Autor: Ondřej Broukal Publikováno: 16.června 2006 |
![]() ![]() ![]() Nezvaní hosté V útrobách lodi dojde na první setkání se zástupcem emzáků v podobě levitující mechanické chobotnice, jež po několika dávkách ze samopalu efektně zajiskří a zákeřně exploduje. Skutečný vzhled nepřítele ovšem tvůrci úzkostlivě tají. V jeho organické nahotě jej spatříte až na úplný závěr a vše, co do té doby potkáte, budou jen bojové skořápky různých velikostí a tvarů včetně kolosálních gigantů. Překvapení by měla hra být plná a Kinder vajíčka jen tiše žluknou závistí. Zejména příběh nabídne řadu zvratů a rozhodně nepůjde o lacině orámované kosení nezvaných hostů. Místo, kde alieni v přestrojení za meteorit přistanou, totiž hermeticky uzavřou soudruzi ze Severní Koreje, a vy tak ze všeho nejdřív musíte ukojit americkou zvědavost „vo co tu, sakra, gou“? Zpočátku stanete proti šikmookým ďáblům, na ty skutečné dojde řada až o něco později. ![]() Jak jsem již naznačil, hostům z kosmu zdejší ekosystém zrovna nesedí, a tak začnou s jeho zamrazováním. Proměna tropického ráje v ledové panoptikum probíhá postupně – údajně v reálném čase – a samozřejmě s sebou přináší změnu herního stylu. Jednak vám začnou trošku prokluzovat podrážky a hlavně se dynamické okolí změní v okolí statické, tedy nepočítám-li, že zasažené zmrzlé objekty se parádně rozprsknou a ohrozí všechno živé v blízkém okolí. A to stále není vše. Na úplný závěr vás čeká infiltrace vetřelecké mateřské lodi a intenzivní přestřelky ve stavu beztíže. Paráda. ![]() ![]() ![]() Průchod džunglí na sto způsobů To nejlepší z Far Cry násobeno pěti – toto krédo vývojářů při tvorbě Crysis platí i o soubojích. Cevat Yerli zdůrazňuje, že hlavním cílem je konfrontovat hráče s důstojným oponentem a dát mu co nejvíce možností, jak se soupeřem naložit, jak na něho vyzrát. K tomu vývojáři využívají dva elementy – pokročilou umělou inteligenci a plně interaktivní prostředí. Zatímco mutanti z předchozího projektu mnoho rozumu nepobrali a jejich uvedením na scénu hratelnost spíše trpěla, myšlenkové obvody vetřelců v Crysis za těmi lidskými nijak nezaostávají, ba naopak. Díky senzorické AI vetřelci reagují podle toho, co vidí a slyší, a svoje chování průběžně přizpůsobují tomu vašemu. Rozhodně jen tak nepostávají a útrpně nečekají na smrt, místo toho se kryjí a vymýšlejí, jak se vám dostat na kobylku. Vy pochopitelně děláte totéž a díky realisticky nasimulovanému okolí máte věru mnoho možností. ![]() Autory uváděný příklad obsahuje strom a nepřítele v jeho stínu. Do stromu napálíte raketu, a ejhle – padající kmen nadělá z nebožáka džem. Plně zničitelné je tu úplně všechno, přičemž tohle zdaleka není jediná vychytávka, kterou CryEngine druhé generace umí. Naprosto úžasně vypadají reakce okolní vegetace. Listy palem či stébla trávy se při dotyku nádherně vlní, zůstat neodhalen je tedy podstatně těžší, na druhou se toho dá docela dobře využít k odlákání pozornosti. Nicméně s ohledem na učící se AI, střídající se denní dobu a zásahy přírody v podobě bouří, zemětřesení, tryskajících gejzírů horké vody nebo praskajících ledových ker, není dobré upínat se na jeden herní styl či taktiku. Postup k cíli se nese v duchu neustálé adaptace na konkrétní podmínky i situace a stereotyp rozhodně nehrozí. ![]() ![]() ![]() Speciální oblek i zbraně V ukázkovém levelu jsem viděl v akci ještě jednu inovaci, na níž jsou v Cryteku náležitě pyšní. Speciální ochranný oblek „Nano Muscle Suit“ umožňuje soustředit energii do tří základních směrů – síla, obrana a rychlost. Přestože se původně uvažovalo o jeho plné konfigurovatelnosti, nakonec je možný pouze přechod z rovnoměrného rozdělení energie na maximální hodnotu vybraného