Autor: Kate Publikováno: 22.května 2003 |
![]() ![]() ![]() V jedné části E3 prezentace sami uvidíte, jak je to s onou slibovanou úžasnou mimikou a synchronizací pohybů rtů a řeči doopravdy. Nebudu vás napínat, Valve se totiž i tato část vydařila na jedničku, a tak je rozhovor profesora Kleinera, Alyx a vás radost sledovat (obrázek). Škoda jen, že je tak náhle a násilně přerušen. Mimozemské potvory Podle všeho to vypadá, že na vás z Half-Life 2 zaútočí snad všechny potvory, které jste kosili v jedničce (alien foes, headcrabs, barnacles atd.). Všechny se chovají a vypadají úplně stejně, jen jsou mnohonásobně detailnější, jinými slovy - vypadají teď daleko živěji a skutečněji. ![]() Zajímavě vypadá též „modrobílé chapadlo“, o kterém se mluví jako o Hydře (obrázek). V jedné scénce prohodíte pár slov s Alyx, když opodál seshora seskočí mutant s kvérem. Ještě než stačí zamířit, omotá ho bleskurychle odněkud se vynořivší chapadlo a stáhne s sebou do hlubin (obrázek). Chvíli si myslíte, že máte vyhráno, ale podivná existence se v minutě vrátí a dokonce ještě s kamarádem. V tomto okamžiku ukázka hry tradičně končí a na rozuzlení si musíme počkat až do finální verze Half-Life 2. Železní vojáci Jestli si nyní myslíte, že vše, co nebude pocházet z lidského rodu, musíte nemilosrdně oddělat, jste na omylu. Časy se změnily, a tak za váš tým může kopat i vesmírný cizák. V jedné scéně ze hry bylo například krásně vidět, jak si Gordon, následován věrným krabím stvořením, klestí cestičku parazity okupovanou chodbou. ![]() ![]() ![]() Half-Life 2 bude samozřejmě také plná vojenských jednotek s perfektním vybavením, vojáka s kovovým brněním prý v pozdější fázi v City 17 potkáte na každém rohu. Jejich kroky stejně jako u mimozemšťanů bude řídit jak naprogramovaná umělá inteligence, tak i pomocné skripty, obojí by mělo zaručit dynamičnost chování. Jinak řečeno - i když se dostanou do stejné situace, mohou se zachovat úplně jinak. Jak jsem ze hry vypozorovala, občas budou vojáci vašimi spojenci, ale většinou si na ně budete muset dát stejný, ne-li větší, pozor než na nezvané hosty z vesmíru. Vše pravděpodobně objasní až zápletka pečlivě utajovaného příběhu. Kam na výlet? Příkladem jednoho „střetnutí druhů“ bude například akce ve vězeňském komplexu (obrázek), na které je uchvacující její rozsáhlost, dynamičnost a také totální chaotičnost. Souboje vojáků versus mimozemských stvůr nejsou ničím ojedinělým, a tím méně v Half-Life, každopádně když vřava bují před vámi, za vámi, nad vámi a (podle sluchu) i pod vámi, může jít už slušně do tuhého. ![]() Speciální výbava Co se týče zbraní, příliš toho zatím nevíme. V Half-Life 2 byly zatím spatřeny brokovnice, pistole, kulomet, granátomet a v jedné scénce i dokonalé granáty. Mě však nejvíc zaujala speciální "gravity gun", zvaná než manipulátor, díky které se ve hře budou moci na dálku rychle a přesně přenášet, chcete-li vystřelovat, nejrůznější předměty nebo dokonce lidská těla (případně jejich zbytky). Tato věcička byla k vidění též ve videu, demonstrujícím možnosti enginu, a nutno říci, že vzhledem k její účinnosti se až neskutečně jednoduše ovládá. Prostě jen zamíříte na objekt, který se nachází maximálně pár metrů od vás, a pomocí laseru s ním můžete libovolně manipulovat. To se vyplatí hlavně u