zavřít

Command & Conquer 3 - dojmy z dema

- Dojmy z hraní autor: Redakce Games.cz Komentáře: 0

Tak jako více než 10 tisíc z vás jsme v demu na vlastní kůži pocítili válku mezi GDI a NOD. Znovu totiž nabírá na obrátkách a chytne každého díky návratu polhcující atmosféry světa, který je plný jedovatého tibéria.

Autor: Warlock
Publikováno: 28.února 2007
Verze hry: demo/anglické/PC
Doba hraní: 1 den


Mezi fanoušky této vyloženě klasické RTS série se asi nenašel nikdo, kdo by odolal a v pondělních večerních hodinách nezačal stahovat demoverzi Command & Conquer 3: Tiberium Wars. Stejně jako to za prvních 24 hodin od vydání učinilo přes deset tisíc čtenářů TISCALI Games. Pro koho však byl 1,2 GB soubor příliš velkým soustem, může vzít zavděk alespoň tímto článkem, doplněným v tabulce o trojici vlastních videí z hraní dema, která mají celkovou délku devět minut.

Atmosféra přesně jako kdysi
Vše, co jste měli na sérii C&C rádi, je v třetím dílu zpět v plné parádě. A to včetně atmosféry, která vás pohltí a nepustí stejně dobře jako u předchůdců. Už úvodní tutoriál začíná postupně budovat atmosféru světa budoucnosti plného jedovatého tibéria. Nacházíte se v jedné z nejhorších zón, vzduch je prakticky nedýchatelný a v husté nažloutlé mlze máte vůbec problém najít skupinku Zone Trooperů. Po prvním výstřelu malého iontového děla je hned jasné, proč tahle parta stojí víc než průměrný tank. Zbytek mise včetně výstavby se ničím neodlišuje od zavedeného standardu série C&C a během pár minut jste v obraze.

Drobná zastávka pro začátečníky pokračuje prologem. Ačkoliv svět je téměř na pokraji zhroucení, stále se daří udržet malé procento území pod ochranou GDI. První hraný filmeček však naznačuje, že se vše může brzy změnit. Máte se totiž vydat prozkoumat podivné známky energie poblíž opuštěné základny GDI. Každému snad asi došlo, že toto místo nebude tak bez života, jak se původně očekávalo...


TIP: kliknutím na velkou verzi screenshotu se dostanete na následující obrázek

Bratrstvo NOD totiž opět vystrkuje růžky a krátce po obsazení základny jste pod palbou. Zmátožení zabere okamžik, protože v této misi jste po celou dobu vedeni za ručičku a postupně se odemykají jednotlivé budovy. A to včetně přistávacích ploch pro oblíbené vrtulníky Orca, které kvůli velké zranitelnosti vůči útokům ze země trochu postrádají na svém kouzlu a především využitelnosti. Poté s hrstkou pěchoty narazíte na větší odpor nepřítele u jeho základny a rázem je zpřístupněn iontový kanón.

Zpočátku jsem čekal zívačku podobnou té z Tiberian Sun. Jenže jakmile se z oblohy spustilo několik paprsků a zacílily sotva jednu budovu, byly rázem veškeré mé šance pryč. Po pár okamžicích se nad celou základnou rozprostřela jasná záře, která zlikvidovala kompletně vše. Reakci svojí dolní čelisti asi nemusím blíže specifikovat.

Superzbraně tím získaly daleko větší potenciál, než se mohlo kdy zdát třeba v C&C: Generals. A jinak vcelku nenápadný ukazatel zbývajícího času do odpalu zásadně ovlivňuje hratelnost. Důležitost se dá přirovnat k RTS z trochu z jiného soudku – Age of Mythology - kde nemít jako odpověď na soupeřova padesátimetrového titána svého vlastního obřího mazlíčka, by znamenalo jistou prohru.


Zastávka v Egyptě
Teprve v misi v Alexandrii (Egypt), druhé v demu, se dostanete k téměř kompletní výzbroji GDI. Oním pověstným arzenálem mám na mysli především legendární tank Mammoth. Ten byl v minulých C&C více než samostatný a dokázal vyřešit téměř jakýkoli problém (snad vyjma obelisků). V Tiberium Wars se z těchto tanků stávají daleko větší polykači olova než kdy předtím, což nepotěší. Jediný Mammoth nevyvázne bez většího poškození už po několika obdržených zásazích. Tento tank je krátký i na sebevražedné teroristy s připevněnou výbušninou na těle, pokud tedy není vylepšen o railgun, který smahne jakoukoli pěší jednotku na jediný výstřel.

