Operation Flashpoint Red River - preview
zdroj: tisková zpráva

Operation Flashpoint Red River - preview

11. 8. 2010 0:00 | Preview | autor: Redakce Games.cz |

USA a Čína si vyřizují účty s afghánskými separatisty v Tadžikistánu a třetí díl Flashpointu to ukazuje na pomezí realistické střílečky a arkádovější akce. VŠECHNO INFO


Autor: Levis
Publikováno: 11. srpna 2010

USA a Čína si vyřizují účty s afghánskými separatisty v Tadžikistánu a třetí díl Flashpointu to ukazuje na pomezí realistické střílečky a arkádovější akce.


Codemasters odkryli příští díl ze série válečných stříleček Operation Flashpoint: Red River. Podle citací vývojářů je na místě, abychom očekávali plnohodnotného nástupce druhého dílu Dragon Rising, který se "líbil 90% hráčů", jenže ouvej. Namísto řečí o autenticitě a opravdovém válečném zážitku nastupují přirovnání k Left 4 Dead a designu, který na své hry aplikuje Nintendo. Ale nebojte, nový Flashpoint bude přesto spíš válečný simulátor než arkádová střílečka - a co do realismu by stále měl předčit série Bad Company i Call of Duty.

 USA vs. Čína
Tentokrát se podíváte do skutečného středoasijského Tadžikistánu, kde vlna afghánských imigrantů v blízké budoucnosti rozpoutá konflikt mezi americkým vojskem a Čínskou lidovou osvobozeneckou armádou. Jak napovídá samotný název hry, její část se bude odehrávat okolo slavné řeky Vachš a jejího zhruba dvouset kilometrového říčního toku. Během putování vojáků směrem od východu na západ se podíváte např. ke gigantické vodní přehradě a podobně jako v Dragon Rising budete vyjma místních odbojářských skupin bojovat především proti čínské armádě.

Samotná hra má být rozdělena na tři jednání: v tom prvním přijedete do země a budete zápasit s afghánskými rebely, kteří používají velmi agresivní a často dokonce sebevražedné bojové taktiky. Vyjma toho se navíc skrývají v mnohem větších komplexech, horských pohořích nebo jeskyních, než jaké si pamatujete z Dragon Rising 2.

Obrázek Obrázek
pouze koncepční obrázky, nikoliv screenshoty

 Zapalte Tadžikistán!
V prostředním aktu do hry vstoupí Číňané a vaše vojska od nich prý "pořádně dostanou na zadek", což je také důvod, proč se ve finálním jednání po boku amerických vojsk zúčastníte mohutné protiofenzívy, která "srovná Tadžikistán se zemí". Co do rozlohy se hra vyrovná Dragon Rising, nicméně otevřené exteriéry slibují větší rozhled - často prý budete mít během mise rozhled na místa, kde se odehrával předchozí level.

Vedle toho slibuje Red River pestřejší architekturu, impozantnější horská pohoří anebo dokonce zasněžené vršky. Pro pestrost nebude chybět třeba ani level zasazený na arabské tržiště, kde se kvůli civilistům velmi obtížně míří a používání tanků či letecké podpory je zde fakticky vyloučeno. Vizuálně přitažlivá má být i návštěva krajů s ruskou, afghánskou či čínskou minoritou obyvatel, protože ti své vesnice samozřejmě připodobňují milované domovině.

 Nejsou to Kane a Lynch?
Ale pozor: nový Flashpoint sice využije každé moderní renderovací technologie a poběží v co nejvyšším rozlišení, vizuálně se ale začíná vzdalovat od ideálu superostrého a čistého obrazu. Panorama krajiny vám občas zkreslí úmyslná pixelace a jakýkoliv výbuch zase úmyslně poškodí obraz, jako když se vám např. uvolní televizní kabel. Codemasters v tomto ohledu sice nejdou tak daleko, jako IO Interactive se svým Kane & Lynch 2, inspirace je tu ale nepopiratelná - ukázat bojiště "takové, jaké ho znáte z televizního zpravodajství".

