Autor: Mart Publikováno: 18.října 2006 |
TIP: kliknutím na velkou verzi screenshotu se dostanete na následující obrázek Akrobacie ala Prince of Persia? Kladem hry může být nesmírně otevřený svět, rozdělený na několik tématicky odlišných měst, jejichž společným jmenovatelem je vysoká míra interakce, díky níž se dá kupř. šplhat po jakékoli vámi vyhlédnuté stěně či římse, plížit se po zdejších střechách apod. Takže žádný starý Prince of Persia s jednou jedinou předdefinovanou trasou. S tímhle souvisí zmínka, že Altairovy akrobatické aktivity mají býti dílčím způsobem zjednodušené, ve smyslu absence komplikovaných tlačítkových komb. Půjde spíš o dokonalý prožitek z akce, z akce s velice propracovanými a velice realistickými animacemi a rozpohybováním. O umocnění zážitku se postará nevšední nápad, že funkce tlačítek u gamepadu bude přiřazena nikoliv určitým činnostem, ale částem vašeho těla. Pro ruku se zbraní to v případě X360 verze bude "X" a pro tu druhou "B", pro hlavu "Y" a pro nohy zase "A". Při konfrontaci s překážkou se pak stisknutím adekvátního tlačítka přes tuto přehoupnete za pomoci rukou, při stisknutí A ji naopak přeskočíte. Altair má mít jedinečné dispozice a schopnost provádět činnosti, které jsou v našem světě realizovatelné. Nebo aspoň teoreticky mají být. Sem patří rozličné skoky přes průrvy, vyběhnutí po zdi s následným přichycením se jejího horního okraje, či otáčení se okolo tyčí trčících do prostoru. Dokonce bude možné využít koně, z jehož sedla se lze vymrštit do výše položených míst. Dle proklamací tvůrců se dá zachytit každého převisu či výčnělku o velikosti několika málo centimetrů. Budete-li mít zkrátka dojem, že se někde ve hře dá vyšplhat vzhůru, můžete vzít jed na to, že to půjde! Byla tady řeč o neuvěřitelné interakci? Nyní víte, na čem jste… Hovoří se také o neskutečných deseti tisícovkách pohybových animacích, přičemž pro srovnání - v rámci série Prince of Persia jich najdete "jenom" 500. Z těch mnoha tisíců připadá 700 na kontextové akce. Logickou koncepcí je, že jedno tlačítko v různých situacích vytváří úplně jiné modely vašeho konání, do něhož může patřit i takové vybírání kapes. Každopádně důležitý je ještě dovětek, že zdejší dobrodružství se bude odvíjet v klasické third-person perspektivě, i když se občas dočkáte ještě pohledu z vlastních očí pro lepší zmapování scény. Altair má v arabštině znamenat něco jako letící orel a díky jeho hodně speciálnímu "orlímu zraku" dokážete z nějakého strategického, výše položeného místa, identifikovat vámi hledanou klíčovou oběť. V tento moment se totiž nadějete její zřejmé vizuální indikace, při níž váš cíl začíná slabě zářit a okolní obraz se lehce rozmázne. Příliš skutečný svět? Tvůrci operují se třemi hlavními destinacemi - Damaškem, Jeruzalémem a Acre. Města budou dále rozdělena na čtvrtě a pro každou lokalitu specifické městské scenérie, mezi nimiž nechybí např. rušná tržiště. K čemuž se váže povědomí, že většina misí se má odehrávat ve dne. Hra je ve vývoji přes dva roky a v Ubisoftu si dali nesmírnou práci s dobovými reáliemi, takže města byla vytvořena na základě dochovaných plánů, herní lokace, jakož i postavy mají svou historickou minulost, jinými slovy během Třetí křížové výpravy skutečně existovaly. Během vyprávění příběhu naleznete historická fakta a třebaže si jejich obraz tvůrci samozřejmě poskládali pro potřeby jimi představené story, uvedené jenom podtrhuje skutečnost, s jakou pečlivostí tohle dílo vzniká. Klíčové krytí vám poskytnou davy lidí, mezi nimiž se můžete stejně tak ztratit příliš zvědavým očím, jako si velice nenápadně protlačit cestu k vyhlédnuté oběti. To obnáší jemné odstrkování a odsunování v cestě stojících NPC pro hladký prostup příliš semknutým davem - v tomto kontextu se hovoří o několika desítkách NPC participujících najednou v obraze. Také půjde použít sprint, nicméně pak se připravte na potíže. V první řadě platí, že při téhle činnosti snáze ztratíte pevnou půdu pod nohama, jinými slovy mnohem hůře udržujete rovnováhu, stejně jako tomu je ve skutečnosti. Ukazatel tolerance začne být zajímavý právě v případě agresivního prorážení cesty např. při vašem úprku z místa činu, kdy se jinak ustupující civilisté mohou nečekaně obrátit proti vám. A nebo posléze poskytnou stopy pro vaší osobu pronásledující ozbrojence. Nicméně - vedle základní příběhové linky se tady počítá ještě se spoustou vedlejších misí, v jejichž rámci přitom lze pomáhat obyčejným lidem. A to se může