Battlefield 1942 - preview
zdroj: tisková zpráva

Battlefield 1942 - preview

7. 4. 2002 0:00 | Preview | autor: Redakce Games.cz |

Dovedete si představit Operation Flashpoint v hezčí grafice a s reálnými bitvami z 2.světové války, kde proti sobě stojí až 64 hráčů v tancích, lodích nebo letadech? Právě taková bude hra Battlefield 1942.

Autor: des
Publikováno: 7.dubna 2002


Zvětšit zdroj: tisková zpráva S hrami týkajících se druhé světové války se v poslední době doslova roztrhl pytel. V krátké době jsme měli příležitost poznat např. Return to Castle Wolfenstein nebo Medal Of Honor: Allied Assault. Battlefield 1942 tvoří švédská firmička Digital Illusions a vydá ji Electronic Arts, kteří si nechali utéct velkou příležitost v podobě Operation Flashpoint mezi prsty, čehož okamžitě využila konkurence s lepší nabídkou - Codemasters totiž vkládali do této hry mnohem více důvěry než EA. Na první pohled se možná tvorba Battlefield 1942 jeví jako konkurenční reakce Electronic Arts (a do jisté míry tomu tak skutečně je), ale v tom případě musím upozornit, že tuto hru Digital Illusions vyvíjí již od roku 1998.

Digital Illusions jsou známí hrami jako jsou například Pinball Fantasies, Rally Masters nebo MotorHead, která před pár lety ukázala světu, že i bez 3D akcelerace jde udělat hezkou a propracovanou grafiku automobilových závodů. Hlavně se ale jedná o tvůrce hry zvané Codename: Eagle, které se i přes její rozporuplné kvality prodalo kolem čtvrt milionu. Tato hra by se dala považovat za předchůdce Battlefield 1942 a příběh se odehrával za války v roce 1917 ve fiktivním, nebo spíše paralelním světě naší planety.

 Uprostřed války
Jak samotný název hry napovídá, ocitáme se v druhé světové válce. Silným příběhem hra zrovna neoplývá, dá se říct, že snad ani žádný nemá, ale na druhou stranu nemůžu tvrdit, že by se příběhová linie neobjevila. Ve hře není příběh, který by spojoval jednotlivých cca 32 misí v pěti kampaních. Děj se však bude odehrávat v misích samotných. Budeme mít totiž možnost zúčastnit se mnoha slavných bitev druhé světové války, jako jsou například bitva o Stalingrad, operace Market Garden, Iwo-Jima, vylodění v Omaha beach, Normandii nebo si zde budete připadat jako voják po boku vojína Ryana v poslední bitvě.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Hra nás zavede do nejrůznějších koutů probíhající války. Navštívíme Evropu a její západní a východní frontu, severní část Afriky a také Pacifik. A jaký je systém hry? Hra je tvořena převážně pro multiplayer, ale to neznamená, že by měl být singleplayer o něco ochuzen. Na začátku mise si zvolíte, za kterou stranu budete chtít hrát (za Brity, Američany, Němce, Rusy nebo Japonce) a dále postavu nebo spíše její specializaci. Na výběr budete mít z pěšáků, sniperů, mediků, raketometčíků, a mnoha dalších, kteří budou přibývat či ubývat dle koncepce příslušné mise. To znamená, že například na bitevní lodi bude zapotřebí velitele, kormidelníka, několik obsluhovačů kanónů a děl apod.

 Snaha o realističnost
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Pro splnění mise bude zapotřebí velmi dobře volit jednotky, protože je ve hře kladen velký důraz na realističnost, což znamená, že toho pouhý pěšák moc nezmůže proti rozjetému tanku, či bitevnímu letounu. Jak již jsem naznačil, BF 1942 nebude obsahovat pouze pěchotní mise, ale také letecké bitvy, kde si budete moci zvolit jak roli pilota, tak i obsluhovače těžkého palubního kulometu či „bombermana“, který bude na zem spouštět obří bomby. Ocitnete se také na palubě lodi uprostřed oceánu mezi dalšími křižníki nebo ponorkami.

Vše v Battlefield 1942 je podle autorů tvořeno tak, abyste měli co nejlepší požitek a co největší pocit, že se opravdu nacházíte uprostřed války. Tomu mají dopomáhat další desítky až stovky válečníků a nejrůznějších vozidel. V jedné síťové hře se může sejít až 64 hráčů (po 32 na každé straně) na lokální síti či přes internet. Mapy jsou rozlehlé 4-6 kilometrů čtverečních boje se mají uskutečňovat na rozlehlých pláních, v lesích, v kopcovitých, či hornatých prostředích, ostrovech, pralesech, nížinách, bažinách a vlastně všude, kde vás jen napadne. Prostředí se však liší mise od mise a i pouhý „restart mise“ vám může pořádně zamotat hlavu, jelikož se nikdy neobjevíte v identické mapě. To samé platí i pro rozmístění nepřátel (stejně jako v připravovaném Project IGI 2).

