| Autor: Moolker Publikováno: 25.února 2007 |
Kampaně a mise
zdroj:
tisková zpráva
zdroj:
tisková zpráva
zdroj:
tisková zpráva
TIP: kliknutím na velkou verzi screenshotu se dostanete na následující obrázek Potenciálním nebezpečím jsou zde samotní hráči, protože dost těžko se složí tým 12 - 16 lidí a všichni spolu budou x hodin postupovat kampaní, ale podobných úskalí jsou si ve Splash Damage údajně vědomi a žádné podobné kiksy prý hratelnost nijak nepoškodí. Zajímavě, díky tzv. Solo Assignment System (volně přeloženo jako „systém úkolů pro sólisty“), hodlají vyřešit např. problém egoistických samotářských vlků. Jak se vzdálí od plnění hlavního cíle, získají nějakou menší vedlejší misí ala destrukce stacionárního kulometu, na což, při troše schopností, stačí sami. Tím tedy vlastně pomohou týmu a navíc se s ním dost možná potkají, protože hra by je měla, právě i zadáváním sub-úkolů, stále navádět směrem do centra dění. Jediný herní mód
zdroj:
tisková zpráva
zdroj:
tisková zpráva
zdroj:
tisková zpráva
Zpět ke konceptu hry. Ano, zní to trochu fádně, ale nenechte se zmást – právě mise, jejich různorodost a zajímavost, by se měly stát jedním z největších taháků celého projektu. Ačkoliv třeba v roli GDF dostanete za úkol pouhou obranu nádrže s pitnou vodou, kterou chtějí Stroggové kontaminovat, nebo hacknutí generátoru nepřátelských štítů, dynamicky se vyvíjející průběh bitvy bude mít za následek získávání nových sub-úkolů, které ale ve výsledku mohou rozhodnout i o vítězi konfliktu. I tak zde ale bude panovat jistý řád, určující pořadí, v němž musíte daná místa zabrat. To je celkem logické, jinak by se hráči vykašlali na celou mapu a šli pouze po hlavní bázi či jiném cílovém objektu. Prostě něco jako Onslaught v Unreal Tournament 2004. Exkurze po bojištích Každá mapa vlastně bude převypravovat některé zásadní body a zvraty války mezi lidmi a Stroggy z období Quake 2. Příklad - lidé měli po napadení možnost přejít do protiútoku využitím síly tzv. slipgates, brány, jimiž procházela monstra nebo vy do centra boje. Primárním cílem se tedy při hraní za GDF stane právě hledání této technologie.
zdroj:
tisková zpráva
Počet map se zastaví na číslici 12 a mají excelovat svým designem. Bitevní pole budou rozdělena do tří kategorií dle podnebí, do něhož jsou situovány – tropické, mírné a arktické. Podíváte se do džungle, vypálených i zelenavých lesů, zasněžených plání, skalisek, pouštních oblastí s orientálními stavbami či do lidských zástaveb, převážně v podobě ex-vojenských základen nebo průmyslových budov. Jinými slovy – stereotypu s epicentrem v nudných mapách se vskutku neobávám a obecně se již nyní má za to, že propracovanější mapy žádná jiná online hra nenabízí.Mapy by měly být relativně dost rozlehlé a značně členité, plné všemožných staveb, přírodních útvarů, vodních toků, stromů, zákopů, zdí... a to jednoduše proto, aby poskytovaly co nejvíce taktických možností a hratelnost byla pokud možno co nejvariabilnější. Nikdy prý nebude existovat pouze jedna možná cesta k cíli, ale na podobné věci jsme již vlastně navyklí od takového UT 2004 anebo BF2.
