| Autor: Jan Modrák Publikováno: 13.ledna 2006  | 
  
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
      
    
  
    
      
      
      
        
        
           
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
      
    
  
    
      
      
      
        
        
           
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
      TIP: kliknutím na velkou verzi screenshotu se dostanete na následující obrázek Základní příběh má 20 misí, a chcete-li, můžete plnit jen je a hrou rychle prolétnout (budete to mít však hodně těžké, protože řadu užitečných zbraní bez vedlejších úkolů vůbec nezískáte). Příběh je hodně zajímavý už z výše uvedeného důvodu neustálého balancování mezi několika znepřátelenými stranami, ale najdete tu i celou řadu zajímavých postav, ať už spřátelených agentů Sheldona a Kane (nebude chybět románek v bondovském duchu) nebo třeba zločinného prezidenta, který je vaším hlavním nepřítelem (hlavní designér Magnus Nedfors nám možná trochu neprozřetelně prozradil, že se závěrečná bitva odehraje v obrovském dopravním letounu, zřejmě při prezidentově útěku). Nepochybujte o tom, že vás čekají překvapivé zvraty a atmosférou napěchované úkoly. Tak třeba první mise...  
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
      
    
  
    
      
      
      
        
        
           
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
      Tak drsný úvod jsme vážně nečekali. Vyskakujete z letadla, chvíli padáte volným pádem a v pravý čas otevíráte padák. Pod vámi poprvé vidíte nádherný exotický ostrov, který se na nějakou dobu stane vaším domovem. Shora vypadá panensky a nedotčeně, ale věřte nám - nemůžete se mýlit více! Dopadáte na pláž a vzápětí vás nemilosrdně přivítá skupina vojáků, které v krátké přestřelce za pomoci pistole zlikvidujete a běžíte ke kolegovi, který vás má co možná nejrychleji dopravit na základnu. Skáčete na záď džípu a (jak už to koneckonců dobře znáte z řady jiných stříleček) berete do ruky kulomet, kterým to za jízdy pražíte do dotírající armády nepřátel. Zakrátko vás na úzké silnici překvapí zátaras a nezbývá než zastavit a špetkou stealth akce (ta je v této hře hodně vzácná a rozhodně se bez ní obejdete) opět zneškodníte pár strážných a posléze za použití výbušných barelů i v cestě stojící bagr. Zdá se, že už vám nic nebrání v cestě do prvního sídla, ale to je opravdu pouhé zdání. Jen usednete do džípu, začnou na vás nalétat vrtulníky a vy se musíte opět chopit kulometu.  
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
      
    
  
    
      
      
      
        
        
           
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
      
    
  
    
      
      
      
        
        
           
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
      Na základně si ani nestačíte vybalit kufr (ne že byste nějaký měli) a rovnou se vydáváte do vězení, odkud musíte osvobodit Josého, klíčového velitele vzbouřenců proti vládě. Uděláte si tak u něj „malé“ očko, které se vám bude později hodit. Další mise nám prozatím v Avalanche neukázali, ale na první dojem to bohatě stačí – příběh vypadá zajímavě a nadupaně a nudit se určitě nebudeme. Hodně nám to sice připomnělo Far Cry nebo Boiling Point, ale tyhle naše obavy (na druhou stranu: společnost to je docela exkluzivní, tak co...) byly záhy rozptýleny.  
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
      Obě úvodní             mise na nás dělaly dojem skriptovací rošády ve stylu Call of Duty,             byť snad trochu lépe skryté a prezentované. Sunberg nám to potvrdil:             „Úvod jsme skutečně udělali v tradičním skriptovacím duchu, ale to             hlavně proto, abychom hráče dostali rychle a bezbolestně do příběhu.             Poté už to pokračuje hodně volně.“ Magnus Nedfors se zase pro změnu             chopil klávesnice a ukázal nám jak lze různým způsobem absolvovat             zmíněnou záchrannou misi – přiznáváme, že v autě nebo v lodi bychom             se do vězení dostali asi také, ale jím zvolený způsob nás šokoval.             Magnus s autem vyjel do hor, kde vyskočil z útesu, v poslední možný             okamžik otevřel padák a pohodlně doplachtil až na buzerplac, kde se             s chutí pustil do hodně překvapených bachařů.Snad ještě přesvědčivější je systém, kdy máte po vzoru GTA vedle hlavních misí vedlejší úkoly. Těch je tu přibližně 120 různých druhů a generují se náhodně – musíte někoho najít, zajmout, dopravit někam, nalézt potřebný počet určitých předmětů a vesměs to prý bude vždy zcela odlišné. Návod na tuhle hru se bude psát zřejmě zatraceně špatně! Důležité také je, že plněním těchto misí stoupáte v hierarchii dané organizace. Tím se plynule dostáváme k politickému systému, který je nedílnou součástí Just Cause a jedním z našich nejoblíbenějších prvků.  
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
      
