Autor: Martin Holas Publikováno: 3.května 2007 |
Globalizace podle Microsoftu ![]() ![]() ![]() TIP: kliknutím na velkou verzi screenshotu se dostanete na následující obrázek Boje napříč platformami ale zcela právem evokují i jisté nepříjemnější otázky, především co se týče rovnocenných podmínek pro obě hráčské skupiny. Jak známo, joypad a klávesnice + myš jsou pro ovládání first-person střílečky natolik odlišné věci, že skloubit je dohromady nebude rozhodně snadné. Nabídnout Xbox hráčům nějakou formu automatického zaměřování by zcela jistě příliš dobré nebylo. I sami autoři přiznávají, že když se o to pokoušeli, byla taková vlastnost prakticky ultimátní výhodou a PC hráči chodili do hry jako krávy na porážku. Gradující zábava Po připojení na server si vyberete ze dvou týmů - globální megakorporace RNA a jejího rivala, 5000 let staré společenství Lineage (tímto jsme si zároveň povykládali o všech podstatných aspektech herního příběhu). Každý tým může tvořit až osm hráčů, z čehož se dá snadno vydedukovat, že maximální počet hráčů v jednom sezení bude 16. Oba týmy se navzájem neliší v ničem jiném než použitých skinech, tudíž si budete muset jít hledat odlišnosti jinam. Ale nezoufejte, nebudete muset chodit daleko a zanedlouho se dozvíte proč. Struktura matchů se dejme tomu velmi podobá Counter-Striku. Jedna hra zpravidla sestává z šesti čtyřminutových bloků, během kterých plní týmy stanovený cíl. Před každým kolem si za příslušné finanční obnosy nakoupíte libovolné zbraně, kouzla a výbavu, načež se vrhnete do bitvy. Peníze si celkem nepřekvapivě vyděláte hlavně působením zranění nepříteli, tedy nikoliv za fragy (to se autorům zdálo jako zbytečné nahrávání dohadům nad kradením bodíků z načatých protivníků). Vše má být pečlivě vyváženo tak, aby hratelnost postupně gradovala. ![]() ![]() ![]() Na začátku tedy vlastní každý hráč pár jednoduchých kouzel a pistoli. Jak se postupně stává stále movitějším, kolo za kolem se propracovává ke komplexnějším kombinacím vražedných nástrojů. Nabízený arzenál sice mnohým nepřekvapí, k dispozici dostanete tradiční samopaly, odstřelovací pušky, miniguny nebo raketomety, ovšem dále už lidé z FASA Interactive popustili uzdu kreativitě naplno. Pouličním mágem snadno a rychle ![]() To ovšem není zdaleka vše, zajímavých kouzel vás čeká opravdu hodně... Daemon Hunter je klasickým minionem, který bude pronásledovat nepřítele po celé mapě. Nebo magické krystaly, pomocí kterých je možné zablokovat nějaký vchod, cestu, či dokonce uvěznit samotného nepřítele. Pomocí magie je možné vzít na sebe éterickou podobu, kdy nejste zranitelní prakticky žádným útokem... Tedy kromě dalšího kouzla - vzduchové vlny. Nejenže jde o poměrně solidní odpověď na éterickou formu protivníka, takové kouzlo je možné využít kupříkladu i ke zmatení či zranění oponenta jeho sražením z vyvýšeného místa dolů. A co myslíte, že se stane, pokud namíříte podobnou věc pod svoje nohy? No samozřejmě! Odvanete sami sebe, ovšem mnohem dále, než by se vám podařilo obyčejným skokem. Jako u všech herních prvků v Shadowrunu bude použití záviset jen na síle vaší fantazie.. ![]() ![]() ![]() Dvě kouzla však hrají prim a jejich podrobnější nezmínění by bylo hříchem. Tím prvním je magický strom, léčící v kruhu kolem sebe jakékoliv herní postavy (tzn. i protivníky). Druhým je pak vzkříšení spoluhráče. V Shadowrunu se totiž s běžným respawnem (návrat hráče do hry po jeho smrti) nesetkáte, hráči zůstávají mrtví až do konce boje. Nic ovšem není zadarmo, vdechnutím života mág doslova sváže svůj život s obdarovaným a pokud sám zemře, odpadnou i všichni ostatní s ním spjatí. Adrenalinová týmová hra pak nabírá úplně jiných obrátek a oživení bojovníci se budou snažit bránit svého pána zuby nechty. Znovuvstání oponenta samozřejmě můžete zabránit, a sice rozmetáním jeho ostatků na cimprcampr, takže i morbidnější povahy si dozajista přijdou na své. ![]() Variabilita hry ale teprve začíná. Při výběru postavy máte na výběr z několika ras. Základní je člověk, ničím nepřekvapí, ale také v ničem výrazně nezaostává. Jeho specialitou je větší finanční obnos do začátku a velmi slušná způsobilost k používání techniky, která se projevuje menším dopadem výbavičky na