Enemy Territory: Quake Wars - preview
zdroj: tisková zpráva

Enemy Territory: Quake Wars - preview

25. 2. 2007 0:00 | Preview | autor: Redakce Games.cz |

Vezměte populární Wolfenstein: Enemy Territory, zasaďte ho do Quake reálií, obalte DOOM 3 enginem, přidejte nemálo vychytávek a nezapomeňte, že tento koktejl přimíchávají id Software. Chcete cucnout?

Autor: Moolker
Publikováno: 25.února 2007

Zvětšit zdroj: tisková zpráva
Stroggové si prostě nedají pokoj. Už ani nevím, kolikrát jsme jim vyprášili ty jejich slizké emzácké kožichy, ale i přesto mají tendenci neustále otravovat. Abych byl přesný, tahle invaze na matičku Zemi začne až v roce 2060, tedy někdy v době, kdy se odehrával Quake 2. Na jediný smyslnější odpor se zmůže pouze GDF (Global Defense Force), které představuje nejmocnější složku lidské armády. Inu, bude to řežba. Dokonce větší, než kdykoliv předtím. Quake byl vždycky hodně o multiplayeru a Enemy Territory: Quake Wars (dále již jen ETQW) se zaměří vlastně jen a pouze na něj, žádní boti tu nebudou.

Na ohromných mapách si zahraje 24 až 32 hráčů a zajezdíte si ve všemožných vehiklech. Proč jen 32 hráčů?. Na první pohled jde o poměrně malé číslo, stačí si vzpomenout na 64 hráčů v Battlefieldu, ale ETQW by mělo být mnohem více zaměřeno na kooperaci a to při takovém kvantu hráčů dost době nejde. Nicméně všude možně kolují nepotvrzené informace o možném navýšení maximálního počtu hráčů, o němž rozhodne právě probíhající balancování.

 Kampaně a mise
Splash Damage sice různými způsoby reálie Quaka využívají, ale pokud jde o samotný koncept, podobá se mnohem více jejich předchozímu dílku, zdarma šířené hře Wolfenstein: Enemy Territory. ETQW bude rozdělen do čtyř kampaní, přičemž každá by měla obsahovat tři mise. Kampaň je pro ryze multiplayerovou záležitost prvkem poměrně netradičním, ale tím to nekončí – všechny mise by měly být propojeny příběhovou linií, aby vše dávalo alespoň trochu smysl a na základě výsledku jedné bitvy se bude odvíjet ta následující. Počítejte proto s tím, že po rozdrcení Stroggy bude na to navazující mise trochu jiná než v případě vítězství lidí. Pod tím si představte menší či větší výhody pro ty lepší v podobě silnějších zbraní anebo nějakého bonusového území pro začátek.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
TIP: kliknutím na velkou verzi screenshotu se dostanete na následující obrázek

Potenciálním nebezpečím jsou zde samotní hráči, protože dost těžko se složí tým 12 - 16 lidí a všichni spolu budou x hodin postupovat kampaní, ale podobných úskalí jsou si ve Splash Damage údajně vědomi a žádné podobné kiksy prý hratelnost nijak nepoškodí. Zajímavě, díky tzv. Solo Assignment System (volně přeloženo jako „systém úkolů pro sólisty“), hodlají vyřešit např. problém egoistických samotářských vlků. Jak se vzdálí od plnění hlavního cíle, získají nějakou menší vedlejší misí ala destrukce stacionárního kulometu, na což, při troše schopností, stačí sami. Tím tedy vlastně pomohou týmu a navíc se s ním dost možná potkají, protože hra by je měla, právě i zadáváním sub-úkolů, stále navádět směrem do centra dění.

 Jediný herní mód
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Pravděpodobně hlavním rozdílem mezi ETQW a klasickým Quakem jsou přítomné módy, resp. mód jenom jeden, bezejmenný a jiný, který je natolik rozsáhlý, až mám někdy pocit, že mám tu čest s nějakým MMOFPS. Zapomeňte na klasický Deathmatch nebo Capture the Flag. Alfou a omegou celé hratelnosti se stane postupné rozšiřování území, takže všechny úkoly budou veskrze „jen“ o všemožném dobývání, obsazování, držení a bránění určitých teritorií. Ale narozdíl od takového Battlefieldu si vždy dvě přítomné strany přesně rozdělí úkoly, kdy jedna se koncentruje jen a pouze na ofenzívu, ta druhá se snaží nepřátele odrážet. Na ovládaném území si pak logicky můžete rozmísťovat spawn-pointy a přesouvat základnu, zde ve formě mobile command post (= báze).