    
  
    
      
      
      
        
        
           
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
       Život na ostrově Rozlehlý ostrov je rozdělen do 34 provincií, přičemž se každá nachází v určitém stavu – někde vládne železnou rukou drogový kartel, jinde najdete prezidentovy vojáky. Klíčem je samozřejmě dostat oblast pod ochrannou ruku vašich vzbouřenců a k tomu slouží tzv. liberation mise – zpočátku to bude snadné a bude vám stačit třeba pouhých deset mrtvých vojáků. Později si dá vláda větší pozor a pošle proti vám tanky nebo vrtulníky. Jinak samozřejmě platí, že realizace jakéhokoliv úkolu záleží jen na vašich preferencích a vkusu. Každopádně to ale stojí za to. Už proto, že vám osvobození každé provincie poskytne nové možnosti, včetně nového sídla. Zmínit se musíme ještě o tom, že má každý čin své následky – neustále vidíte na obrazovce, jak jste zadobře s tou kterou stranou, a každý váš krok (a osvobozovací mise obzvláště) bude mít na tento ukazatel zřetelný vliv. Říkejte si, co chcete, San Esperito není malá země. Na první pohled vypadá ostrov zaostale, ale najdete tu kromě 1360810 stromů (toto číslo jsme si z prstu, věřte nebo ne, skutečně nevycucali), také několik pláží, zmíněné vězení, sopku, husté džungle, nespočet vesnic, letiště a také pár různých městeček včetně kasina. Pravda, velkolepé posty a moderní stavby tu vedle nedotčené přírody působí trochu nepatřičně, ale v rámci hratelnosti je bereme na milost.  
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
      
    
  
    
      
      
      
        
        
           
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
      
    
  
    
      
      
      
        
        
           
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
      Pro milovníky čísel musíme dodat, že ostrov má přesně 1024 čtverečních kilometrů, což obnáší 32 kilometrů na šířku a dálku. Oblíbenou činnost z GTA, tedy měření doby přesunu z jednoho konce na druhý, jsme si raději nechali ujít. Abyste se v takovém rozsahu dokázali pohybovat, budete potřebovat mnohem více než vlastní nohy a nějaký džíp. Že tu najdete různé druhy dvoustopých vozidel, motorku a tank, to vás asi nepřekvapí, možná budete čekat i loď nebo vrtulník (ostatně oboje jsme už zmínili), ale ponorka nebo tryskový letoun už by vás potěšit měly. Určitou komplikací vzhledem k této složitosti a rozmanitosti může být ovládání. Vývojáři se maximálně snažili všechno zjednodušit a nepřidělávat nám vrásky na čele zbytečnými ovládacími klávesami navíc, přesto zachovali všechny nezbytné pohyby a přidali také řadu nových. Můžete například padákem seskočit na auto, počkat si, až projede v protisměru jiné (rychlejší, modernější nebo jen hezčí – záleží přece na vás), přeskočíte ze střechy na střechu, za jízdy vyhodíte zevnitř šoféra a naskočíte dovnitř. Petr Jákl by z toho měl možná noční můry, nám se ale tyhle kaskadérské kousky zamlouvaly, obzvláště když k nim potřebujeme všehovšudy jedno tlačítko.  
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
      