předmětů, které byste za normálních okolností vůbec neunesli. Díky manipulatoru budete moci třeba zvednout kus rozbitého topení a použít jej jako kryt nebo při venkovním boji urvat neonová písmenka z budovy a mrštiti jimi po dotěrných vetřelcích. Vše, co vystupuje z enginu jako objekt, si prostě můžete vzít a použít dle svého uvážení, což může mít později velký vliv na hratelnost. ![]() ![]() ![]() V jedné ukázce hry mě dostala akce, při které se létajícímu elektrohmyzu (odpusťte, ale běžný slovník pro Half-Life 2 zkrátka nestačí) pokoušíte ubránit jen kovovým hákem - trochu svérázná analogie plácačky na mouchy. Všechny potvory jsou tak rychlé, že nakonec pomůže, až když za sebou pořádně zavřete vrata. Celý arzenál zbraní by měl být pečlivě vybalancován, podobně jako v Halo, kde žádný kousek nebyl výrazně „lepší“ než jiný a měnilo se jen jejich použití. Každá zbraň v Half-Life 2 má mít navíc také sekundární palební mod. Nevím, zda následující poznámku zahrnout do tohoto odstavce, ale věc, kterou jsem v Half-Life 2 viděla, bude určitě patřit k nejzajímavějších kouskům příslušenství. Jde o malou digitální kameru, kterou můžete pomocí manipulátoru vzít a skutečně s ní snímat okolní svět. Obraz se přenáší na příslušnou obrazovku, umístěnou do dané lokace ve hře. Protože toto video bylo pouze ilustrační (ne ukázka mise), můžeme jen spekulovat, v jaké situaci se nám bude kamerka doopravdy hodit. Zběsilá jízda ve vozidlech ![]() Pokud se vám dělá při rychlé jízdě lehce nevolno, bude pro vás Half-Life 2 metlou. V jedné misi si totiž střihnete zuřivou jízdu v otevřeném vozítku (obrázek) napříč rozlehlým prostranstvím. Zeshora vás začne obtěžovat jeden neřád (obrázek), připomínající něco mezi hmyzí larvou a peřinou, na zadku s vrtulí ;) Po pár úhybných manévrech najedete na rampu, vedoucí k budovám nahoře. S postavičkami, směšně se snažícími zastavit vás obyčejnými zbraněmi, se nebudete příliš mazlit a jednoduše je smetete z dráhy jako v Carmageddonu. Nahoře prolétnete skleněnou výplní budovy (vozy v Half-Life 2 zřejmě musí být dost odolná) a rozjedete to po silnici směrem k uzavřenému mostu, který přeskočíte. Zátarasy prorazíte jedna dvě, soudě dle několika vraků tu nejste první. Vyskočíte z vozu, vyměníte si pistoli za něco účinnějšího a konečně se rozhodnete s otravným létajícím peřiňákem skoncovat. Po několika dramatických chvílích se vám to skutečně podaří, ale definitivní tečka to ještě zcela nebyla... Úchvatný herní engine Stejně jako v Half-Life jedničce se ani ve dvojce nesetkáme s žádnými cut-scénami z pohledu třetí osoby ani se žádnými nahranými dialogy s Freemanem. Jak říká šéf Valve Gabe Newell: "Gordon Freeman jste jen vy, pouze vy řídíte tuhle postavu a tuhle hru". Podle dojmů z E3 prezentace se Half-Life 2 od svého předchůdce neliší ani v tématu ani v ohledu na hratelnost a celkové pojetí. ![]() ![]() ![]() V čem se však liší a to hodně, je grafické zpracování, což musel uznat snad každý, kdo některé z videí jen na chvíli zahlédl. Detailnější textury, efektněji vypadající výbuchy a akce, celkově velkorysejší pojetí. „Úroveň detailů postav, jakou Half-Life 2 nabídne, jste doposud mohli vidět pouze ve filmech,“ tvrdí sebevědomě Newell. Jen na obličeji každého charakteru má hrát zhruba 40 mimických svalů. Za vše může nový Source