Anno 1503 - preview
zdroj: tisková zpráva

Anno 1503 - preview

2. 2. 2002 0:00 | Preview | autor: Redakce Games.cz |

Více než 1,5 miliónu prodaných kopií dobyvatelsko-budovatelské real-time strategie Anno 1602 si samo říká o pokračování. Kdy objevíte Nový svět v Anno 1503 a jaké novinky přinese, se dočtete v preview.

Autor: des
Publikováno: 2.února 2002


Zvětšit zdroj: tisková zpráva Budou to již 3 roky, co se na herní scéně objevila budovatelská real-time strategie Anno 1602 od nepříliš známé německé firmy Sunflowers GmbH, která nedávno dokončila akční adventuru Technomage. Hra Anno 1602 slavila celkem velký úspěch - prodalo se jí více než 1,5 milionu kopií. Není pak divu, že se Sunflowers GmbH společně s rakouskou firmou Max Design pustili do pokračování, které by mělo přinést mnoho vylepšení nejen z pohledu herního systému, ale částečně i grafiky.

 Výlet do středověku
Jak již samotný název hry napovídá, přeneseme se ve hře o 99 let zpátky - tedy do roku 1503, což znamená, že se zas tak moc od předchozího dílu nemění. Stále jsme ve středověku. V době plné revolučních vynálezů a objevů. Obrovskou roli v tomto období hraje obchodní činnost. Více než dříve se rozvíjí kupectví a ubývá tak řemeslnictví. Rovněž je to doba králů, mnoha kultur, slohů apod. Přesně zde se ocitáme my - jakožto vládci jedné vznikající země.

Anno 1503 by se dalo rozdělit na 3 části. Na část budovatelskou, obchodní a válečnou. Každá část má ve hře své pevně stanovené místo a bude třeba každou z nich dokonale ovládat. Samozřejmě, že bude záležet hlavně na hráči, kterou cestou se ve hře vydá, ale nastanou v ní situace, kdy chtě-nechtě budete muset ochránit své město a proto postavit opevnění a mobilizovat své jednotky, či kvůli velkému nedostatku surovin prokázat své diplomatické schopnosti pro blaho svého měšťanstva. Autoři slibují velké změny a vylepšení právě ve válečných a diplomatických částech hry. Nyní se tedy pod drobnohledem podíváme na to, co nás čeká a nemine.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

 Strategie jako vyšitá
Začátek se bude rozvíjet pravděpodobně podle zavedené tradice všech strategií. Poté, co si vyberete jeden z 9 národů (Aztékové , Eskymáci apod.) - tudíž i jeden druh kultury (vzhledu budov, vojáků, měšťanů), vyvrhne vás počítač na kus neosídlené části země, pravděpodobně na ostrov či poloostrov. Nyní nastává další známý úsek strategických her - „tu máte člobrdíka a postavte město“ :) To znamená, že postavíte hlavní budovu, rozšíříte populaci, vybudujete domy, najdete ložisko různých rud a postavíte doly, rafinérie, slévárny abyste zlepšili efektivnost výroby a produkce. Potřebné bude i dřevo, kámen nebo zlato jako platidlo a samozřejmě obživa v podobě rybolovu, farem, statků, polí atd. Různých budov a chatrčí budete moci postavit až 250. Nesmíme opomenout ani objevování nových míst, stavění cest a další činnosti.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Dá se říct - zatím nic nového pod sluncem. Jenže ten člobrdík není jen tak nějaký človíček. Je to myslící inteligentní stvoření, které má svoji hrdost, své požadavky a dožaduje se práva. Což o to, postarat se o jednoho "tamagotchiho" není tak složité. Ještě lehčí to je, když ho zasypete prací, takže pokud nepracuje, tak spí, nakupuje nebo sedí v kostele (pokud si ho předtím postavil :) Jenže když vám taková stvoření zaplní celé město a jejich počet přibývá, brzy se může vyskytnout nejeden problém. Hra se totiž může odehrávat ve čtyřech různých oblastech. V tundře, v polární oblasti a v mírném a středním pásu. To znamená, že se setkáme s oblastmi plnými lesů a zvířectva, ale i s ledovými a sněhem pokrytými končinami.