Obrázek Obrázek

 Obarvené tkaničky a iPody
První levely ve hře by měly připomínat spíš starší díly Call of Duty nebo Bad Company, aby hráče neodradily svou přílišnou náročností, z filmů jsou zase nejbližší přirovnání k Jarhead či nedávnému Hurt Lockeru. Autenticitu prostředí dokreslují nejrůznější podrobnosti, např. odlehčující dialogy mezi vojáky na hlídce nebo správně ošuntělé a orvané terénní oblečení, které si vojáci jako ve skutečnosti nejrůzněji přikrášlují nápisy, výšivkami atd.

Zásobníky s municí budou oblepeny páskou, tkaničky nasprejované na různé barvy, uvnitř vozidel naleznete vylepené plakáty nahotinek a někteří vojáci budou mít vesty zvláštně uzpůsobené pro to, aby si na bojiště mohli vzít iPod. Podle toho byste měli snáze odlišit své kolegy, kteří mají být osobitější a vyhraněnější než vaši spolubojovníci z Dragon Rising. Své povely budete tentokrát také dostávat přímo od velitele Fireteamu, jehož údernost a přímý přístup k věci prý zajistí, že si vždy budete jasně vědomi toho, kam musíte jít a co je tam třeba udělat.

 Z-lock a vyhřezlé maso
Zjednodušena by měla být práce s inventářem nebo kontextuální udílení příkazů, k čemuž nyní poslouží konzolové kruhové menu. Vedle možnosti přivolat si leteckou podporu autoři slibují i pohodlnější střelbu: při používání odstřelovačky si budete moci zapnout asistenta, který vám zpomalí hledáček, když s ním najedete na nepřítele. Bude tu i možnost pomocného zaměřování anebo ekvivalent Z-locku z Call of Duty, který vám hledáček udrží na protivníkovi i při pohybu. To všechno si nicméně hardcore fandové budou moci vypnout a dál hrát "opravdový Flashpoint".

Obrázek Obrázek

Potěší i realističtější model poškození, protože Red River má být prý vůbec nejbrutálnějším dílem v sérii. Na krátkém technologickém demu autoři demonstrovali nejrůznější druhy zranění vojáků a vězte, že nechybí odstřelování jednotlivých končetin anebo neskonale ošklivá zranění při výbuchu náloží, které vojákovi např. roztrhnou půlku těla a spálí vyhřezlé maso.

 Záliba v boji na blízko
Ve hře bude persistentní systém zkušeností, které můžete během hraní postupně získávat a později vyměnovat za různé upgrady. Více mají být rozrůzněny také hráčské třídy: na výběr budete mít mezi střelcem, granátníkem, skautem, a tzv. automatickým ostrostřelcem. Všichni si do výbavy budou moci zvolit klasickou M4A1, ale někomu spíš učarují jejich vlastní zbraně, předznamenávající různé taktiky a způsob hraní pro každou třídu.

Ví se zatím jenom to, že granátník má mít stejnou brokovnici jako z původního Flashpointu, zásobu min a zvláštní zalíbení v boji na blízko. Skaut bude disponovat odstřelovačkou plus nejrůznějšími druhy hledáčků a dalekohledů, kdežto automatický ostrostřelec si svá kulometná hnízda nejčastěji rozbije na kopci. Podle prvních dojmů zahraničních novinářů se také podstatně zlepšila počítačová AI. V ukázkové misi, kde je přepaden hráčův konvoj, ostatní vozidla automaticky vyjedou a zastaví se v obranném postavení, zatímco vojáci se ihned rozběhnou k poškozenému vozu.