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Velkým plusem je i možnost ovládání všech vozidel, na které ve hře narazíte. Takových vozidel bude ve hře kolem dvacítky a spadají pod ně motocykly, jeepy, tanky, obrněné vozy, letadla, lodě, náklaďáky, ponorky, bombardéry a samozřejmostí je, že do ovládání můžete zapojit i ostatní (abyste nemuseli přeskakovat od volantu ke kulometu jako v Red Faction :)

 Vzestup řadového vojáka
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Singleplayer se tak trochu od koncepce multiplayeru liší. Zatímco v síťové hře můžete spoléhat na pomoc dalších členů vaší jednotky, v singlu se musíte spoléhat pouze na vaše taktické dovednosti. Má to své výhody ale i nevýhody. Například se vám nestane, že vám spoluhráč omylem provrtá trup lodě hlavicí z jeho kanónu, za který usedl poprvé v životě a celkově se nemusíte bát, zda-li další členové vašeho týmu důsledně dodržují domluvenou taktiku. Na druhou stranu zase nemůžete počítat s pohotovostí a soucitem, kterými by vám mohl spoluhráč zachránit váš drahocenný život.

V singleplayeru začínáte dá se říct od piky. Vstupujete na bitevní pole jako začátečník s většinou jednoduchými a jasnými úkoly. Máte však možnost postupu, za řádné plnění úkolů vám budou přibývat frčky na klopě a na vaše bedra budou kladeny stále důležitější a rozsáhlejší úkoly. Jakožto vyšší hodnost budete moci více a více zapojovat do svých misí další členy, kteří budou spolu s vámi tvořit stále větší a silnější jednotku. Časem vaše rozhodování nabere větší váhy a už to budete vy sami, kdo bude rozhodovat o specializaci každého člena a časem i celých jednotek. Na postu nejvyšším pak budete mít možnost sledovat satelitní záběry celého bitevního pole a dle situace posílat či stahovat nejrůznější tankově, pěchotní či letecké jednotky.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Z tohoto pohledu Battlefield 1942 přestává vypadat jako multiplayerová hra, nemyslíte? :) Aby to všechno mohlo perfektně fungovat, musí být do hry implementována skutečně velmi dokonalá inteligence jak přátel, tak i nepřátel. Autoři však o inteligenci nepějí žádné ódy jako ostatní tvůrci počítačových her. Je znám pouze fakt, že inteligence „botů“ by neměly být pouze naprogramované skripty, ale i něco víc. Co si od toho slibovat, opravdu nevím, avšak dlouholeté zkušenosti s „pohádkami“ o inteligenci mě nechávají naprosto chladnými, naděje vkládám snad jedině do Condition Zero.

 Obraz války
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Čím dál častěji se setkáváme s tím, že autoři nenakupují cizí a mnoha hrami odzkoušený engine. Digital Illusions vytvořili pro Battlefield 1942 vlastní engine, který nazvali Refractor 2. Ten je unikátní v tom, že umožní zničit prakticky všechno, do čeho střelíte. Výstřel a jeho síla v podobě munice však musí být přímo úměrná velikosti objektu a také materiálu, ze kterého je. To prý umožňuje vytvořit skutečnou simulaci války a k tomu přispějí i dle autorů skvělé fyzikální modely jednotek - a nejen jich.

O detailnost objektů a krajiny se zde postará unikátní systém, který do her přinesl kvalitní podívanou při menším výkonu grafických karet a procesorů zvaný ROAM, který koriguje detaily podle vzdálenosti od daného objektu. Zcela odlišně jsou tvořeny interiéry různých budov, které podle autorů budou spíše připomínat klasické FPS. Ale vzhledem k tomu, že se většina misí odehrává převážně pod širým nebem, mě tento problém ani tak netrápí. A co se týče ovládání různých vozidel, Digital Illusions se nechali slyšet, že se kvalita prý vyrovnává jiným simulátorovým hrám.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Pokud bych měl nějak shrnout všechny informace o Batllefield 1942 do jedné věty, napsal bych, že tuto hru považuji za jednu z nejočekávanějších a nejslibnějších her prvního pololetí 2002. Battlefield 1942 totiž vypadá na screenshotech nebo videu téměř dokonale. Stejně tak se zatím jeví i herní systém, který zahrnuje nejen bitevní pole, ale i letadla, lodě, ponorky atd. Aby to všechno ale mohlo fungovat, musí hra obsahovat velmi vydařenou inteligenci počítačem řízených postav a také dobrý síťový kód.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Pokud by vás však náhodou omrzelo množství misí a map, nebude nic lehčího, než si nějakou tu misi vytvořit v přiloženém editoru (a tím pádem se vyskytne i možnost stahování misí a map z internetu). Co víc by si také nejnáročnější hráči mohli přát? Snad jen vydání v příštím týdnu. Toho se však nedočkáme. Vydání je plánováno na konec druhého čtvrtletí tohoto roku. Útěchou snad jen zůstává příslib tvůrců, že se před samotným vydání plné verze Battlefield 1942 objeví demoverze.

Stáhněte si: Video (2 MB nebo 6 MB), Další screenshoty

 
des
připravil: jd


 
 
Smarty.cz

Nejnovější články