maximální hladinu esence (pár slabších věcí esenci dokonce neovlivní vůbec). Dále na řadě je elf. Zakrslá, mrštná, magicky založená bytost, kterou nejčastěji ucítíte za svými zády, jak vás párá katanou. Navíc oplývá schopností regenerace i mimo dosah léčivého stromu. Jeho mrštnost a enormní zásoba esence je ale bohužel vykoupena menší přesností při střelbě ze zbraní a slabou odolností. ![]() ![]() ![]() A poslední, zřejmě nejzajímavější rasou, jsou trpaslíci. Ti jsou zcela imunní vůči headshotům a vlastně představují takové chodící antimagické granáty - magie včetně krystalových bariér přestává v jejich okolí fungovat. Trpaslíci disponují i největší zásobou esence, ovšem má to jeden podstatný háček. Postrádají schopnost automatického obnovování. Zde přichází na jeviště další speciální rys - vysávání zdrojů esence v okolí, především pak z oponentů. Nemáte rádi tulivé trpaslíky? Tak to abyste oprášili plamenomet, protože tady si jich užijete víc než vám bude milo. Ty potvory vám vlezou všude. ![]() Jestli teď z toho všeho čirou náhodou nemáte pořádný zmatek, nejspíše vás napadne, jak se podařilo ukočírovat takovou záplavu variabilních herních prvků a schopností, které v leččems připomínají spíše cheaty (pro připomenutí - vidění skrze zdi, létání na kluzácích, teleportace). Desítky magických i technologických kouzel, čtyři rasy s naprosto odlišným přístupem a jak to tak vypadá, tak i mapy rozvětvené do všech možných i nemožných směrů - to vše vytváří hektický kaleidoskop šílené akce, taktických kombinací a nekonečné příležitosti k vyřádění se. Aby velmi obsáhlými možnostmi neutrpěla hratelnost, je hned jasné, že bude zapotřebí intuitivní a srozumitelné ovládání. A troufám si tvrdit, že nemožné se stalo skutečností, interface a zvláště ovládání ani nemohlo být vyřešeno lépe. Podívejte se pro jistotu na nějaké video z hraní a jistě budete souhlasit. Po levé straně obrazovky je umístěn sloupec kruhů představujících momentální stav vaší esence, přičemž ty obsazené technickou výbavou jsou jasně označeny jako neaktivní. Tři z kouzel je možné přiřadit horkým klávesám/tlačítkům, k ostatním pak přistoupíte pomocí přehledné popup nabídky. Aby byla zajištěna maximální přehlednost, zbraně na blízko jako katana způsobí přepnutí do přítulnějšího third-person režimu. ![]() ![]() ![]() další obrázky z této hry najdete v naší sekci screenshotů Vpravení se do obrovského počtu herních možností usnadní také rozsáhlý šestidílný tutoriál. V první části proberete základní prvky jako práci s kluzákem, zbývající jsou věnovány postupně jednotlivým rasám a dalším specifickým záležitostem. Každá lekce je zakončena "zkouškou" s boty, na kterých si nově nabyté zkušenosti řádně vyzkoušíte. Ano, Shadowrun, ač striktně multiplayerově založený, nabídne (nejen) k pilování dovedností i boty se čtyřmi stupni obtížnosti a schopností rozumět triviálním navigačním příkazům. AI by měla být na poměrně slušné úrovni, minimálně by měl být počítač s to smysluplně využít všech dostupných prostředků. Kapka skepse, snad se snese Vypadá to prostě dobře, moc dobře, moc na to, aby to byla pravda a na závěr jsem si nechal dvě položky, kterými bych rád zčeřil radostnou hladinu nezdravého optimismu. Tou první je fakt, že v současné stavu nabízí Shadowrun pouhé tři multiplayerové mody: Raid (jeden tým musí obsadit artefakt, druhý mu v tom zabránit), Extraction (to samé, pouze se o artefakt perou oba týmy) a Attrition (tradiční team deathmatch). A to není na "áčkovou" akci se zaměřením na hru více hráčů vpravdě mnoho. Mitch Gitelman, manažer FASA Interactive, se sice dal slyšet, že se počítá s dalším rozšiřováním konceptu a i dobové zasazení do "mladého" Shadowrunnu, cca 25 let před pen-and-paper verzi, tomuto nápadu zdánlivou náhodou nahrává. Ovšem je to trochu takové spoléhání na drby ve větru. Raději bych upřednostnil důkaz a ne sliby. ![]() Stáhněte si: Trailer, Další videa Související články: Novinky... |
Martin Holas | |
autorovi je 19 let, studuje na Masarykově univerzitě v Brně; na hrách si cení originality a kvalitního příběhu, upřednostňuje dobré RPG, adventuru či strategii; rád se uchyluje do dob dávno minulých, především co se týče hudebního a filmového vkusu :-) |