Poměrně nonkonformním a důležitým prvkem při obraně území se stanou stacionární konstrukce, které rozmísťují buď k tomu určené hráčské třídy (viz dále) anebo je „vyhazuje“ letecká podpora. Nejde jen o klasické kulomety, ale narazíte i na různé protivozidlové / protiletecké / protiraketové střílny, mortary či raketová sila, radary anebo, mluvíme-li o mimozemšťanech, generátory štítů. Rozmístit tyto pomocníčky efektivně prý bude těžší, než si myslíte a celý tento proces lze přirovnat až ke strategii. Hra se totiž opravdu přepne do taktického pohledu, kdy vidíte celou mapu a myší rozmisťujete zařízení. Zelené, resp. červené zbarvení udává, kam ho (ne)lze umístit, můžete jej též různě otáčet apod. Po odkliknutí přiletí výsadková loď s požadovaným zbožím (GDF) anebo jednoduše spadne až z oběžné dráhy (Stroggové).

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Zpět ke konceptu hry. Ano, zní to trochu fádně, ale nenechte se zmást – právě mise, jejich různorodost a zajímavost, by se měly stát jedním z největších taháků celého projektu. Ačkoliv třeba v roli GDF dostanete za úkol pouhou obranu nádrže s pitnou vodou, kterou chtějí Stroggové kontaminovat, nebo hacknutí generátoru nepřátelských štítů, dynamicky se vyvíjející průběh bitvy bude mít za následek získávání nových sub-úkolů, které ale ve výsledku mohou rozhodnout i o vítězi konfliktu. I tak zde ale bude panovat jistý řád, určující pořadí, v němž musíte daná místa zabrat. To je celkem logické, jinak by se hráči vykašlali na celou mapu a šli pouze po hlavní bázi či jiném cílovém objektu. Prostě něco jako Onslaught v Unreal Tournament 2004.

 Exkurze po bojištích
Každá mapa vlastně bude převypravovat některé zásadní body a zvraty války mezi lidmi a Stroggy z období Quake 2. Příklad - lidé měli po napadení možnost přejít do protiútoku využitím síly tzv. slipgates, brány, jimiž procházela monstra nebo vy do centra boje. Primárním cílem se tedy při hraní za GDF stane právě hledání této technologie.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Počet map se zastaví na číslici 12 a mají excelovat svým designem. Bitevní pole budou rozdělena do tří kategorií dle podnebí, do něhož jsou situovány – tropické, mírné a arktické. Podíváte se do džungle, vypálených i zelenavých lesů, zasněžených plání, skalisek, pouštních oblastí s orientálními stavbami či do lidských zástaveb, převážně v podobě ex-vojenských základen nebo průmyslových budov. Jinými slovy – stereotypu s epicentrem v nudných mapách se vskutku neobávám a obecně se již nyní má za to, že propracovanější mapy žádná jiná online hra nenabízí.

Mapy by měly být relativně dost rozlehlé a značně členité, plné všemožných staveb, přírodních útvarů, vodních toků, stromů, zákopů, zdí... a to jednoduše proto, aby poskytovaly co nejvíce taktických možností a hratelnost byla pokud možno co nejvariabilnější. Nikdy prý nebude existovat pouze jedna možná cesta k cíli, ale na podobné věci jsme již vlastně navyklí od takového UT 2004 anebo BF2.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Pokud se kvůli monstróznosti map obáváte absence velkých bojů, které vystřídá pouze relativně nudné pobíhání na vlastní pěst a potyčky jeden na jednoho, pak nemáte důvod. Nebo alespoň to tvrdí Splash Damage. Nejde jen o to, že bez týmové spolupráce (tzn. pohybování se ve skupině) nemáte velkou šanci na vítězství, ale bojiště by měla být v prvé řadě navržena tak, aby zde fungoval tzv. centralizovaný boj. Ten zaručuje, že ke všem šarvátkám bude převážně docházet na k tomu určených místech a navíc ve více než uspokojujícím počtu zúčastněných.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Na velikosti bitevních polí budou některé úkoly i přímo stát, protože bez rozsáhlejších prostor by byly nerealizovatelné. V jedné misi se GDF pokusí založit novou bázi na druhé straně mapy, což je možné ale jen tak, že přepraví obrovský konvoj (což je vlastně ona základna, nyní však nerozložená a na kolečkách a pásech). S procházkou růžovým sadem to pochopitelně bude mít společného asi tak stejně jako přítomnost v první linii za 2. světové války s relaxací. Kromě samozřejmého odrážení dotírajících nepřátel se v průběhu eskortu budete moci zapojit i do vedlejších úkolů ala znovuvýstavba mostu (což třeba umí jen inženýr) nebo devastace jistých obranných struktur.