subsystému a nižší hodnoty obou zbývajících. Například maximální rychlost se hodí při rychlém úprku, avšak s rizikem větší zranitelnosti. Byl jsem svědkem toho, jak hrdina díky maximální obraně prošel nezraněn hořícím koridorem, neboť se mu doplňovalo ubývající zdraví. Aktivace toho kterého módu závisí čistě na vás, přepínání je dětsky snadné a doprovází jej stylový kovově znějící hlas. Platí však, že nic netrvá věčně a při maximálním nastavení se energie časem vyčerpá. ![]() Pro popsání grafiky nenacházím slov Souboj s obřím pavoučím monstrem po vyškrábání se na palubu lodi byl opravdu omračující. Nejenomže ta stvůra byla snad tím největším, co jsem kdy ve hrách viděl, ale úplně mě dostaly speciální efekty jako štiplavý kouř halící okolí do temného oparu, naprosto fantastické výbuchy a především motion blur, tedy rozostření při rychlejším pohybu, díky němuž měla celá akce neskutečně dynamický náboj. Protože jsem však neměl možnost hru sami vyzkoušet, nedokážu říct, nakolik bylo chování a reakce vetřeleckého macka naskriptované. Některé situace tomu docela napovídaly, třeba když se hrdina snažil upevnit výbušninu na jeho končetinu a následně byl uchopen a odmrštěn v dál. Z pohledu diváka se to dá jen těžko posoudit, ale věřím, že nám autoři při zmínkách o autonomním chování počítače nic nezatajili. Vzhledem k situaci okolo vydání hry S.T.A.L.K.E.R. trůní na prvním místě očekávaných akčních titulů právě Crysis. Kromě výše zmíněného v ní ještě najdete ovladatelná vozidla jako tanky nebo vrtulníky a pochlubit se může nelineárním průběhem, kdy svými akcemi ovlivňujete budoucnost. Příklad? Pomůžete-li parťákům v boji, dost možná na ně ještě narazíte a oni pro změnu pomohou vám. Zkrátka a dobře, na tuhle hru se těšíme jak malí Jardové. ![]() ![]() ![]() další obrázky z této hry najdete v sekci screenshotů Rozhovor s Cevatem Yerlim, prezidentem Cryteku o… ... hardwarových požadavcích „Co se týče minimálních požadavků, prozatím nespecifikujeme konkrétní konfiguraci, ale v podstatě by se mělo jednat o high-end sestavu z doby zhruba rok, rok a půl před vydáním. Doporučeno bude pochopitelně nadprůměrné železo v momentu uvedení hry do prodeje. Přestože se objevily spekulace, že je náš engine postaven na připravovaném rozhraní DirectX 10, není tomu tak. Možností DX 10 sice využijeme, ale jak hra dosud vypadala a také obsah technologického dema je čistě záležitostí DX 9 a schopností našich programátorů, kteří z něj ždímají maximum.“ ... multiplayerových módech „Pro klání více hráčů jsme připravili čtyři módy, přičemž všechny prvky z kampaně pro jednoho – nano oblek, ovladatelná vozidla, modifikovatelné zbraně a munici – najdete i zde. Přestože tu máme klasické módy jako sólový a týmový deathmatch nebo Capture the Flag, díky výše uvedeným prvkům se hrají naprosto odlišně od konkurence a hráčům nabízejí nespočet taktických možností. Představte si situaci, kdy s taktickou municí zasáhnete rotor vrtulníku a ve chvíli, kdy s ním protihráč vzlétne do vzduchu, ji na dálku odpálíte. Nebo si projektilem označíte vlajku, takže budete za každých okolností vědět, kde se nachází. Zcela původní je pak mód „Power Struggle“, v němž proti sobě nastupují týmy lidí a usilují o získání znalostí a technologií vetřelců. Tato varianta zároveň obsahuje ekonomický model a systém vylepšování postav za dovednostní body. Do multiplayeru se může zapojit až 32 lidí, přičemž síťový kód je zcela nový a vyladěný tak, aby nedocházelo ke zbytečnému lagování na herních serverech.“ ... editoru map ![]() Tento článek původně vyšel v časopisu ![]() Stáhněte si: Trailery, Videa... Související články: Novinky, Vše o Far Cry |
Ondřej Broukal | |
editor: jd |