Tvůrce Sunless Sea vysvětluje, jak se píše pokračování Dragon Age
zdroj: tisková zpráva

Tvůrce Sunless Sea vysvětluje, jak se píše pokračování Dragon Age

23. 5. 2017 16:11 | Preview | autor: Václav Pecháček |

Alexis Kennedy, tvůrce výtečných RPG titulů Fallen London a Sunless Sea, je jedním z nejtalentovanějších psavců v současném herním průmyslu. Myslím si to nejen já, ale i šéfové v BioWare, kteří využívají jeho služeb při práci na dosud oficiálně neoznámeném dalším díle série Dragon Age. Co přesně se v Kanadě chystá, jak se liší samostatná práce v malém studiu od skupinového psaní mnoha autorů, jaké jsou limitace dabingu a jak se mu pracuje přes velkou louži, o tom se s Kennedym pobavil Tom Phillips ze serveru Eurogamer.net.

Onou louží myslím Atlantský oceán. V BioWare měli o Kennedyho takový zájem, že mu povolili pracovat z jeho anglického domova, což je pravý opak jejich běžné politiky mít všechny své kreativce na jednom místě. Alexis si tím pádem užívá dost velkou míru autonomie a pracuje na něčem, co stojí poněkud stranou od hlavního příběhu. „Nepíšu celou novou zemi, není to nic tak grandiózního, ale je to odlišné. Je to kousek příběhového pozadí, které zatím v Dragon Age nebylo příliš prozkoumáno.“

Kvůli konci posledního DLC k Dragon Age: Inquisition jménem Trespasser se obecně předpokládá, že nová Dragon Age zamíří do oblasti Tevinterského impéria. O tom se v předchozích hrách hodně mluvilo, ale hráči se tam zatím neměli možnost podívat. Jde o stát, v němž vládnou mocní mágové vedení Archonem (stejný titul jako hlavní záporák v Mass Effect: Andromeda, mimochodem) a kde stále ještě vzkvétá trh s otroky.

Dragon Age: Inquisition zdroj: tisková zpráva

Jak do toho zapadá Kennedyho role, to prozatím není jasné. Naopak velice zřejmé jsou výhody i nevýhody pramenící z toho, že se s ostatními členy týmu baví výhradně po Skypu a že mezi nimi existuje zásadní časový rozdíl. „Když mám nějaký dotaz, nedostanu na něj odpověď, dokud se Edmonton nevzbudí,“ vysvětluje sám autor. To znamená čekání do pozdního anglického odpoledne. „Musím si pečlivě rozmyslet, jaké otázky potřebuju zodpovědět, a musím zvládat dělat něco jiného, pokud se zablokuju.“

I když je Kennedy trochu stranou od hlavního dění v kanadském studiu, stejně se musí účastnit pravidelného hodnocení a zpětné vazby své práce. V BioWare na to mají přísná pravidla. Hodnotitelé – ostatní členové týmu – musejí být při své kritice (nebo i chvále) přátelští a konstruktivní, ale sám autor na oplátku musí mlčet, dokud kolega neskončí. Alexis si tenhle systém pochvaluje: „Je to skvělé. Když někdo rozpitvává vaši práci, máte neustálé nutkání říkat ‚no ale…‘. Když jenom sedíte a posloucháte, zpětná vazba je okamžitě kvalitnější.“

A jak vlastně probíhá psaní pro velké RPG v porovnání s menšími projekty? Prý jde o zásadní rozdíl. V Sunless Sea si Kennedy mohl dovolit hráče „zaplavit slovy s tím, že některá se uchytí.“ V kompletně dabovaném a animovaném Dragon Age takovou svobodu nemá. „Je tu tvrdý limit na počet slov. Musíte si je vybírat mnohem pečlivěji.“ Tahle změna, tahle limitace, Kennedymu velice vyhovuje. „Je to vzrušující,“ říká, zvlášť když musíte počítat ještě s dalšími problémy – například nemožností začlenit hrdinovo celé jméno do textu, protože si ho každý pojmenuje jinak, případně si vybere jiný úvodní archetyp. „Proto máte jména jako Shepard a Ryder v Mass Effectu nebo Inkvizitor [v minulém dílu Dragon Age].”