 Odstřelování nepřátelských pozic
Všechny tři herní akty jsou jinak od začátku vývoje designované pro kooperativní hru, s čímž poprvé přišel už druhý díl hry. Samozřejmostí je možnost ze hry kdykoliv odejít (= vaše místo zastane umělá inteligence) a vzápětí se třeba hned připojit na jiný server. Stejně tak si všichni čtyři hráči budou moci vybrat stejnou třídu, i když správně by měly být v týmu zastoupeny všechny profese. "Nejlepší na celé Red River je, když se dají dohromady čtyři kamarádi, postupují hrou společně a vymýšlí si strategie za pochodu," říká tvůrčí šéf vývoje Sion Lenton.

Obrázek Obrázek

Vyjma možnosti projít si kampaň ve čtyřech lidech vás čekají i další kooperativní módy, např. eskort konvoje nebo organizovaný ústup před nepřátelskou přesilou. Dále se chystají módy Last Stand nebo Combat Sweep, kde budete mít za úkol ostřelovat všechny nepřátelské pozice, či nestárnoucí Search & Rescue.

 Zocelování postavy
Zajímavé na těchto módech je, že se nebudou odehrávat v lokacích ze singleplayeru, nýbrž v pravém dolním rohu Tadžikistánu v areálu speciálně vyhrazeném pro multiplayer. Zde naleznete i řadu tutorialových cvičení, kde budete mít za úkol co nejpřesněji pálit na cíl, zaběhnout nejrychlejší čas a obecně být zkrátka tím nejlepším v dané disciplíně. Odměnou za to vám budou body a zkušenosti, jimiž si zocelíte postavu pro další hraní.

S hlavní kampaní má tato část hry mít nicméně společné hráčské statistiky, takže do síťové hry vstoupí vaše postava již se všemi zkušenostmi a upgrady/zbraněmi získanými v singleplayeru. A pozor, jedna moc důležitá drobnost: celá singleplayerová i kooperativní kampaň bude tentokrát posetá checkpointy, kde se hra každých pár minut automaticky uloží. Mimo jiné i proto, že v "hardcore" módu má být Red River mnohem obtížnější než druhý díl série a zvlášť v jeho posledních dvou aktech prý budou hráči padat k zemi jako švestky.

Obrázek Obrázek

 Bez mulťáku kvůli sestřenici
Důraz na spolupráci má nicméně i jednu nepěknou vlastnost, a to sice absenci kompetitivního multiplayeru. "Vadí mi to na Medal of Honor, vždyť já nechci hrát za Talibánce, kteří střílí americké vojáky," vysvětluje toto rozhodnutí Sion. Válečné hry znázorňující současné konflikty prý nabírají etických rozměrů a to je jeden z důvodů, proč se Codemasters rozhodli vynechat klasické multiplayerové módy. Ostatně mezi vývojáři je prý sestřenice britského vojáka, kterého v Iráku nedávno zabila nálož IED. "Na světě se válčí a my k tomu máme respekt," uzavírá Sion tuto kapitolu.

Dojmy ze hry jsou zatím jednoznačně pozitivní. Ke hře se vstřícně staví redaktoři serveru IGN a pochvalu si vysloužila i od editora OXM, jehož zářijové číslo přineslo první preview hry. "Red River je více sevřené a kompaktnější než Dragon Rising, i když stále předvádí naprostý válečný realismus," tvrdí redaktor časopisu.

Operation Flashpoint: Red River je zhruba v půlce svého vývojového cyklu, jeho vydání je ale nedaleko. Vedle hlavního vývojářského týmu v britských Leamington Spa totiž na hře souběžně pracuje druhé studio v Kuala Lumpur, kde vzniká veškerá grafika a assety, jež jsou okamžitě odesílány hlavní části týmu. Red River proto vyjde v roce 2011 pro PC, Xbox 360 a PlayStation 3.

Zdroje: OXM, IGN, Gamespot, Facebook, oficiální fóra & další

Související články: Vše o sérii Operation Flashpoint

Levis
autorovi je 20 let, studuje v Praze a na Tiscali působí od roku 2002, dnes coby zástupce šéfredaktora a novinkář

 
 

levis

Nejnovější články