Gears of War 2 - mega-preview
zdroj: Archiv

Gears of War 2 - mega-preview

11. 4. 2008 0:00 | Preview | autor: Redakce Games.cz |

Představte si, že jedna z nejlepších akcí bude ještě propracovanější, rozsáhlejší a lepší. Představte si Gears of War 2 aneb titul, který to všem ostatním pěkně nařeže. Chcete o něm vědět první poslední?

Autor: Moolker
Publikováno: 11.dubna 2008


Obrázek zdroj: Archiv Převážně americké akce s tuctovým dějem a tuctovými charaktery vážně nemusím a je celkem jedno, jestli se jedná o hru nebo film. Když se člověk zamyslí nad příběhovým pozadím prvního Gears of War a nad jeho postavami, automaticky se mu z toho v hlavě smontuje synonymum pro tuhletu absolutní tuctovost. Ať nad tím bádám jakkoli, nemohu si pomoci. Gears of War je popcornové béčko jak vystřižené. Tak jak je sakra možné, že mě Gears pohltili jako málokterá hra za posledních pár let, na pěkně dlouhou dobu mi nedali vydechnout, a jen tak mimo prodali čtyři miliony kopií? Ono to asi bude tím, že tahle hra má prostě styl, svoje vlastní krédo a disponuje unikátním charakterem i duchem, kteréžto vlastnosti zaručí, že se od tohohle řádění jen tak nezvednete a na první pohled ho odlišíte od veškeré konkurence. Hlavní hrdina Marcus Fenix, jeho četa Delta Squad, v podzemí planety Sera žijící agresoři Locusti... Gears of War prostě bylo jedinečné.

 Gears na druhou
Gears of War s dvojkou v názvu (žádný podtitul) pojede ve stejných kolejích, ale všechno prý bude pompéznější, bohatší a obecně prostě lepší, jak se dušují autoři. A hlavně se dočkáme i mnohem hlubšího vyprávění. Toho chtějí docílit i jinak než propracovanějším dějem samotným. Překopali kameru při rozhovorech, která již nyní nebude staticky third-person, a vy si proto konverzace (o dabing hlavních postav se postarají stejní herci) vychutnáte z pořádných filmových úhlů. Komu by z nějakého důvodu překážely, může je přeskočit, ale...

Obrázek zdroj: Archiv
srovnání grafiky jedničky s druhým dílem

 Odpovědi na otázky z jedničky
Celý ten důraz na obsáhlejší, srdceryvnější a temnější příběh dává perfektní smysl a něco takového se i očekávalo. Koneckonců, díky tuně nezodpovězených otázek z jedničky bylo celkem jasné, že příchod dvojky je jen otázkou času. Aby to opravdu za něco stálo, najali si autoři profesionálního povídkáře Joshe Ortuga. Dozvíte se konečně o Marcusově zločinu, o oné dámě o níž Dom jednou matně vyprávěl, o zákulisí celé války a tak bych mohl pokračovat. Samozřejmě vám bude i řečeno, co se stalo po výbuchu na konci jedničky. Ale to vám vlastně mohu říci i já...
Obrázek zdroj: Archiv
Akce byla ve skutečnosti i úspěšná a lidem se vlastně vážně povedlo zamordovat hromady Locusťáků. Jenže ty brebery si žily v pěkně ohavném prostředí (pamatujete na žlutou lávu Imulsion anebo toxické wretches?) a po explozi se ho neskutečné množství vypařilo, což nevyústilo v nic jiného, než v zamoření povrchu planety virem známým jako Rust Lung, neboli zrezavělé plíce. Lidé to samozřejmě nerozdýchali (olej se totiž nepije) a kdo mohl, ten se přesunul do kdysi velkolepého města jménem Jacinto, které nyní plní funkci poslední lidské bašty.

Před naší rasou proto před začátkem Gears of War 2 leželo klíčové dilema. Zabarikádovat se a čekat na pravděpodobnou smrt anebo vydat se do boje a pravděpodobně vkráčet smrti rovnou do náruče? No tak, jste Marcus Fenix a to je pak vše jasné! Ruku v ruce s věrným parťákem Domem (děti zabity, manželka nezvěstná...) se vrhnete hned do první linie a vydáte se do samého sídla těch podzemních bastardů.

