Shadowrun - preview
zdroj: tisková zpráva

Shadowrun - preview

3. 5. 2007 0:00 | Preview | autor: Redakce Games.cz |

Microsoft žene do finiše pilotní hru pro meziplatformový systém Live Anywhere ke kláním PCčkářů s Xboxáři. Nejlepší čas postavit kreativně pojatou cyberpunkovou střílečku pod mikroskop a sesumírovat si fakta.

Autor: Martin Holas
Publikováno: 3.května 2007

Obrázek zdroj: tisková zpráva
Shadowrun je stejným fenoménem mezi stolními pen-n-paper hrami na hrdiny jako Kamasutra mezi texty s milostnou tematikou. Všichni o něm slyšeli, ale nic moc podrobnějšího neví nikdo, natož aby ho ten nikdo vyzkoušel. Tedy samozřejmě pominu-li hrstku skalních hráčů, kteří by si sotva šli vyčistit zuby, aniž by si s pomocí své oblíbené sady šestihranných kostek určili úspěšnost odstranění zubního plaku. A kteří mimo jiné studiu FASA Interactive pravděpodobně nikdy neodpustí, že namísto epicky propracovaného RPG "utopilo" potenciál světa Shadowrunu v prachsprosté multiplayerové 3D střílečce.

 Globalizace podle Microsoftu
Zřejmě nejvíce diskutovanou věcí v souvislosti s novým Shadowrunem je microsoftí systém Live Anywhere, který v podání Windows Vista obnáší to samé co Live na Xbox360. Idea je vcelku prostá a důsledky z ní plynoucí jsou pochopitelně pro hráče více než zajímavé, tedy pomineme-li fakt měsíčního výpalného za Gold verzi v případě, že budete chtít výhod meziplatformového multiplayeru využívat.

Podobně jako na Xbox Live si budete moci s ostatními hráči popovídat, vytvářet si seznamy přátel, zobrazovat vaše herní úspěchy i mechanismus pozvání do hry je takřka k nerozeznání od konzolové verze. Slibně vypadá i systém hledání protihráčů, který by měl brát v potaz nejen vaše zkušenosti, ale i oblíbené mapy a vůbec styl hry. Samozřejmě služba Live Anywhere není ještě natolik propracovaná jako její starší sourozenec a řada věcí jako Marketplace se bude dodělávat časem, nicméně jako první krok ke strhnutí bariéry mezi konzolisty a PC hráči se jeví nadějně.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
TIP: kliknutím na velkou verzi screenshotu se dostanete na následující obrázek

Boje napříč platformami ale zcela právem evokují i jisté nepříjemnější otázky, především co se týče rovnocenných podmínek pro obě hráčské skupiny. Jak známo, joypad a klávesnice + myš jsou pro ovládání first-person střílečky natolik odlišné věci, že skloubit je dohromady nebude rozhodně snadné. Nabídnout Xbox hráčům nějakou formu automatického zaměřování by zcela jistě příliš dobré nebylo. I sami autoři přiznávají, že když se o to pokoušeli, byla taková vlastnost prakticky ultimátní výhodou a PC hráči chodili do hry jako krávy na porážku.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva V současné podobě hry se zdá, že usilovným laděním a rafinovanou kombinací speciálních vlastností se podmínky na obou platformách vyrovnaly a těch pár šťastlivců, kteří si Shadowrun vyzkoušeli na vlastní prsty, to jen potvrzují. Výhoda přesnosti klávesnice a myši byla zneškodněna celkem logicky, nepřesnou střelbou ve hře. Namísto běžného zaměřovacího kříže se setkáme s větším kruhovým ukazatelem jakožto prostorem, kam by asi tak mohly kulky dopadnout. Xbox hráči budou navíc oblaženi možností zpomalení pohybu zaměřovače při najetí na nepřítele.


