zavřít

Dojmy z Gamescomu: Humankind je nádherná, ale nepříliš originální variace na Civilizaci

Windows

- Dojmy z hraní autor: Václav Pecháček Komentáře: 0

Nechci autorům z francouzského studia Amplitude kecat do řemesla, už jenom kvůli tomu, že já jsem v životě nevyvinul jedinou strategickou hru a oni už jich mají na kontě pěkných pár (série Endless Space, Endless Legend), ale přesto si dovolím jednu poznámku: Když už děláte klon Civilizace s jediným skutečně odlišným nápadem, měli byste si být jistí, že je ten nápad opravdu zajímavý a promyšlený. Nejsem si vůbec jistý, jestli to v případě Humankind platí.

Tahle hra, která si na Gamescomu prožila svou světovou premiéru, používá naprosto stejnou formulku jako slavná série od Sida Meiera: Začínáte jako partička ubožáků v době kamenné, postupně se posouváte dějinami vpřed, prosvištíte antikou, podmaníte si středověk, pak vynaleznete flinty a všechno to zakončíte někde ve vesmíru.

Všechno se to odehrává na moc krásně vypadající mapě (vážně, na říčky, oceány a políčka je úžasný pohled), kde zakládáte města, využíváte suroviny, nalézáte přírodní divy a stavíte divy vlastní… na jazyk se dere slovo „kopírka“, i když je třeba dodat, že inspirovat se jiným titulem a něco na jeho kostře vybudovat nemusí být špatný krok. A Humankind se o nějaké inovace skutečně snaží.

Někoho možná nalákají tahové bitvy, které se spustí, jakmile se dvě armády střetnou na bitevním plánu, ale hlavním magnetem má být systém míšení kultur. Vaše úvodní frakce totiž není ta, se kterou hru zakončíte – místo toho se v průběhu dějin bude vyvíjet, absorbovat do sebe nové vlivy a nakonec vytvoří národ, který je naprosto unikátní.

Vývojáři coby svou inspiraci citovali moderní země jako Spojené státy americké nebo Francii. V USA žijí potomci kolonistů ze západní Evropy, původních obyvatel Ameriky, afroamerických otroků – celé je to jedna ohromná kulturní směska. K podobnému míšení došlo už dřív třeba v té Francii, když se do sebe vpili Galové, Římané, Germáni atd.

A tak i vy si napřed vyberete jednu pradávnou civilizaci, třeba Egypťany nebo Sumery, a budete si užívat jejích unikátních vlastností, jednotek a budov. Ale jakmile přijde čas na skok do nové éry, zvolíte si jako druhou civilizaci Římany či Kartagince a smísíte jejich bonusy se svými současnými. Dob je šest a v každé z nich je na výběr deset civilizací, což dohromady dává nesmírné množství potenciálních kombinací.

Zní to jako celkem zajímavé ozvláštnění hratelnosti, ale že by to bylo něco přelomového, co by mělo transformovat žánr? Nemyslím si. Navíc tím trochu trpí iluze historické autenticity – podle autorů je sice posílená tím, že v době kamenné po sobě jdou odpovídající starodávné civilizace místo Němců a Angličanů jako v Civce, ale tenhle detail se nesměle krčí ve stínu velice podivného procesu míšení.

Dejme tomu, že si na začátku vyberete Sumery. Vybudujete první město, postavíte si unikátní jednotku, rozšíříte hranice, když tu náhle přijde nová éra. Vy kliknete na čínskou kulturu… a celá vaše říše, doteď vizuálně zcela mezopotámská, se mrknutím oka změní na východoasijské impérium. Zůstanou unikátní budovy, zůstanou divy, zůstanou jednotky, ale kromě toho vaše země předstírá, že jste celou dobu hráli za Číňany.

Žádné drobné mixování, žádná hybridní architektura, zikkuraty s vyvěšenými lampiony – nic takového, prostě okamžitá transformace, což je jednoduše divné. A to se ani nezmiňuju o problému, že zatímco Núbijci se asi můžou krásně historicky zkombinovat s Kartaginci, je poněkud divné hrát za Římany a následně se vmžiku stát kambodžskými Khmery.

No, třeba tahle zvláštní mechanika pomůže klasické 4X hratelnosti a maličko ji pozmění. Například možnost nevybrat si v nové éře další kulturu, ale zůstat u té staré výměnou za větší slávu (a tedy vítězné body), zní jako fascinující strategické rozhodnutí. A docela i dává smysl ona přidaná sláva – představte si, že by do našich dnů bez zásadnějších změn přežila některá skutečně starodávná kultura. Čeho byste si vážili víc, Římské říše existující dva a půl tisíce let, nebo nového, nudného Lucemburska?

Aspoň že Humankind vypadá nádherně – a kdo ví, třeba bude i mechanicky inovativní, to se takhle zvnějšku dá jen těžko poznat. Ale to, co jsem zatím viděl, tomu úplně nenasvědčuje. Žádné totálně asymetrické civilizace se svou vlastní unikátní hratelností, jaké přineslo Endless Space 2, a místo nich určitě kompetentní, ovšem až příliš povědomá strategie.

Tagy: strategie historická tahová 4X

Zdroje: Vlastní

Novinky na CZC.CZ

Související videa

Poslední komentáře

celkem 0

Český herní web, který se soustředí na hry pro PC, PlayStation 4, Xbox One, Xbox 360, PlayStation 3, Nintendo Siwtch, 3DS, DS, PS Vita, Android a iOS. Pro všechny platformy nabízíme recenze, preview, videorecenze i pravidelné novinky. Na Games.cz najdete i pravidelné testy a novinky z oblasti hardwaru, podcasty, rozsáhlou databázi her a speciály k očekávaným hrám ze sérií jako Kingdom Come: Deliverance, Red Dead Redemption, Call of Duty, The Elder Scrolls, Assassin's Creed, Grand Theft Auto, Battlefield, nebo FIFA.