 Diplomacie a obchodní činnost
Navíc má každá z oblastí své specifickou faunu a flóru a hlavně své reálné možnosti. Těžko byste totiž pěstovali rajčata na zahrádce vedle iglú. Ale to stále není vše. Do hry je totiž zabudován systém, který bere v potaz i úrodnost půdy. Takže na území, kde je na každém metru kámen či zlato, budete těžko pěstovat plodiny nebo chovat dobytek. Země tam bude totiž poměrně suchá a bez živin. Lehce tak může dojít k nedostatku jídla nebo jiných surovin. V takovém případě se to citelně projeví na chodu vašeho města. Pokud budou měšťané unavení, budou mít menší výkon a jejich práce nebude stát za nic. Jestli však budou chudí a hladoví, mohou začít stávkovat nebo se dokonce bouřit. Pro tyto účely je tu právě ta druhá část hry - obchodování. Buď začnete se směnou rud za jídlo nebo ho budete prostě a jednoduše nakupovat za peníze. Pokud to necháte být, tak se vám město rozpadne a měšťané se rozutečou do sousedních království.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

No a nyní se dostáváme k té třetí části hry - k boji, válce, kolonizování a k obraně svého území. Ne vždycky dopadne diplomatické jednání tak, jak bychom si představovali. Může se stát, že narazíme na nějakou skopovou hlavu a onen panovník vás prohlásí za svého nepřítele. Bude přepadávat vaše vozy se zbožím a napadat vaše poddané. Také můžete narazit na národ, který ostatní vykořisťuje a napadá za účelem okrádání a někdy až vyhlazení celého města. Nemusím snad zdůrazňovat, že mezi vaše panovnické povinnosti patří i zajištění obrany města a přilehlých cest.

 Mobilizace
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Anno 1503 nám také nabídne mnohem propracovanější ofenzivní a defenzivní systém. Největšími změnami prošly hradby a loďstvo. Na hradby totiž budete moci postavit hlídky s luky a kušemi. Ty se budou po hradbách procházet a efektivněji tak hlídat celé vaše území. Mezi novinky patří větší viditelnost a větší dostřel z vyšších míst. Je totiž celkem logické, že voják vyhlížející ze 4 metry vysoké hradby dohlédne mnohem dále, než voják s hlavou 1,8 metru nad zemí. Vylepšení se dočkali také brány, které by měly získat na pevnosti a měly by jít zamknout. Nepříteli pak nezbude nic jiného, než se skrze hradby probourat silnými, ale na druhou stranu pomalými a neforemnými beranidly.

Na mořích se nám bude prohánět daleko více lodí než v Anno 1602. Bude také znatelnější rozdíl mezi válečnou a obchodní lodí. Zatímco vlečné lodě neuvezou tolik zboží jako lodě obchodní, mají na palubě dosti účinné zbraně proti případnými pirátům a navíc disponují o dost vyšší rychlostí.

Budeme zde i svědky fyzického opotřebovávání lodí. Lodě budou potřebovat pozornost v podobě údržby a oprav. Takto neinformovaný „panovník“ by se pak mohl velice divit, že jeho flotila obchodních lodí zmizela na dně oceánu. Aby nedošlo ke zbytečným ztrátám ve zničených lodích a uloupeného nákladu nepřáteli, mohou nyní válečné lodě doprovázet lodě obchodní. Takto seskupené lodě vytvoří novou jednotku, aby se nemohlo stát, že rychlejší válečné lodě ujedou kdoví kam.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

 Lahůdka po grafické stránce
Celá hra se nám na monitoru předvede v půvabném 3D kabátě s mnohými doplňky a vychytávkami. Ve hře přibude dvakrát více animací, než jsme mohli vidět v Anno 1602. Toto platí nejen pro vesničany a lodě, ale i pro vodu (vlny) zvířata a některé budovy (různé dveře, okna, hodiny na věži atd.). Rozsáhlou změnou prošlo i menu, ze kterého nyní získáte mnohem více informací, podle kterých budete moci přizpůsobit své vládnutí. Abyste si mohli vychutnat všechny vaše povinnosti spolu s přáteli (respektive nepřáteli :) a počítačem, zvětší se asi tak 10x celý prostor, což přinese mnoho nových možností. K hratelnosti by mělo přispět i natáčení kamery, rotování a zoomování, i když na to mám spíše opačný názor. Rozhodně bude ve hře stále na co koukat, což všechny hráče určitě mile potěší.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Inteligence počítačového protivníka prošla také změnou. Počítač totiž musí brát více ohled na obchodování, obranu a případné napadání okolí. Celá hra by pak měla být mnohem více interaktivní - hlavně z pohledu panovníka (vás) a měšťanů (že by tu byl druhý pokus o Black and White? :) Na Anno 1503 si ale budeme muset ještě chvíli počkat. Zatím to však vypadá, že se čekaní vyplatí - kdo by se totiž nechtěl stát panovníkem prosperujícího státu ze středověku? K tomu však vede dlouhá cesta...

Stáhněte si: Video (14,5 MB), Trailer (5,5 MB), Trailer 2 (9 MB)

 
des
připravil: jd


 
 

Nejnovější články