Jakmile jsem ale řady Mammothů (asi ze zvyku) rozšířil a vydal se na zteč základny NODu, získal pojem totální likvidace úplně nový význam. Bylo příjemné vidět, jak se tanky a budovy rozpadají v prach. Už jsem ale nepociťoval žádnou výzvu, že bych měl dělat něco víc, než pouze kliknout na další místo na mapě. Třeba vyslat na pomoc další jednotky nebo použít nějakou podporu z centra GDI (artilerie, výsadek Zone Trooperů), na kterou se tentokrát čeká pekelně dlouho. Ale dobrá, jedná se jen o demo s malou ochutnávkou, která musí být přístupná i začátečníkům.

 Ta pravá jízda začíná...
… až při skirmishi, který nabízí opět souboj GDI a NOD ve čtyřech různých obtížnostech na vcelku malinké mapě v městské zástavbě. Dva protilehlé rohy mapy okupují základny a další dva rohy v podobě ostrovů jsou plné dalších zásob tibéria, které je v relativně brzy nutné obsadit kvůli plynulé výrobě. Ve skirmishi je přístupný kompletní technologický strom.


Ačkoliv by se mohlo zdát, že se většina soubojů odehrává v centru této skirmishové mapy, opak je pravdou. Už na střední obtížnost poznáte, co je to být permanentně pod tlakem. Když už se vám podaří vybudovat vcelku slušnou pozemní obranu, v pravidelných intervalech začne nalétávat skupinka neviditelných bombardérů a systematicky vám ji ničit. Nic nezmůžou ani protiletadlová děla, která reagují příliš pozdě. Nezbývá než postavit do několika městských budov předsunuté hlídky schopné včas reagovat. Ty jsou samozřejmě daleko více na ráně a udržet je na svých místech dá hodně práce.

Už jsem mluvil o narušené pozemní obraně? Právě v ní nalezne skulinku obří NODský robot s laserovým dělem a v lepším případě mine životně důležité elektrárny. Za předpokladu, že se s ním úspěšně vypořádáte, začne vás trápit nedostatek tibéria a přesun na naprosto nechráněné území. Krátce řečeno, stará dobrá hratelnost C&C je zpátky a ještě o něco více nabrala na obrátkách.

 Opravdu je tak chytrý?
I zkušenější hráči se zpočátku zapotí, protože počítač na vyšší obtížnost nevolí pouze jednu cestu k vítězství, ale všemožně je kombinuje a bojuje na všech frontách. Schopnost počítače koordinovat více jednotek naráz je jedna věc. Otázkou zůstává, nakolik jsou zdroje, ze kterých čerpá, uměle upraveny, aby mohl pokrýt ztráty a přitom udržet dostatečný tlak na vaše pozice. Jednou variantou je například zrychlení těžby, nějaké ty peníze do začátku nebo se skutečně jedná o jednu z nejlepších AI poslední doby?



Osobně bych spíše sázel na první možnost, neboť při útoku na budovu, která se nachází v zákrytu za jinou, moje jednotky pouze nečinně stály a vůbec je nenapadlo vykouknout za roh nebo alespoň začít pálit z aktuální pozice. Naopak chválím, že tanky, popřípadě pěchota jen tak nestojí a nenechává do sebe zbůhdarma střílet, nýbrž přebírá vlastní iniciativu a tvrdě si došlápne na agresora. Tuto fintu naštěstí částečně vylučuje přepnutí do jiného modelu chování.

VIDEA Z VLASTNÍHO HRANÍ (30 MB / 34 MB / 8 MB)
V prvním pětiminutovém videu si odskočíte do již zmiňované Alexandrie, kde skupinka tanků Mammoth bez problému zadupala nepřítele do země. K vidění jsou dvě letky vrtulníků Orca a další podpora ze vzduchu v podobě dovezených APC, které se v bitevní vřavě moc dlouho neudržely. Nejvíce asi okouzlí nádherné efekty výbuchů a světelná show, kterou umí snad jen nový C&C. Cenou za vysoké detaily je zpomalení videa, které je oproti reálu asi dvakrát línější. Ani solidní testovací sestava totiž nedokázala nahrávat a zároveň poskytnout plynulé hraní.

Proto jsme v druhé ukázce snížili detaily téměř na minium, abyste si mohli udělat obrázek, jak se vše hýbe ve skutečnosti. Záběry jsou ze skirmishové mapy, kde se opět dvojka tanků Mammoth s menší podporou granátníků a raketometčíků pustila v samém počátku hry do základny NOD. Po získání technologie railgun ztratil soupeř i tu pramalou šanci na přežití, kterou představovali sebevražední teroristé nebo plamenometčíci. Poslední nahrávka pak zachycuje útok iontovým kanónem z první mise kampaně.