zdroj:
tisková zpráva
zdroj:
tisková zpráva
zdroj:
tisková zpráva
Pokud se kvůli monstróznosti map obáváte absence velkých bojů, které vystřídá pouze relativně nudné pobíhání na vlastní pěst a potyčky jeden na jednoho, pak nemáte důvod. Nebo alespoň to tvrdí Splash Damage. Nejde jen o to, že bez týmové spolupráce (tzn. pohybování se ve skupině) nemáte velkou šanci na vítězství, ale bojiště by měla být v prvé řadě navržena tak, aby zde fungoval tzv. centralizovaný boj. Ten zaručuje, že ke všem šarvátkám bude převážně docházet na k tomu určených místech a navíc ve více než uspokojujícím počtu zúčastněných.
zdroj:
tisková zpráva
Na velikosti bitevních polí budou některé úkoly i přímo stát, protože bez rozsáhlejších prostor by byly nerealizovatelné. V jedné misi se GDF pokusí založit novou bázi na druhé straně mapy, což je možné ale jen tak, že přepraví obrovský konvoj (což je vlastně ona základna, nyní však nerozložená a na kolečkách a pásech). S procházkou růžovým sadem to pochopitelně bude mít společného asi tak stejně jako přítomnost v první linii za 2. světové války s relaxací. Kromě samozřejmého odrážení dotírajících nepřátel se v průběhu eskortu budete moci zapojit i do vedlejších úkolů ala znovuvýstavba mostu (což třeba umí jen inženýr) nebo devastace jistých obranných struktur. Ke slovu se dostanou všemožné dopravní prostředky, které budou mít na dění pochopitelně značný vliv. Budete jezdit, létat i brázdit vodní hladiny a to ve více jak čtyřiceti prostředcích. Na první pohled rozeznáte, komu jaký patří, protože zatímco lidé budu disponovat do jisté míry klasickými stroji konvenčního vzhledu, Stroggové si na pomoc přizvou mašiny značně futuristické, místy připomínající mechanicko-organická stvoření ve stylu brouka nebo ploštice.
zdroj:
tisková zpráva
zdroj:
tisková zpráva
zdroj:
tisková zpráva
Každá mapa bude mít hned od začátku předem definovaný maximální počet vehiklů, které se na ní smí vyskytovat. Čerstvě zdevastované se samozřejmě po uplynutí určitého časového limitu respawnují na vámi kontrolovaných pozicích. Vývojáři řekli, že bytí v sebelepším vozidle neznamená automaticky větší šancí na úspěch. Údajně narazíte i na takové úkoly či místa (zúžené koridory, interiéry), kde budou mít značnou převahu staré dobré hnátičky. Pět povolání Nesetkáte se tu s žádným vrchním velitelem, jako tomu bylo třeba v BF. Výhra tak bude záviset ještě více na kooperaci mezi samotnými členy týmu. Mimochodem, za úspěchy (fragy, splněné úkoly atd.) bude vaše herní alter-ego získávat zkušenosti, postupovat na vyšší hodnosti a zlepšovat se, což se projeví jak na schopnostech, tak disponibilní výbavě. Tyto upgrady však platí jen v rámci jedné kampaně, tedy maximálně po dobu tří misí.
zdroj:
tisková zpráva
zdroj:
tisková zpráva
zdroj:
tisková zpráva
Některé protějšky si navzájem nejsou podobní jen vzhledem, jiní mají i přes shodnou funkci rozdílné schopnosti. Tak třeba klasický voják bude v obou případech disponovat těžkými zbraněmi, granáty a náložemi, inženýr se zase bude tak jako tak zabývat konstrukcí i opravou strojů a výstavbou obranných střeleckých věží. Další, podpůrná jednotka se jmenuje field ops, resp. oppressor, povolává jak letecké, tak orbitální útoky a dokáže rozestavět těžké útočné i obranné konstrukce, kterým navíc nastaví směr útoku. Za všechny jmenujme raketomet nebo plazmový minomet.
