nejmenší detaily.

Nejnovější články