 I pro invalidy
Ke slovu se dostanou všemožné dopravní prostředky, které budou mít na dění pochopitelně značný vliv. Budete jezdit, létat i brázdit vodní hladiny a to ve více jak čtyřiceti prostředcích. Na první pohled rozeznáte, komu jaký patří, protože zatímco lidé budu disponovat do jisté míry klasickými stroji konvenčního vzhledu, Stroggové si na pomoc přizvou mašiny značně futuristické, místy připomínající mechanicko-organická stvoření ve stylu brouka nebo ploštice.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Každá mapa bude mít hned od začátku předem definovaný maximální počet vehiklů, které se na ní smí vyskytovat. Čerstvě zdevastované se samozřejmě po uplynutí určitého časového limitu respawnují na vámi kontrolovaných pozicích. Vývojáři řekli, že bytí v sebelepším vozidle neznamená automaticky větší šancí na úspěch. Údajně narazíte i na takové úkoly či místa (zúžené koridory, interiéry), kde budou mít značnou převahu staré dobré hnátičky.

DOPRAVNÍ BOJOVÉ PROSTŘEDKY - GDF
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Ananasi - lehčí letoun, který však přes svou menší odolnost dokáže způsobit pořádnou paseku v řadách nepřítele a to jak v případě pěšáků, tak i pozemních jednotek. Stará se o to kombinace klasického kulometu na čumáku a naváděných i nenaváděných raket uložených pod křídli. Ananasi je navíc značně flexibilní, jelikož díky symbióze vertikálních „větráků“ a tryskových motorů se může velmi efektivně pohybovat nad bojištěm. Pokud je vrtulník stařík, tak Ananasi by byl dvacetiletým čiperou.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva MCP - v případě plného obsazení zastává tento mazlík hned čtvero funkcí. Je to velitelský bunkr, radarový post, mocná raketová střílna a kulometné hnízdo v jednom. Výborný jak pro obranu důležitých bodů, tak k devastaci nepřátelských opevnění. Svou ohromnou sílu a obranyschopnost kompenzuje slimejší rychlostí a taktéž faktem, že jeho plné využití nastane až v případě, kdy ho obývá několik vojáků různého povolání, což při hraní vyžaduje značnou dávku taktiky.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Trojan - Primárně transportní, těžce obrněné vozidlo, si zřejmě zapamatujete hlavně díky tomu, že se jedná o obojživelníka a na vodní hladině ze svých schopností moc neztrácí. Vedle dvojice kulometů potěší parádní protiletecké dělo, schopnost naložit až čtyři vojáky a ovladatelnost v situaci, kdy přijde o některé (popř. některá) ze svých šesti kol, leč jízda pak bude připomínat brázdění českých okresek.

Repertoár GDF je pochopitelně mnohem širší a usednete například do džípu Badger, bleskové terénní čtyřkolky Husky, Bulmbee, což je letecký transportér, vodního člunu jménem Platypus nebo tanku s všeříkajícím názvem Titan.

 Pět povolání
Nesetkáte se tu s žádným vrchním velitelem, jako tomu bylo třeba v BF. Výhra tak bude záviset ještě více na kooperaci mezi samotnými členy týmu. Mimochodem, za úspěchy (fragy, splněné úkoly atd.) bude vaše herní alter-ego získávat zkušenosti, postupovat na vyšší hodnosti a zlepšovat se, což se projeví jak na schopnostech, tak disponibilní výbavě. Tyto upgrady však platí jen v rámci jedné kampaně, tedy maximálně po dobu tří misí.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Některé protějšky si navzájem nejsou podobní jen vzhledem, jiní mají i přes shodnou funkci rozdílné schopnosti. Tak třeba klasický voják bude v obou případech disponovat těžkými zbraněmi, granáty a náložemi, inženýr se zase bude tak jako tak zabývat konstrukcí i opravou strojů a výstavbou obranných střeleckých věží. Další, podpůrná jednotka se jmenuje field ops, resp. oppressor, povolává jak letecké, tak orbitální útoky a dokáže rozestavět těžké útočné i obranné konstrukce, kterým navíc nastaví směr útoku. Za všechny jmenujme raketomet nebo plazmový minomet.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Takoví záškodníci si ale již tak podobní nejsou. Lidský má klasickou sniperku a kouřové granáty, díky svému PDA dokáže v zájmu vyřazení z provozu hacknout nepřátelské střílny a po namontování špionážní kamery je schopen špehovat protihráče, čímž jeho polohu zároveň odhalí svým souputníkům. Infiltrator s emzáckou krví v žilách ovládá jednu opravdovou specialitku – mrtvá nepřátelská těla umí napíchnout svým bio-mechanickým nářadíčkem, čímž se do nich vlastně přesune, nahodí zpátky do provozu, ale i přes svůj vzhled bude logicky na straně Stroggů. K čemu je to dobré, to snad ani nemusím říkat. Mimoto může ještě vypustit dálkově ovládaného drona a v prackách svírá railgun nebo lacerator se zvýšenou přesností.