zdroj:
tisková zpráva
Takoví záškodníci si ale již tak podobní nejsou. Lidský má klasickou sniperku a kouřové granáty, díky svému PDA dokáže v zájmu vyřazení z provozu hacknout nepřátelské střílny a po namontování špionážní kamery je schopen špehovat protihráče, čímž jeho polohu zároveň odhalí svým souputníkům. Infiltrator s emzáckou krví v žilách ovládá jednu opravdovou specialitku – mrtvá nepřátelská těla umí napíchnout svým bio-mechanickým nářadíčkem, čímž se do nich vlastně přesune, nahodí zpátky do provozu, ale i přes svůj vzhled bude logicky na straně Stroggů. K čemu je to dobré, to snad ani nemusím říkat. Mimoto může ještě vypustit dálkově ovládaného drona a v prackách svírá railgun nebo lacerator se zvýšenou přesností.Posledním členem vašeho komanda bude medik. Ten lidský dokáže klasicky léčit, elektrošoky resuscitovat a problém mu nedělá přivolat vzdušnou cestou lékařské potřeby. Technician, lékařská sestřička návštěvníků z vesmírů, je mnohem zajímavější. Má nádobíčko, se kterým střílí do vlastních řad a kolegům tak obnovuje nejen zdraví, ale dodává i munici. Z mrtvých těl příslušníků GDF dokáže vytvořit spawn-pointy pro své spolubojovníky. A aby toho nebylo málo, je schopen nahodit silové pole chránící Stroggy okolo. Podle betatesterů jsou Stroggové momentálně silnější, což tvůrci údajně registrují a pracují na větší vyváženosti. Vedlejší úkoly a zbraně Zajímavé na vedlejších úkolech je to, že pokud se jedná o nějaký individuální, jeho forma bude záležet na vašem povolání. Tak třeba: ve vašem okolí se nachází nepřátelský kulomet a vy byste s tím něco měli udělat. Zatímco field ops ho hackne, klasický voják jednoduše zničí (v ideálním případě, samozřejmě). No a pak budete dostávat, opět / nyní i v závislosti na vývoji hry, různé mini-mise. Medik bude mít třeba léčení spolubojovníka, inženýr zase opravu vozidla apod. Nic vám ale ani nebude bránit v ignorování vlevo nahoře blikajících zprávách o podmisích a koncentrování se na jiné věci.
zdroj:
tisková zpráva
zdroj:
tisková zpráva
zdroj:
tisková zpráva
Pokud jde o funkce zbraní, měly by si být na obou stranách prakticky rovny a lišit se budou pouze v designu. Žádné specialitky každopádně neočekávejte – do rukou dostanete klasické pistole, samopaly, brokovnice, kulomety, sniperky, raketomety apod. Jediný rozdíl mezi kvéry na opačných stranách barikády bude ten, že ty stroggovské nebudou vyžadovat přebíjení. Tato výhoda je však kompenzována jejich přehříváním. MEGAtechnologie V souvislosti s ETQW je často skloňovaným pojmem jistá technologie, kterou John Carmack vymyslel právě pro tento projekt. Technologie, díky které původně pro interiéry navržený Doom 3 engine umožní vykreslit rozsáhlé prostory ve fantastické detailní grafice a s úctyhodným dohledem. Tenhle zázrak se nazývá MegaTexture a, byť dost klišovitě, nemůžu neříct, že na něj jsou autoři po právu hrdí.