Obrázek zdroj: Archiv

NOVÉ TVÁŘE
Stará známá Delta Squad se jaksi částečně rozpadla. Cole a Baird jsou sice pořád naživu, ale operují někde jinde a než se s nimi zase uvidíte, budete se muset prosekat skrz nespočet Locustů. Po boku vám proto budou klusat jiní lidé:

Maria Santiago je žena Dominica Santiaga, vašeho osvoboditele z jedničky a kámoše až za hrob. Po premiérové invazi Locustů (E-Day) ztratila své potomky a vládou byla považována za nezvěstnou. Nakonec to se to prokáže jako nepravda a Domovo patrání po Marii bude hrát v celém příběhu Gears of War 2 velkou roli.

Tai Kaliso je již od pohledu nábožensky a staro-školsky zaměřená postava, která si s ničím nebude brát servítky. Autoři si od jeho přidání slibují jak trochu té mystiky, tak i srandy.

Dizzy kdysi patřil mezi tzv. Stranded, chudáky živořící v troskách měst, kteří jsou neustále pojídáni Locusty, ale s vládou nijak moc nesympatizují. Jednoho dne však byl Dizzy se svou rodinou vojáky COG zachráněn, a on se proto rozhodne narukovat do armády. Vlastní Derricka, obří transportér a s humorem sobě vlastním ho oslovuje Betty.

Obrázek zdroj: Archiv

Chairman Prescott je vrchní velitel, který má pod palcem i toho protivného Hoffmana. Autoři ho zde ukáží hlavně proto, aby zase o něco více umocnili ten pocit z bytí v monstrózní válce. Ačkoliv je jeho postavení pro konflikt zcela kritické, na hru samotnou zase až takový vliv mít nebude, resp. nebude vám osobně dávat rozkazy a tak.

 Rasa proti rase
„První díl byla taková hodně soukromá záležitost,“ řekl producent Rod Fergusson a já nemohu jinak než souhlasit. Byla to prakticky privátní akce čtveřice vojáků, která jednala rychle, efektivně a de facto i tajně. Gears of War 2 bude (místy) jiné a jestli jste viděli předváděčky Unreal enginu 3.5, pak už asi víte, že ty stovky proudících Locustů Epic nedemonstroval jen tak pro honění si vlastního ega. Dvojka bude opravdová válka a autoři se dušují, že po dokončení ve vás budou sídlit zážitky dosti jiného ražení.

Cliff Bleszinski, hlavní designér, vše vysvětluje: „Chceme navodit ten pocit kompletní války zuřící všude kolem hráče. Žádné že jednou za čas v dálce uvidíte nějakou jinou skvadru anebo vás podporující vrtulníky,“ rozšiřuje svojí myšlenku CliffyB a následně vypráví o tom, kterak třeba obdržíte rádiové vysílání od jiných chlapců, co vám poskytnou aktuální popis situace v některé jiné oblasti. Toho, až tam došlapete, pak budete moci využít ve váš prospěch.

Obrázek zdroj: Archiv

 Hlavy dolů!
Jádro hratelnost samozřejmě ve dvojce zůstane víceméně stejné. Mluvím teď o onom pro Gears tolik specifickém stylu hratelnosti, založeném na technice krytí. Menších úprav se ale přeci jen dočkáme. Tak třeba když se někde zašijete za hranu zdi, od jejího konce budete stát trošku dál, což rezultuje ve vaši lepší obranu. Stejné to ovšem bude i na druhé straně barikády, takže odpravování nepřátel bude o něco složitější. Vítám to velice, neb někdy jsem byl trochu rozčarován. Třeba když jsem schovanému Locustovi minule hobloval ruku nebo záda a on jako že se nic neděje, že je přece schovanej, a že toho asi jen koušou komáři nebo co.

Systém tedy zůstává, avšak styl boje se trochu změní a vše půjde směrem, kterým již vykročily exkluzivní pasáže v PC verzi. Namísto brutálně lineárních stezek ve dne v noci se nyní budete často pohybovat v poměrně rozsáhlých komplexech, kde to bude třeba pořádně obhlédnout, než někam vyrazíte. Navíc vám to také konečně dá šanci nějak smysluplně a užitečně využívat rozkazy, které Marcus svým souputníkům může dávat, leč dříve to nedělal, jelikož prostě nebylo proč.

 Nový hmyz a nové plácačky na něj
Cíle a prostředky se též změní. Co se potvor týče, ty staré známé pochopitelně zůstanou a vedle nich přibudou nové. Takoví Kantusové, obývající hlavně podzemí, vám budou připomínat hrbaté mnichy huhlající si své modlitby. Jenže skuteční mniši svůj verbální projev neumí přetransformovat do sonického útoku, neumí svým hlasem probouzet padlé bratry a už vůbec tím huhláním nedokáží koordinovat ohromné červy vylézající ze stěn okolo.