Posledním členem vašeho komanda bude medik. Ten lidský dokáže klasicky léčit, elektrošoky resuscitovat a problém mu nedělá přivolat vzdušnou cestou lékařské potřeby. Technician, lékařská sestřička návštěvníků z vesmírů, je mnohem zajímavější. Má nádobíčko, se kterým střílí do vlastních řad a kolegům tak obnovuje nejen zdraví, ale dodává i munici. Z mrtvých těl příslušníků GDF dokáže vytvořit spawn-pointy pro své spolubojovníky. A aby toho nebylo málo, je schopen nahodit silové pole chránící Stroggy okolo. Podle betatesterů jsou Stroggové momentálně silnější, což tvůrci údajně registrují a pracují na větší vyváženosti.

 Vedlejší úkoly a zbraně
Zajímavé na vedlejších úkolech je to, že pokud se jedná o nějaký individuální, jeho forma bude záležet na vašem povolání. Tak třeba: ve vašem okolí se nachází nepřátelský kulomet a vy byste s tím něco měli udělat. Zatímco field ops ho hackne, klasický voják jednoduše zničí (v ideálním případě, samozřejmě). No a pak budete dostávat, opět / nyní i v závislosti na vývoji hry, různé mini-mise. Medik bude mít třeba léčení spolubojovníka, inženýr zase opravu vozidla apod. Nic vám ale ani nebude bránit v ignorování vlevo nahoře blikajících zprávách o podmisích a koncentrování se na jiné věci.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Pokud jde o funkce zbraní, měly by si být na obou stranách prakticky rovny a lišit se budou pouze v designu. Žádné specialitky každopádně neočekávejte – do rukou dostanete klasické pistole, samopaly, brokovnice, kulomety, sniperky, raketomety apod. Jediný rozdíl mezi kvéry na opačných stranách barikády bude ten, že ty stroggovské nebudou vyžadovat přebíjení. Tato výhoda je však kompenzována jejich přehříváním.

DOPRAVNÍ BOJOVÉ PROSTŘEDKY - STROGGOVÉ
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Goliath - vesměs klasický mech... takže zatraceně silný stroj. Na obou ramenou nese vždy jeden plasma kanón a mezi nimi se pak může pochlubit ještě laceratorem. Vyniká i svou pohyblivostí na jakémkoliv druhu terénu a zároveň schopností překonat řadu (nejen) terénních nerovností - klasickými zátarasy počínaje a strmými kopci konče. Naopak si s ním ale můžete i dřepnout a rázem disponovat provizorním bunkrem s ještě vyššími čísly v imaginárních kolonkách „síla“ a „obrana“. Pochopitelně na úkor mobility.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Hog - spíš než „vepřík“ by si toto futuristické vozidlo zasloužilo pojmenovat „kanec“, protože má možnost aktivovat čelní štít, kterým nejen brání průniku nepřátelských střel, ale při nájezdu do oponenta jde navíc o velmi efektivní radlici. Jinak plní funkci v zásadě klasického džípu pro dvě osoby, kdy jedna řídí a druhá operuje s rychlopalným plazma-kulometem na střeše.
Zvětšit zdroj: tisková zpráva
Icarus - Jetpack, se kterým rozhodně nedopadnete jako Ikarus (protože tak vysoko vlastně ani nedoletí). Spíše než na delší cestování je vhodný k provádění relativně pomalých delších „skoků“ maximálně několika desítek metrů. Kromě toho obsahuje i bomby.

Kromě této trojky se ve hře objeví ještě třeba klasický tank Desecrator vizuálně připomínající zploštělého brouka nebo poletujícího Horneta, který pro změnu evokuje komára, ačkoliv se jedná o řadové vznášedlo.