engine vyvinutý přímo Valve, který je částečně postavený na technologii modifikovaného fyzického engine Havok, který využívá i např. Deus Ex 2. Jeho další předností jistě budou i relativně nízké systémové nároky, o kterých jsme psali v prvním preview, alespoň to tvrdí vývojáři. Na stejném engine mimochodem poběží též připravovaná Vampire: The Masquerade - Bloodlines. Realistická fyzika ![]() Sklo se tříští na malé kousky za doprovodu typického uširvoucího zvuku a na zemi po něm zůstávají střepy. K vidění bude i speciální barevné silné sklo, třeba takové, jaké se používá na vitráže do kostelů. Pokud skrz něj procházejí paprsky světla, jde skutečně o nádhernou podívanou. Jestliže něco hoří, objekt se postupně zmenšuje až shoří úplně, žádné blaf a třísekundový plamínek, po kterém předmět navždy zmizí z povrchu herního světa. Oheň a plameny (obrázek) navíc vypadají skutečně tak, jako byste se zrovna dívali někam do krbu, nemluvě o charakteristickém praskání hořícího dřeva. Nádhera. A tímto způsobem bychom mohli pokračovat donekonečna, dívat se na ukázky z Half-Life 2 je hotová nirvána. ![]() ![]() ![]() další obrázky z této hry naleznete v naší sekci screenshotů nebo fotek Realisticky by měly vypadat i veškeré animace smrti, pro které bylo stejně jako v Unreal Tournamentu 2003 nebo Rainbow Six 3 použito tzv. "ragdoll" technologie. Prakticky se to projeví tím, že modely jen tak bezduše nepadnou na zem, ale přizpůsobí se aktuální situaci (například se pomalu sesunou po zdi nebo při pádů něco převrátí, strhnou sebou něco apod.) I na konzolích? Valve zatím oficiálně neoznámili verzi Half-Life 2 ani pro jednu z konzolí a také prý neexistují žádné smlouvy mezi ní a Sony, Microsoftem nebo Nintendem. V dřívějším preview jsme si ukazovali prodejní výsledky Half-Life, která na konzolích sice obecně vzato uspěla, ale s prodejem na PC se počet kopií pro PS2 nemohl srovnávat. I přesto se nyní začíná čím dál tím častěji mluvit o možné konverzi alespoň pro Xbox. Zaprvé proto, že technicky má být tento krok nejjednodušší a za druhé, Microsoft si za něj údajně rád připlatí, stejně jako v případě DOOM III. Po prvním teaseru a videu jsme pro vás na web umístili kompletní Half-Life 2 prezentaci z E3, ze které také pochází většina v textu zmiňovaných ukázek. Nad promakaností herního světa se už několikrát jd rozplýval v novinkách tady nebo tady, takže nebudu nosit dříví do lesa. Jisté věci se prostě musí zažít, nebo alespoň vidět ;) Jako jediný herní web jsme pro vás dvaadvacetiminutovou podívanou převedli do střídmé velikosti 20 MB, takže si užijí opravdu všichni i na horším připojení (podmínkou je pouze mít poslední verzi Windows Media Playeru 9 a příslušné kodeky). Závěr ![]() Stáhněte si: E3 teaser trailer, E3 kompletní prezentace (22 min. video), Gameplay video Související články: Preview, Úchvatná podívaná na hraní HL2, Kompletní E3 předváděčka HL2, První obrázky a informace o Half-Life 2!, Half-Life 2 klepe na dveře, Zahrajeme si Half-Life 2 už letos o Vánocích, Vše o prvním dílu Half-Life |
Kate | |
autorce je 18 let, kromě studia a psaní pro Tiscali Games se občas mihne v televizním pořadu GamePage, nejspolehlivěji ji k počítači připoutá akce s promakaným příběhem nebo vojenské simulace, volný čas ale tráví i jinak (všechny články autora) |