zdroj:
tisková zpráva
V zásadě to funguje celkem „primitivně“. Vytvoří se maximálně pár velkých (i několikagigabajtových) textur s až 1024 megapixely, těmi se jednoduše potáhne cílová krajina, avšak grafická karta bude mít ve výsledku co dělat jen s daty o velikosti 8 MB. Celý proces je o mnoho snazší než normálně, konečná kvalita je samozřejmě stejná a zaručí, že se žádné výraznější prvky (kopce, domy) nebudou opakovat. Sebevzdálenější objekty jsou dokonale ostré a výrazné, narozdíl od takového Oblivionu nebo Gothic 3, kde byly v dálce pouze máznuté textury. MegaTexture se postará i o takové věci, jako adekvátní zvuk znějící při chůzi či jízdě na asfaltu, písku, štěrku nebo ledu a odlišné jízdní vlastnosti na různých typech půdy.Ze starších vyumělkovaných obrázků vypadala hra famózně, ale čím blíže je vydání, tím se úroveň obrázků tradičně zhoršuje a vidíme, jak asi bude vše vyhlížet ve skutečnosti. Každopádně slibována byla parádní práce světel a stínů, která se nejvíce projeví hlavně při změně denní doby, a také počasí. A co je na tom všem to nejlepší? Hardwarové nároky by neměly být o nic větší než v případě Quake IV! Jinak žádný DirectX 10 nakonec nebude, protože je prý „v současnosti zbytečný a nepotřebný“, nechal se slyšet John Carmack. Jen by mě ale v tom případě zajímalo, proč na preview-verzi ETQW prezentovala NVIDIA své high-endové grafické karty GF8800...
zdroj:
tisková zpráva
zdroj:
tisková zpráva
zdroj:
tisková zpráva
další obrázky z této hry najdete v naší sekci screenshotů Těšit se můžete i na značně pokročilou fyziku a já osobně se proto již nemůžu dočkat všemožných kaskadérských videí, kde třeba bugina jezdí po dvou kolech... Ne, teď vážně. V rámci možností se realistické chování různých objektů projeví i na samotné hratelnosti. S prostřelenými pneumatikami nebo odbouchnutými pásy si o komfortním ježdění budete moci nechat jen zdát, letící trosky se nezastaví ani o křehkou lidskou / stroggovskou schránku, padající barely se budou valit z vyvýšenin a brát sebou vše překážející apod.
zdroj:
tisková zpráva
Nejednou jsem v textu použil výraz „kooperace“, který však nemůže nabývat plného významu v případě, že souputníci nejsou v permanentním spojení. A to (samozřejmě) není případ ETQW, který kromě klasického chatování poskytne i podporu hlasové komunikace. Za zmínku stojí i nemožnost střílení při sprintu, protože zbraň bude skloněná. Věřím, že valnou většinu z vás potěší přítomnost špičkové anti-cheaterské ochrany PunkBuster.Očekávat můžete i vysokou podporu mod-komunity. Splash Damage hodlají totiž s vydáním hry vypustit i většinu jimi používaných či dokonce vyvinutých nástrojů spolu s rozsáhlým manuálem. Inu, je vidět, kde mají kořeny. Co ale na druhou stranu již úsměv na tváři nevykouzlí, je několikáté odložení data vydání - podle neoficiálních informací z března nejdříve na léto. A možná se dočkáme ještě později díky nedávnému ohlášení PS3 a X360 verzí, které sice vyvíjí separátní týmy, ale jistě bude záměrem vypustit souběžně všechny verze, s nimiž jistě nyní mají práce nad hlavu. Proto id Software ani Activision raději žádný termín v tuto chvíli neuvádí, pouze neurčité 2007. Světlé zítřky pro online hraní
zdroj:
tisková zpráva
Tak kdysi označil magazín PC ZONE Enemy Territory: Quake Wars, s čímž musím souhlasit. Jak jinak bych přeci mohl označit multiplayerovou hru, která nabídne atraktivní reálie Quaka, dynamickou kampaň, fantastické mapy, důraz na kooperaci, pětici povolání, spoustu méně či více originálních prvků a variabilních úkolů?Zdroje: homepage, Splash Damage fórum, GameSpot, IGN, GameSpy, PCZone, fansites a další Stáhněte si: Trailery, Videa... Související články: Novinky, Wolfenstein: Enemy Territory recenze |
| Moolker | |
| autorovi je 17 let, bydlí na Mělníku a studuje všeobecné gymnázium; přispívá i do HotGames, Playmobilu a SCORE; nejdéle vydrží u kvalitní strategie, akce a fantasy her; život by si nedokázal představit bez závodního lyžování a horského kola |