 Návrat hraných filmečků
V úvodu jsem naťuknul přítomnost několika hraných sekvencí v demoverzi. Ty sice působí trochu kulisově, ale dokáží si udržet vaši pozornost a především nepostrádají na zajímavosti. Třeba při sledování běžných televizních zpráv se do vysílání nabourá sám Kane a jeho výhrůžky ukončí až přímý přenos z města, na které právě útočí jeho bratrstvo. Kvalita filmečků rozhodně neklesá pod úroveň Red Alertu 2 (ačkoliv musím přiznat, že se mi po Tanye v podání Kari Wuhrer stýská). Přestože vám jména herců asi nebudou příliš říkat, rozhodně znáte jejich tváře z mnoha televizních seriálů. Ať už jde třeba o Sawyera ze Ztracených nebo Boomer z Battlestar Galactica. Velitelem GDI je Michael Ironside, který si zahrál třeba v Total Recall, Hvězdné pěchotě nebo epizodní role v seriálech Smallville a Pohotovost.

 Světelná show
Vzhledově nový C&C rozhodně neurazí, ale přesto k dosažení vrcholu ještě možná něco schází. Mám na mysli textury a modely budov, protože světelné efekty jsou zpracovány perfektně a nádherně působí rovněž postupně se rozpadající budovy. Vzdáleně možná může Tiberium Wars připomínat C&C: Generals, kvůli některým detailům jako jsou třeba létající opravárenské sondy okolo výrobní haly nebo podobný vzhled budov GDI, které se příliš neliší od těch amerických. Jako maličkost může vyznít přehození pravého a levého tlačítka na myši. EA podlehli a po vzoru jiných RTS složí k útoku/pohybu jednotek pravé tlačítko. To samozřejmě zvedlo vlnu odporu a v plné verzi, popřípadě v prvním patchi by mělo jít toto nastavení libovolně měnit.


další obrázky z této hry najdete v naší sekci screenshotů

Nároky na hardware se zdají být celkem snesitelné a na mé sestavě Core2 Duo E6300, 2GB RAM, Radeon X1900 GT při plných detailech na rozlišení 1024x768 nejevila hra známky zpomalení ani při velkých bitvách. Ukazatel se téměř nehnul od 60 snímků za vteřinu, což dává velké naděje majitelům slabších počítačů. Navíc se nemusíte bát přidat trochu více detailů, než je výchozí nastavení.

 Válka vypukne v březnu
Přestože jsem v průběhu článku zmínil pár neduhů, naprostá většina z nich se dá tolerovat. Můžete stokrát namítat, že budovy se staví stále stejně, technologický strom je až na pár výjimek identický s Tiberian Sun a přibylo pouze pár speciálních schopností jednotek. Ale právě tohle je nejspíš ten důvod, proč je s námi svět C&C tak dlouho. Do plné verze navíc zasáhnou ještě mimozemšťané, kteří by snad měli přinést pro někoho tolik očekávané svěží nápady. Určitě vám doporučuji si demoverzi stáhnout a nechat se pohltit výtečnou atmosférou, intenzivní akcí a hratelností, která ani po více jak deseti letech neztratila nic ze své krásy.

P.S. Pokud si chcete vyzkoušet hru za NOD ve skirmishi, zkuste obsadit inženýrem hlavní budovu bratrstva. Domácí fanstránka ještě postup upřesnila: "Stačí při výběru frakce v rolovacím okně podržet N a kliknou na NOD. Taktéž se to dá použít při výběru typu AI (třeba T pro Turtle)".

Stáhněte si: Demo, Trailery, Videa...

Související články: Preview, Dojmy z GC, Novinky, C&C Generals recenze



Warlock
autorovi je 19 let, studuje na ČVUT v Praze a přispívá i na server o mobilních telefonech; zaměřuje se na strategie všeho druhu a nechá se zlákat i kvalitní FPS; řadí se mezi filmové fandy, příznivce metalu a rád jezdí na horském kole


 
 
Warlock

Novinky na CZC.CZ

Poslední komentáře

celkem 0

Český herní web, který se soustředí na hry pro PC, PlayStation 4, Xbox One, Xbox 360, PlayStation 3, Nintendo Siwtch, 3DS, DS, PS Vita, Android a iOS. Pro všechny platformy nabízíme recenze, preview, videorecenze i pravidelné novinky. Na Games.cz najdete i pravidelné testy a novinky z oblasti hardwaru, podcasty, rozsáhlou databázi her a speciály k očekávaným hrám ze sérií jako Kingdom Come: Deliverance, Red Dead Redemption, Call of Duty, The Elder Scrolls, Assassin's Creed, Grand Theft Auto, Battlefield, nebo FIFA.