Jakkoliv se nedočkáme úplně identické hry jen v lepší grafice, i skalní fanoušci mohou zůstat víceméně v klidu. Změny, které mají vývojáři v plánu, nezní nijak drasticky a nový Pathologic by měl i přes menší úpravy zůstat stejně unikátním zážitkem, jakým byl už před více než deseti lety.
Jedna ze změn zasáhne souboje. Nejen že se má přepracovat celá mechanika bojování, ale tvůrci také mění úlohu soubojů v rámci každodenní rutiny. Navíc nemusí být pravidlem, že souboj vždy končí smrtí jedné z postav.
Velkou změnou si má projít také ústřední mor, který bude mnohem komplikovanější a více zákeřný. Některé věci, které jste v minulosti považovali za bezpečné, najednou bezpečné být nemusí a také ne vždy budete ihned vědět, co přesně se děje s organismem vašeho hrdiny. Docela příjemně pak zní změna formátu některých úkolů.
V novém Pathologicu by k vám už neměli napochodovat lidé s tím, že po vás chtějí pomoc. O pomoc si jen tak někdo přímo neřekne. Namísto toho budete svědky různých událostí a je na vás, jestli je necháte jen tak proběhnout bez povšimnutí, nebo do nich zasáhnete a někomu pomůžete. Tím a dalšími aktivitami pak ovlivníte osud NPC, což, minimálně v tomto měřítku, nebylo v původní hře možné.
Z dalších menších či větších změn můžeme jmenovat například některé nové texty, kompletně přepsanou hudbu, předělané tváře některých postav, absenci známých exploitů a systém „jeden den = jeden quest“ vystřídá mnohem plynulejší a přirozenější tok příběhu. V případě zmíněné hudby půjde sice o kompletně nový soundtrack, nicméně stále by měl být věrný duch původní hry a měl by také reflektovat za koho hrajete a kde se zrovna nacházíte.
Čímž se dostáváme k městu samotnému. To ve hře pochopitelně zůstává a ty nejznámější budovy a lokace najdete pořád na stejných místech. Rozmístění obyčejných domů se ale změní, byť o žádné drastické změny dle slov vývojářů nepůjde. Nic zásadního se nebude měnit ani v zápletce, kde se upraví jen pár událostí, ani v aktivitách hráče. Ty se jen trochu poladí, ale obecně zůstanou stejné. Platí to i o NPC, kdy se některá z nich dočkají jen dodatečného příběhového pozadí.
Co naopak zůstane nezměněno, je základ ve třech ideologiích a hrdinech, stejné NPC postavy, stejní tři protagonisté a pořád půjde o survival hru. Hlavní „surovinou“ a oponentem zároveň bude pořád čas, stav vaší postavy budou i nadále reprezentovat různé ukazatele a statistiky a žádných velkých změn se nedočká ani příběh či obecně ideologické ukotvení hry.
Další detaily bychom se měli dozvědět již v brzké době. Podle prvních informací to ale vypadá, že vývojáři vědí, co dělají. Vědí, kam mohou říznout, kde jen něco načechrat, co předělat úplně a na co raději nesahat. Několik nových obrázků najdete kolem textu, zbytek pak v galerii na kartě hry.