Obrázek zdroj: Archiv

S tímhle jsou spjaty zajímavé věci. Kvůli oživování nepřátel už nebudete smět jen sedět za nejvzdálenějším šutrem a všechny z dálky odstřelovat, ledaže byste hned sejmuli všechny Kantuse najednou. Na druhou stranu, oni červové jsou prý tak obrovští, že se za nimi budete moci krýt a dokonce je i nějakým způsobem navigovat ve váš prospěch.

Obrázek zdroj: Archiv Rozhodně nebudou chybět ani vydatné boje s bossy, které v jedničce sice byly, ale abych pravdu řekl, o žádné dechberoucí zážitky se nejednalo a já mám silnější vzpomínky na normální ulicové kočkování. „Těšte se na kreatury, vedle kterých Brumak vypadá jako mládě pandy,“ vábí CliffyB. Tak už aby to bylo! Zbraně také budou nové a to hlavně na straně Locustů, kteří zde přinejmenším představí nový typ pistole, samopalu a k tomu otrávené granáty. Lidský samopal s motorovkou aneb „the most bad ass weapon ever“ se vrátí a osobně se už nemůžu dočkat, až roztočím zuby, rozeběhnu se proti Locusťákovi, ten můj útok udrží a já se s ním budu za běhu krvavých čepelí přetlačovat.

 Rozšíření pojízdné techniky
Hodně dobře se poslouchá o COG Centaurovi, což bude mix tanku a monster trucku. Jasně, typická hollywoodská krávovina, ale sem to prostě patří! Mimoto si užijete i Derricka, což je obří obrněná ozbrojená obluda plnící funkci transportu. Navíc má jednu super vychytávku v podobě katapultů. Vtipné je na nich to, že namísto do vzduchu vás vystřelí do země, kam se díky dole připevněnému vrtáku zavrtáte a já už vážně nevím, jak tohle omluvit. Zlatý monster truck s kanónem. Tak jako tak, počítat můžete i s příručním robotem Jackem, který bude nyní upgradovaný o obrazovku, takže až si zase budete říkat Anye o radu, můžete po ní házet i šibalské úsměvy.

Obrázek zdroj: Archiv

Když už jsem u těch materiálností, dodám také, že COG jmenovky od padlých vojáků budou nahrazeny osobitějšími předměty typu dopisy nebo lékařské zprávy, které představují další zajímavé příběhové střípky a vážně vám i něco řeknou, tudíž již nepůjde o čistě sběratelskou záležitost. Všechny objevy se budou zapisovat do Marcusova válečného deníku přístupného z menu, kde též zjistíte, které předměty ještě postrádáte a jejich možnou lokaci. Obecně, onen deník uloží i data o xboxáckých achievmentech, takže budete mít přesný přehled o tom, kolik a čeho ještě musíte udělat.

PŘIČICHNĚTE SI
Jste v horách. V zalesněných horách, kde vrcholky ještě okupuje sníh, ale slunce již hřeje. Míříte k horskému průsmyku a v roli Marcuse sedíte nahoře na Derrickovi, onom masivním transportéru. Vše vypadá perfektně. Byli jste někdy v Alpách? Tak nějak. Až na to, že jak se konvoj přiblíží k údolí, Locustí hmoždíře začnou zničehonic pálit a okamžitě sejmou jeden vehikl. Dalo se to čekat. Lidé se rozhodli pro invazi. Létající kamikadze jednotky nemacyst zaplňují oblohu a bezhlavě útočí. Marcusův Derrick končí v příkopu...

Obrázek zdroj: Archiv
Jen co se chlapci vyhrabou z porouchaného vehiklu, vytvoří se pár metrů od nich díra (emergency hole), ze které začnou proudit nepřátelé. Bezhlavě si šli pro díry v hlavě. Stejně bezhlavý je i přiběhnuvší Brumak, jenže tomu tak nějak ty kulky akorát hýbou žlučí a človíčci raději volí ústup. Dizzymu se díky bohu podaří nahodit vozidlo zpět do provozu, všichni naskakují na palubu a perou to skrz zeleň, kácející při tom stromy. Locustům se povee zmocnit několika vehiklů, dorážejí, všude okolo zuří bitva a emzáci se pokouší naskočit. Marcus a jeho souputníci proto pobíhají po střeše vehiklu a promptně kropí oponenty na všech světových stranách. V dohledu se rýsuje ohromná roklina, přes kterou vede jen jeden úzký most, tak akorát pro jedno vozidlo. Nepřátelský řidič se ušklíbne a šlápne na to...