 Gradující zábava
Po připojení na server si vyberete ze dvou týmů - globální megakorporace RNA a jejího rivala, 5000 let staré společenství Lineage (tímto jsme si zároveň povykládali o všech podstatných aspektech herního příběhu). Každý tým může tvořit až osm hráčů, z čehož se dá snadno vydedukovat, že maximální počet hráčů v jednom sezení bude 16. Oba týmy se navzájem neliší v ničem jiném než použitých skinech, tudíž si budete muset jít hledat odlišnosti jinam. Ale nezoufejte, nebudete muset chodit daleko a zanedlouho se dozvíte proč.

Struktura matchů se dejme tomu velmi podobá Counter-Striku. Jedna hra zpravidla sestává z šesti čtyřminutových bloků, během kterých plní týmy stanovený cíl. Před každým kolem si za příslušné finanční obnosy nakoupíte libovolné zbraně, kouzla a výbavu, načež se vrhnete do bitvy. Peníze si celkem nepřekvapivě vyděláte hlavně působením zranění nepříteli, tedy nikoliv za fragy (to se autorům zdálo jako zbytečné nahrávání dohadům nad kradením bodíků z načatých protivníků). Vše má být pečlivě vyváženo tak, aby hratelnost postupně gradovala.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Na začátku tedy vlastní každý hráč pár jednoduchých kouzel a pistoli. Jak se postupně stává stále movitějším, kolo za kolem se propracovává ke komplexnějším kombinacím vražedných nástrojů. Nabízený arzenál sice mnohým nepřekvapí, k dispozici dostanete tradiční samopaly, odstřelovací pušky, miniguny nebo raketomety, ovšem dále už lidé z FASA Interactive popustili uzdu kreativitě naplno.

 Pouličním mágem snadno a rychle
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Magie není určena k přímému boji. Firebally na oponenty vrhat nebudete, paleta kouzel spíše hraje roli podpůrnou a usnadňují pohyb ve členitém, povětšinou městském prostředí. Tak například s pomocí teleportu jste schopni přenést svoji postavu o pár metrů ve směru právě prováděného pohybu. Například uhýbáte-li do strany a použijete teleport, budete přeneseni pár metrů bokem. Jako správný teleport však ani toto kouzlo nezastaví pevné překážky, tudíž si můžete bez ostychu ukrátit cestu skrze zeď, cizí postavu nebo si jen prostě poskočit a propadnout se do země.

To ovšem není zdaleka vše, zajímavých kouzel vás čeká opravdu hodně... Daemon Hunter je klasickým minionem, který bude pronásledovat nepřítele po celé mapě. Nebo magické krystaly, pomocí kterých je možné zablokovat nějaký vchod, cestu, či dokonce uvěznit samotného nepřítele. Pomocí magie je možné vzít na sebe éterickou podobu, kdy nejste zranitelní prakticky žádným útokem... Tedy kromě dalšího kouzla - vzduchové vlny. Nejenže jde o poměrně solidní odpověď na éterickou formu protivníka, takové kouzlo je možné využít kupříkladu i ke zmatení či zranění oponenta jeho sražením z vyvýšeného místa dolů. A co myslíte, že se stane, pokud namíříte podobnou věc pod svoje nohy? No samozřejmě! Odvanete sami sebe, ovšem mnohem dále, než by se vám podařilo obyčejným skokem. Jako u všech herních prvků v Shadowrunu bude použití záviset jen na síle vaší fantazie..