výrazně hodit právě v tento moment, neboť díky vašim spojencům můžete mít někde poblíž šikovný úkryt, nemluvě o tom, že lze očekávat, že tito poskytnou naopak falešné informace vašim pronásledovatelům. NPC prý dokáží různými způsoby reagovat na různé podněty a tyto vyhodnocovat. Pokud se na veřejnosti nějakým způsobem angažujete, vzbudíte u každé části obyvatel, u každého jednoho NPC, trochu rozdílné reakce - úlek a strach, hněv a opovržení, apod. Tahle složka spoludotváří dojem ze skutečně živoucího světa, který reaguje různými způsoby na podněty. Představte si moment, že seskočíte ze střechy přímo doprostřed ulice. Lidé se od vás okamžitě uctivě vzdálí, neboť to není zrovna obvyklá aktivita. Ale při podobných eskapádách hrozí, že vás snáze zpozorují stráže, o což stojíte ze všeho nejméně. Alternativní průchod misí? Plnění misí si můžete vyzkoušet různými způsoby, byť základní koncepce zůstává de facto stále stejná. Nalezení oběti a vhodné cesty k této, způsob jejího zabití a následně útěk. Pokud možno dobře připravený, resp. naplánovaný. Takže v předstihu bude potřeba důkladně prozkoumat okolí a terén, získat potřebné informace (tady též na základě odposlouchaných rozhovorů) a následně všechno vyhodnotit a připravit adekvátní plán. Zkusíte útok z bezprostřední blízkosti - a nebo z větší vzdálenosti, z nějakého vyvýšeného místa? Druhá alternativa je pro vaši osobu bezpečnější, ale zase nemáte potřebnou jistotu, že oběť dokážete zprovodit ze světa. Ačkoliv půjde o sólo vystoupení pro jediného muže, nezřídka tu dostanete vítanou asistenci. Neboli v akci nebudete prý tak úplně sami, i když je v tuto chvíli nezodpovězenou otázkou, jakou pomoc od členů vašeho klanu budete moci vlastně očekávat. V eventuálním souboji s ozbrojenými vojáky se budete muset spolehnout především sami na sebe. A vypadá to, že každý střet bude spíše o vyčkávání a obraně, o správném načasování konečného a zdrcujícího ataku, kde hrají svou roli tzv. counter-attacky, dobře známé z bojovek. Takže k vidění bude např. situace jeden na jednoho, kdy při dobrém načasování zpacifikujete vojáka provádějícího proti vám výpad mečem jeho brutálním sražením k zemi, čemuž předchází efektní vyhnutí se ostří soupeře a využití jeho energie proti němu samotnému. Nepřipomíná vám to třebas takové Segalovo aikido? :) Tedy takhle to aspoň bude vypadat v případě, že jste neozbrojení. Pokud však máte v ruce zbraň, je celá výše naznačená akce umocněna jejím zabodnutím do vojákových zad. Pakliže bude oponentů okolo vás povícero, musíte si pospíšit také s přihlédnutím ke shora naznačené skutečnosti, že ustojíte jenom několik ran. Samozřejmě, že tu bude k dispozici i krytí, ale blokování útoků vás oslabuje, takže tuhle taktiku nelze používat věčně. Ozbrojené složky, ať již se jedná o obvyklou městskou stráž či bodyguardy vaší budoucí nebo již zlikvidované oběti, mají mít různý styl boje a taktiku, takže byste se neměli dočkat příliš repetetivních a stereotypních situací. další obrázky z této hry si prohlédněte v naší galerii Vyprávění pomalu končí... S postupem herního času se bude Altair zlepšovat, bude odolnější, získá nové schopnosti, ale také zbraně, resp. dočká se upgradu těch stávajících, kde stojí vedle meče za zmínku ještě kuše. Pro přesun mezi výše zmíněnými městy poslouží mimo jiné kůň, jehož se dá dále využít i pro plnění určitého typu misí, jako je pronásledování banditů - v otevřeném terénu. Boj bude možné vést jak ze sedla vašeho oře (jehož lze nota bene ukrást), tak po seskočení. V případě nějakého toho cestování za zdmi městských bran očekávejte prostředí příjemně rozmanité a členité, nadějete se putování skrze zelenající se pahorky a husté lesy, jakož i okolo zasněžených vrcholků hor či přes pouštní oblasti a jestli jsem to dobře pochopil, můžete narazit též na hrady a zámky…
Pakliže vás u jednotlivých podkapitol preview zarazily otazníky, chtělo by to úplně nakonec krátké vysvětlení. Hra Assassin’s Creed vyhlíží ve všech možných ohledech vskutku báječně, což je hodně podezřelé. Projekt, který si plně zaslouží visačku "next-gen" je ze známých informací (ať již obrazových, textových či videí) totiž výrazně napřed - před valnou většinou dosud známé herní konkurence, což nabádá ve finále k nezbytné opatrnosti. Koneckonců, zklamání z příliš velkého očekávání je v téhle branži takříkajíc denní chlebíček. Osobně se tak na Assassina sice těším, ale snažím se zůstat pokud možno nohama na pevné zemi. | ||
Mart | |
editor: jd |