 MEGAtechnologie
V souvislosti s ETQW je často skloňovaným pojmem jistá technologie, kterou John Carmack vymyslel právě pro tento projekt. Technologie, díky které původně pro interiéry navržený Doom 3 engine umožní vykreslit rozsáhlé prostory ve fantastické detailní grafice a s úctyhodným dohledem. Tenhle zázrak se nazývá MegaTexture a, byť dost klišovitě, nemůžu neříct, že na něj jsou autoři po právu hrdí.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva V zásadě to funguje celkem „primitivně“. Vytvoří se maximálně pár velkých (i několikagigabajtových) textur s až 1024 megapixely, těmi se jednoduše potáhne cílová krajina, avšak grafická karta bude mít ve výsledku co dělat jen s daty o velikosti 8 MB. Celý proces je o mnoho snazší než normálně, konečná kvalita je samozřejmě stejná a zaručí, že se žádné výraznější prvky (kopce, domy) nebudou opakovat. Sebevzdálenější objekty jsou dokonale ostré a výrazné, narozdíl od takového Oblivionu nebo Gothic 3, kde byly v dálce pouze máznuté textury. MegaTexture se postará i o takové věci, jako adekvátní zvuk znějící při chůzi či jízdě na asfaltu, písku, štěrku nebo ledu a odlišné jízdní vlastnosti na různých typech půdy.

Ze starších vyumělkovaných obrázků vypadala hra famózně, ale čím blíže je vydání, tím se úroveň obrázků tradičně zhoršuje a vidíme, jak asi bude vše vyhlížet ve skutečnosti. Každopádně slibována byla parádní práce světel a stínů, která se nejvíce projeví hlavně při změně denní doby, a také počasí. A co je na tom všem to nejlepší? Hardwarové nároky by neměly být o nic větší než v případě Quake IV! Jinak žádný DirectX 10 nakonec nebude, protože je prý „v současnosti zbytečný a nepotřebný“, nechal se slyšet John Carmack. Jen by mě ale v tom případě zajímalo, proč na preview-verzi ETQW prezentovala NVIDIA své high-endové grafické karty GF8800...

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
další obrázky z této hry najdete v naší sekci screenshotů

Těšit se můžete i na značně pokročilou fyziku a já osobně se proto již nemůžu dočkat všemožných kaskadérských videí, kde třeba bugina jezdí po dvou kolech... Ne, teď vážně. V rámci možností se realistické chování různých objektů projeví i na samotné hratelnosti. S prostřelenými pneumatikami nebo odbouchnutými pásy si o komfortním ježdění budete moci nechat jen zdát, letící trosky se nezastaví ani o křehkou lidskou / stroggovskou schránku, padající barely se budou valit z vyvýšenin a brát sebou vše překážející apod.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Nejednou jsem v textu použil výraz „kooperace“, který však nemůže nabývat plného významu v případě, že souputníci nejsou v permanentním spojení. A to (samozřejmě) není případ ETQW, který kromě klasického chatování poskytne i podporu hlasové komunikace. Za zmínku stojí i nemožnost střílení při sprintu, protože zbraň bude skloněná. Věřím, že valnou většinu z vás potěší přítomnost špičkové anti-cheaterské ochrany PunkBuster.

Očekávat můžete i vysokou podporu mod-komunity. Splash Damage hodlají totiž s vydáním hry vypustit i většinu jimi používaných či dokonce vyvinutých nástrojů spolu s rozsáhlým manuálem. Inu, je vidět, kde mají kořeny. Co ale na druhou stranu již úsměv na tváři nevykouzlí, je několikáté odložení data vydání - podle neoficiálních informací z března nejdříve na léto. A možná se dočkáme ještě později díky nedávnému ohlášení PS3 a X360 verzí, které sice vyvíjí separátní týmy, ale jistě bude záměrem vypustit souběžně všechny verze, s nimiž jistě nyní mají práce nad hlavu. Proto id Software ani Activision raději žádný termín v tuto chvíli neuvádí, pouze neurčité 2007.

 Světlé zítřky pro online hraní
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Tak kdysi označil magazín PC ZONE Enemy Territory: Quake Wars, s čímž musím souhlasit. Jak jinak bych přeci mohl označit multiplayerovou hru, která nabídne atraktivní reálie Quaka, dynamickou kampaň, fantastické mapy, důraz na kooperaci, pětici povolání, spoustu méně či více originálních prvků a variabilních úkolů?

Zdroje: homepage, Splash Damage fórum, GameSpot, IGN, GameSpy, PCZone, fansites a další

Stáhněte si: Trailery, Videa...

Související články: Novinky, Wolfenstein: Enemy Territory recenze

Moolker
autorovi je 17 let, bydlí na Mělníku a studuje všeobecné gymnázium; přispívá i do HotGames, Playmobilu a SCORE; nejdéle vydrží u kvalitní strategie, akce a fantasy her; život by si nedokázal představit bez závodního lyžování a horského kola

 
 
Moolker
Smarty.cz

Nejnovější články