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Dvě kouzla však hrají prim a jejich podrobnější nezmínění by bylo hříchem. Tím prvním je magický strom, léčící v kruhu kolem sebe jakékoliv herní postavy (tzn. i protivníky). Druhým je pak vzkříšení spoluhráče. V Shadowrunu se totiž s běžným respawnem (návrat hráče do hry po jeho smrti) nesetkáte, hráči zůstávají mrtví až do konce boje. Nic ovšem není zadarmo, vdechnutím života mág doslova sváže svůj život s obdarovaným a pokud sám zemře, odpadnou i všichni ostatní s ním spjatí. Adrenalinová týmová hra pak nabírá úplně jiných obrátek a oživení bojovníci se budou snažit bránit svého pána zuby nechty. Znovuvstání oponenta samozřejmě můžete zabránit, a sice rozmetáním jeho ostatků na cimprcampr, takže i morbidnější povahy si dozajista přijdou na své.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Protipólem magie ve hře bude technické vybavení. To sice na rozdíl od kouzel esenci neubírá, na druhou stranu sníží její maximální hranici (to pochopitelně pro mágy moc příjemné není). Antimagické granáty neutralizují po výbuchu efekty jakýchkoliv kouzel. Mezi další velmi často používanou výbavičku patří příruční kluzáky. Ty dělají přesně to, co byste od nich čekali, tzn. po jejich aktivaci jste schopni pololetem polopádem doplachtit z místa A do místa B. Kybernetické vidění umožňuje nejen zjistit přesnou vzdálenost cíle, ale především vidět skrze zdi a jiné pevné překážky. Také se vám okamžitě v mysli rýsují bojové situace, kdy vaše jednotka kybervizí proskenuje budovu, přesune se na určená místa kluzáky a teleporty jen proto, aby vpadla do nastražené léčky z magických krystalů? Mně tedy ano a sním svůj klobouk, jestli to nebude pořádná porce zábavy.

 Potetovaní obyvatelé se samopaly
Variabilita hry ale teprve začíná. Při výběru postavy máte na výběr z několika ras. Základní je člověk, ničím nepřekvapí, ale také v ničem výrazně nezaostává. Jeho specialitou je větší finanční obnos do začátku a velmi slušná způsobilost k používání techniky, která se projevuje menším dopadem výbavičky na maximální hladinu esence (pár slabších věcí esenci dokonce neovlivní vůbec). Dále na řadě je elf. Zakrslá, mrštná, magicky založená bytost, kterou nejčastěji ucítíte za svými zády, jak vás párá katanou. Navíc oplývá schopností regenerace i mimo dosah léčivého stromu. Jeho mrštnost a enormní zásoba esence je ale bohužel vykoupena menší přesností při střelbě ze zbraní a slabou odolností.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Troll je opak elfa. Extrémní odolnost je ještě znásobena speciální schopností - ve chvíli, kdy začne přijímat zranění, jeho kůže ještě více ztvrdne a pohyb zpomalí. V takových chvílích se z trolla stane takřka nepohyblivá pevnost, kterou v obranných situacích maximálně oceníte.

A poslední, zřejmě nejzajímavější rasou, jsou trpaslíci. Ti jsou zcela imunní vůči headshotům a vlastně představují takové chodící antimagické granáty - magie včetně krystalových bariér přestává v jejich okolí fungovat. Trpaslíci disponují i největší zásobou esence, ovšem má to jeden podstatný háček. Postrádají schopnost automatického obnovování. Zde přichází na jeviště další speciální rys - vysávání zdrojů esence v okolí, především pak z oponentů. Nemáte rádi tulivé trpaslíky? Tak to abyste oprášili plamenomet, protože tady si jich užijete víc než vám bude milo. Ty potvory vám vlezou všude.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva  Větší než malé množství hratelnosti
Jestli teď z toho všeho čirou náhodou nemáte pořádný zmatek, nejspíše vás napadne, jak se podařilo ukočírovat takovou záplavu variabilních herních prvků a schopností, které v leččems připomínají spíše cheaty (pro připomenutí - vidění skrze zdi, létání na kluzácích, teleportace). Desítky magických i technologických kouzel, čtyři rasy s naprosto odlišným přístupem a jak to tak vypadá, tak i mapy rozvětvené do všech možných i nemožných směrů - to vše vytváří hektický kaleidoskop šílené akce, taktických kombinací a nekonečné příležitosti k vyřádění se. Aby velmi obsáhlými možnostmi neutrpěla hratelnost, je hned jasné, že bude zapotřebí intuitivní a srozumitelné ovládání.

