zdroj:
tisková zpráva
března (předobjednávka). Úspěch této hry je pro Electronic Arts naprosto klíčový a to nejen proto, že se jedná o jejich dosud nejkomplexnější hru s otevřeným světem (třemi závěry) a ratingem M (Mature, viz preview a rozhovor). Chtějí s ní trošku nahlodat dominanci konkurenčního Grand Theft Auto a především etablovat novou sérii skládající se v budoucnu z celkem dvou až tří dílů.
Tomuto cíli podřídili EA úplně vše. Souběžné znovuvydání filmové kolekce Kmotr na DVD od Paramountu (s řadou bonusů za 77 USD), utracení nemalé částky za licenci či dabing od herců (Robert Duvall, James Caan, Marlon Brando - i když toho místy zastoupil imitátor kvůli potížím s hlasivkami a náhlé smrti) a také za masivní marketingovou kampaň v zahraničí. Marně pátrám v paměti, že by se k nějaké hře někdy objevily desítky (!) oficiálních trailerů, jako ke Godfatherovi během posledních týdnů. Na lokální miror jsme pro vás vybrali tucet nejzajímavějších (4 MB - 16 MB, vždy zhruba minuta v QuickTime), které stahujte odsud (s policisty, explozemi, vozidly, pomstou, různým způsobem zabíjení atd.) a odsud (představení charakterů, New Yorku, soubojů nablízko apod.).
EA přiznali náklady na výrobu hry kolem 10-20 milionů dolarů, nicméně analytici spekulují o možné ztrátě až 800 mil. USD díky odkladu z loňského podzimu, na což tehdy reagovaly akcie společnosti poklesem hodnoty o pět procent. "Bylo to pro nás obtížné rozhodnutí, ale díky půl roku času navíc jsme dokázali hru posunout z kategorie obyčejných mezi ty výjimečné," říká producent David De Martini. S tím však chtě nechtě souvisí odhady nižších prodejů (daň za zestárnutí celé hry, pokrok technologií a větší nároky zmlsaných hráčů), snížení ceny z původně zamýšlených 50 USD na současných 40 USD (jako všechny ostatní EA tituly pro současnou generaci konzolí) a také zdržením Xbox360 verze, se kterou se (spolu s tou pro PS3) setkáme nejspíš na Vánoce 2006.
Vzhledem k vyřčeným skutečnostem asi musel prezident EA Paul Lee HODNĚ zuřit, když se dozvěděl o nelegálním úniku Godfathera na pirátskou scénu o tři dny předčasně (to samé se jim stalo u BLACK), což se rovněž nemalou měrou podepíše na odbytu titulu. Domácí hráči, včetně těch bez přehnaného patriotismu, se samozřejmě nevyhnou srovnání s českou Mafií na PC (2002), kde - jak předvádí srovnávací obrázek (thx MdT) - byly vozy taxíků zpracovány výrazně detailněji a s průhlednými skly (v Godfatherovi tohoto efektu bohužel dosáhnete jen jejich prostřelením :(

V britském Oficiálním PS2 magazínu obdržel Godfather jen 6/10 a verdikt "Not horrific, just freakin' dull" (asi netřeba překládat :) Ale to berte s rezervou, jelikož Driver: Parallel Lines tam dali sedmičku a Tomb Raider Legend dokonce osmičku (thx Bludr). Z českých časopisů jste si zatím mohli přečíst recenzi finální-print-review-verze v GameStaru a Doupěti. V GS vyřkl Ondra Broukal ortel 76% s komentářem: "Vysoká očekávání naplňuje pouze příběhová část, zbytek doplácí na opakující se akce, lemované naprosto identickými kulisami." Ve druhém plátku udělil Jan Morkes známku 82% a vyzdvihl příběhovou část, nelineární svět a skvělou akční část, zatímco pohanil odfláknuté automobily a složité ovládání (thx fansite). Ve SCORE přicházejícím v pátek udělí 86% Tukan, který chválí parádní hudbu, věrné filmečky a velkou porci úkolů, přičemž za zápory považuje chudou variabilitu obličejů i lokací a volnější přístup k pravidlům, což prý dělá ze hry arkádu (tak jako trainer :)
Recenzi Godfathera u nás na webu nenajdete dříve než koncem týdne kvůli vyhlášenému embargu od EA Czech a dosavadnímu neposkytnutí hry žádnému z internetových médií. Avšak ze stávajících ohlasů není těžké odvodit, že hra asi bude veřejností přijata docela rozporuplně. Někoho totálně odpuzuje grafika a ovládání, jiné zase hodně zaujala atmosféra a vyprávěný příběh. Do jaké kategorie se zařadíte vy a co přesně vás k tomu vede???