Herní průmysl je v krizi, propouští a zavírá se i ve studiích, které stvořily skvělé hry. Vzpomenout můžeme třeba na Bungie, kterého se výpovědi dotkly hned po vydání povedeného rozšíření Destiny 2: The Final Shape, nebo na studio Inflexion, kterému se nedaří vzbudit zájem o jinak povedený survival Nightingale. Není proto moc překvapivé, že se ruší pozice i ve studiích, kterým se jejich hry tak úplně nepovedly. Vlna propouštění teď postihla Reflector Entertainment, tvůrce mizerné akční adventury Unknown 9: Awakening.
Na úvod je třeba podotknout, že v ideálním světě by vytvoření sebehorší hry nemělo vést k tomu, aby někdo ztratil živobytí. Navíc pokud jde o debut. Kritika má vést k poučení, návratu k rýsovacím pultům a snaze se zlepšit a vzít si výtky k srdci. Jenže na druhé straně je herní vývoj stejnou měrou byznys jako kreativní činnost, a ten je třeba řídit jako správný hospodář.
„Drtivou většinou naší historie jsme nemuseli dělat takové změny. Dnešní oznámení není v souvislosti s komerčním úspěchem nebo externím nátlakem, ale místo toho vychází ze skutečnosti, že nemůžeme zajistit dostatek práce pro všechny talentované zaměstnance. S vydáním Unknown 9: Awakening a dalšími dvěma projekty v počátcích musíme zajistit, aby každý měl své místo a byl zaměřený na činnost, která nejlépe odpovídá jeho schopnostem,“ říká v oznámení generální ředitel studia Marc-André Séguin.
V praxi to znamená, že Reflector přijde o 18 % zaměstnanců a ruší pozice, které nejsou přiřazeny k aktivním projektům. Nakolik jde o „reorganizaci“ a „transformaci“ a nakolik o skutečné dopady komerčního neúspěchu Unknown 9, se nejspíš přes pečlivě strukturované věty vedení o efektivnější cestě za společným cílem nedozvíme.
Na druhé straně se můžeme pro argumentaci podívat k mateřskému vydavatelství Bandai Namco, které podle svědectví poměrně nevybíravým způsobem v Japonsku taky masově propouští. A důvodem není nic jiného než špatné finanční výsledky a přílišný růst během covidu.
Unknown 9: Awakening patří mezi nejhorší hry letošního roku, která snad snese srovná jen s loňským Gollumem. „Unknown 9 ukazuje potenciál, ke kterému se ale nikdy nepřiblíží. Samolibě se topí v plochém příběhu, konstantní souboje jsou příšerné, mechanika posednutí nepřátel zase příliš jednoduchá a nevyužitá, plížení jsme viděli ve stovkách podobných her. Zajímavý svět nikdy nepoznáte důvěrněji, i když se vám ho herci snaží prodat, seč můžou,“ psal jsem v recenzi.