    
  
    
      
      
      
        
        
           
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
       Technologie Téměř až na samotný konec jsme si nechali technologii. Více než půl roku před vydáním hry je sice obtížné říci, kam přesně se zařadí v grafické hierarchii herní branže, rozhodně však bude konkurenceschopná. Stojí za zmínku, že až na nepatrné výjimky vznikla celá technologie přímo v Avalanche Studios a hybridní fraktálový engine (podle mého známého vývojáře to sice znamená „zkoušeli jsme udělat fraktálový engine, ale pak jsme zjistili, že to nikam nevede, tak jsme to různě záplatovali“, ale mně se líbil) je zaměřený na obrovské prostředí s velkými detaily. V developerském free-fly režimu, kde si volně poletujete vysoko nad zemí, byly grafické kvality dobře vidět – možná nebyl strom na druhém konci ostrova tak detailní jako ten metr před vámi, ale vidíte všude a vypadá to věrohodně. A to je podstatné.  
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
      Trochu             zklamaní jsme byli z nemožnosti volného vstupování do budov – na náš             výslovný dotaz jsme se dozvěděli, že do kasina nebude možné vejít,             ale v některých konkrétních budovách to možné bude, protože se tam             odehrají konkrétní úkoly v misích. Prý se podíváme například i do             banky, takže se snad k penězům dostaneme i bez kasina. Následoval             samozřejmě v této chvíli aktuální dotaz na nahrávání a tentokrát byla             odpověď díkybohu uspokojivá – žádné nahrávání tu není! Struktura je             ovšem trochu tradičnější než v GTA, což mj. znamená, že můžete umřít.             V pravidelných checkpointech se ale ukládá pozice, takže se zase můžete             vrátit přímo do akce, popřípadě se objevíte na zvolené základně. Kromě střídání dne a noci (jeden den tu trvá 25 minut) se generuje i počasí – mraky se zvětšují a rozpadají, vítr rozbíjí mlhu, sluníčko vám zlomyslně praží přímo do očí a večerní červánky či hlasitě poletující rackové na pláži připomínají nedávnou dovolenou v Chorvatsku. Romantika, jen doufejme, že na cenově dostupných sestavách.  
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
      
    
  
    
      
      
      
        
        
           
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
      
    
  
    
      
      
      
        
        
           
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
       Co z toho? Christopher Sundberg i Magnus Nedfors svorně tvrdili, že hra byla vloni v létě v 60% vývoje, má ještě přes půl roku do vydání (Eidos hru nemá ve svém release-listu na první polovinu roku 2006 a nedělá ji momentálně žádnou propagaci, takže s největší pravděpodobností vyjde až na podzim - pozn.jd) a byla prezentovaná v pre-alpha verzi. Přesto jsme překvapivě viděli poměrně stabilní a solidně hratelný kód. To je u tak komplikované hry velmi dobré znamení. Zdá se, že mají vývojáři v rukou hotové základy hry s kompletní strukturou, kterou je nyní třeba „jen“ precizně upravit a vyladit.  
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
      „Naším hlavním             cílem je v Just Cause vytvořit realistický herní svět, kde může hráč             použít svou kreativitu. Chceme mu poskytnout nekonečné možnosti jak             hrát mise, prozkoumat svět a pohybovat se po zemi, ve vzduchu a na             vodě,“ řekl nám Christopher Sundberg. Zní to hodně velkoryse a zavání             to samozřejmě tradičním PR jazykem. Po tom, co jsme ale viděli, máme             dojem, že to není cíl nereálný. Při hraní jsme Just Cause neustále             srovnávali s GTA. Pokud se tohoto srovnání dokážete zbavit, už teď             vám můžeme s určitostí říci, že jde o výjimečnou hru. Lepší s největší             pravděpodobností nebude. Bude ale jiná a bude také podle všech indicií             výborná.
  | 
| Jan Modrák | |
| autor je šéfredaktorem časopisu SCORE |