A troufám si tvrdit, že nemožné se stalo skutečností, interface a zvláště ovládání ani nemohlo být vyřešeno lépe. Podívejte se pro jistotu na nějaké video z hraní a jistě budete souhlasit. Po levé straně obrazovky je umístěn sloupec kruhů představujících momentální stav vaší esence, přičemž ty obsazené technickou výbavou jsou jasně označeny jako neaktivní. Tři z kouzel je možné přiřadit horkým klávesám/tlačítkům, k ostatním pak přistoupíte pomocí přehledné popup nabídky. Aby byla zajištěna maximální přehlednost, zbraně na blízko jako katana způsobí přepnutí do přítulnějšího third-person režimu.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
další obrázky z této hry najdete v naší sekci screenshotů

Vpravení se do obrovského počtu herních možností usnadní také rozsáhlý šestidílný tutoriál. V první části proberete základní prvky jako práci s kluzákem, zbývající jsou věnovány postupně jednotlivým rasám a dalším specifickým záležitostem. Každá lekce je zakončena "zkouškou" s boty, na kterých si nově nabyté zkušenosti řádně vyzkoušíte. Ano, Shadowrun, ač striktně multiplayerově založený, nabídne (nejen) k pilování dovedností i boty se čtyřmi stupni obtížnosti a schopností rozumět triviálním navigačním příkazům. AI by měla být na poměrně slušné úrovni, minimálně by měl být počítač s to smysluplně využít všech dostupných prostředků.

 Kapka skepse, snad se snese
Vypadá to prostě dobře, moc dobře, moc na to, aby to byla pravda a na závěr jsem si nechal dvě položky, kterými bych rád zčeřil radostnou hladinu nezdravého optimismu. Tou první je fakt, že v současné stavu nabízí Shadowrun pouhé tři multiplayerové mody: Raid (jeden tým musí obsadit artefakt, druhý mu v tom zabránit), Extraction (to samé, pouze se o artefakt perou oba týmy) a Attrition (tradiční team deathmatch). A to není na "áčkovou" akci se zaměřením na hru více hráčů vpravdě mnoho. Mitch Gitelman, manažer FASA Interactive, se sice dal slyšet, že se počítá s dalším rozšiřováním konceptu a i dobové zasazení do "mladého" Shadowrunnu, cca 25 let před pen-and-paper verzi, tomuto nápadu zdánlivou náhodou nahrává. Ovšem je to trochu takové spoléhání na drby ve větru. Raději bych upřednostnil důkaz a ne sliby.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Na Xboxu je úspěch poměrně reálný na dosah ruky, ale PC komunita, to bude problém. Na Visty nejsou stále pořádné ovladače a obecně nejsou ani zdaleka dostatečně rozšířené. Během dvou měsíců, které do vypuštění hry zbývají, se na tom sotva něco změní. A i kdyby, PC hráči nejsou zvyklí za multiplayer platit a neplacený Silver účet je skutečně velmi ořezaný. Proti konzolistům si na něm nezahrajete a aby toho nebylo málo, budete ochuzeni o řadu klíčových technologií jako hledání protihráčů nebo hlasovou komunikaci s celým týmem (popovídáte si v jednu chvíli jen s jedním spoluhráčem). Podle posledních dojmů redaktorů IGN navíc vypadá PC verze graficky o dost hůře než ta konzolová a na testovací konfiguraci s Core 2 Duo a 8800GTX bylo údajně dosahováno málo snímků za vteřinu... Navíc bude PC verze vyžadovat operační systém Windows Vista.



Stáhněte si: Trailer, Další videa

Související články: Novinky...

Martin Holas
autorovi je 19 let, studuje na Masarykově univerzitě v Brně; na hrách si cení originality a kvalitního příběhu, upřednostňuje dobré RPG, adventuru či strategii; rád se uchyluje do dob dávno minulých, především co se týče hudebního a filmového vkusu :-)

 
 
Martin Holas

Nejnovější články