 Nereálné se stává realitou
Zvětšit zdroj: Archiv V tabulce popisovaná bitva z dvojky se odehrává na rozsáhlém prostranství. Už předtím jsem se zmiňoval o velkých „arénách“ (při vší úctě, pane Epicu, ono to vážně funguje tak, že dokud vše nepostřílím, nepustíte mě dál) a i když žádný Far Cry z toho stejně nikdy nebude, vězte, že díky vylepšenému enginu (zmiňovaný UE 3.5) si teď prožijete válku ve velkém měřítku. Vzhled Gears of War 2 se ponese v totožném duchu jako jednička - jak jinak. Každý pixel však nyní bude vypadat lépe a něco jako „stárnoucí engine“ sem prý vůbec nepatří. „Unreal Engine je navržen pro celý konzolový cyklus. Až do roku 2012 budou vycházet tuny her používající Unreal 3 a postupně tam bude při každém upgradu nespočet nových vlastností,“ vysvětluje šéf Epicu a hlavní programátor Tim Sweeney.

Už jsem naznažil, že druzí Gears 2 se ponesou ve více filmovém duchu a jedním z kroků tímto směrem bude nasvícení. Trik je v tom, že engine bude za každých podmínek vykreslovat postavy tak, aby v daném prostředí na první pohled vynikaly a vše tak bylo efektnější. Technologie ambient occlusion zase dopomůže k tomu, aby se všechny předměty díky reálným světlům a stínům zobrazovaly přesně tak jako ve skutečnosti.

Obrázek zdroj: Archiv

Skvěle se také dívá na vylepšené efekty např. střelby a velmi znatelný pokrok udělá i fyzika. Konečně budete mít možnost prostředí pořádně zlikvidovat, což bude využitelné i z taktického hlediska - třeba Locustovi skrývajícímu se za sloupem můžete celý sloup odstřelit a kámoš sniper pak už jen vyšle jeden metalový pozdrav.

 Když bude smutno
Zvětšit zdroj: Archiv O multiplayeru jako takovém, skvostné to části prvního dílu, toho teď víme velké kulové a, popravdě řečeno, Epic ho ještě ani nepotvrdil (ačkoliv to je jen formalita, protože už teď oznámil comeback populární mapy Gridlock). Na druhou stranu víme, že se vrátí možnost kooperativního hraní v singleplayeru a to s pár novinkami. Tou hlavní je nastavení obtížností. Vskutku, i když hrajete na jedné obrazovce a děláte stejné věci, jeden z vás si to klidně může dávat na Insane, zatímco ten druhý na Casual, což je skvělý krok pro ještě větší uspokojení hráčů.

Tvůrci k tomu doplnili: „Na prvním dílu jsme zpozorovali, že Casual obtížnost nebyla dostatečně ležérní. Ve skutečnosti jsme obtížnost přestřelili a udělali hru trochu těžší, než jsme zamýšleli.“ O tom bych si dovolil polemizovat, ale snaha zpřístupnit hru co nejširšímu publiku je holt ospravedlnitelná.

Obrázek zdroj: Archiv

Další fajn věcí bude přítomnost hned několika ukládacích slotů, takže budete mít moci rozjeto hned několik her najednou. V jednom i ve dvou, to je fuk. No a dnes už takovým standardem je libovolné připojování se do hry kdykoliv se vašemu parťákovi zachce.
Zvětšit zdroj: Archiv
Ani sebedelší preview nemá sílu Gears of War 2 vykreslit tak, jak bude nakonec opravdu vypadat. Upřímně řečeno, já to také nevím. Ale věřím. Epic špatné hry nedělá, svoji nejsilnější značku současnosti si rozhodně nenechá jen tak pošpinit a jeho přístup ke dvojce je ohromně ambiciózní, zodpovědný a nadšenecký. Hlubší příběh, rozsáhlejší bitvy, ještě krásnější prostředí s ještě hnusnějšími Locusty, vylepšený engine a baba, samozřejmě. Chybí tomu snad něco? Uvidíme v listopadu!

Zdroje: Game Informer, PR

Související články: Novinky, Gears of War 1 X360 recenze / PC recenze / Video-recenze



Moolker
autorovi je 17 let a momentálně dlouhodobě studuje za velkou louží; přispívá i do SCORE; nejdéle vydrží u kvalitní strategie, akce a fantasy her s dobrým dějem; život by si nedokázal představit bez závodního lyžování a horského kola

 
 
Moolker

Nejnovější články