Dragon Age: Inquisition zdroj: tisková zpráva

Samotný proces psaní si Kennedy rozděluje do čtyřdenních bloků, při nichž dokončí jeden quest. „Jedna stěna mého bytu je celá pokrytá tabulí,“ vysvětluje. První den si na ni nakreslí schéma úkolového příběhu plné šipek a čar, až to vypadá jak vyšetřování případu sériového vraha. Další den si v textovém editoru připraví strukturu s prozatímním textem. Třetí den dialog vypiplá do konečné podoby. Poslední den si schová pro poslední úpravy, pohotovosti a administrativní záležitosti.

Když si uvědomíte, kolik questů vás v obrovském RPG typu Dragon Age: Inquisition čeká, jedná se o pořádnou robotu. Kennedy však prý už má za sebou skoro polovinu své práce – což samozřejmě ani náhodou neznamená, že něco podobného platí o celé hře. A do čeho se pustí poté? Prý ho čeká další psaní na volné noze, a jednoho dne se chystá založit nové herní studio. Ale návrat do BioWare také není vyloučený, ať už kvůli posledním úpravám chystané Dragon Age, nebo kvůli něčemu úplně jinému. Kennedy má totiž tuhle firmu rád a obhajuje ji i v době, kdy schytává kritiku kvůli nepovedené Andromedě.

„BioWare, tak jako každé jiné studio, není perfektní. Ne všechna jejich díla můžou dostat 10/10. Ale jsou konzistentně dobrá, a dost často výjimečná. Myslím, že se k BioWare mnozí nechovají fér.“ Studio je prý například snad největším proponentem LGBT+, a když se jim některá z takových postav úplně nepovede, schytá to o to víc. Vzteklí jsou pak jak sociálně konzervativní hráči, tak jejich ideoví oponenti. „BioWare musí opatrně kormidlovat mezi tím, že toho dělají dost, a tím, že toho dělají až moc. Vždycky postupem času někoho naštvete.“ Moudrá slova.

Dragon Age: Inquisition zdroj: tisková zpráva

„A další věc – spousta lidí si projde fází ‚naštvaný na BioWare‘,“ pokračuje scénárista. Hráči říkají, že BioWare už není to, co býval. Kennedy má teorii, že tomu tak je proto, že hra jako Mass Effect představovala jejich první opravdu intenzivní RPG zážitek – jejich „první lásku“ – a tihle lidé neustále očekávají, že se takový zážitek zopakuje, což je samozřejmě nemožné. Myslím, že na tomhle názoru určitě něco bude, i když omlouvat tím například nevalné kvality Andromedy samozřejmě tak docela nelze.

Jak se tedy Kennedymu jako autorovi pracuje na hře, která dle jeho vlastních slov vlastně snad ani nemůže nevyvolat negativní emoce? Odpověď je jednoduchá: „O reakci ostatních lidí mi až tak moc nejde, ale jen protože vím, jak hrozně na tom záleží mně. Vždycky budu litovat, že jsem neodvedl lepší práci, ať už bude jakkoli dobrá. Když slyším svá slova vycházet z úst někoho jiného, vždycky si řeknu: ‚Proč jsem tam sakra dal ten středník?!‘“

Spisovatelské strasti! Snad se bude Kennedy za pár let, až se nového dílu Dragon Age dočkáme, ošívat co nejmíň, a my ostatní si užijeme výplody jeho nezanedbatelného scenáristického talentu. A já osobně doufám, že se tentokrát dočkáme i zásadněji obměněné herní struktury, nikoli dalšího bratránka do rodiny, kam patří Inquisition a Andromeda. S tím ovšem Kennedy ani další spisovatelé asi nic moc neudělají.

Nejnovější články