First person adventura Aporia nádherně vypadá i zvučí. Jak se hraje, teprve uvidíme
zdroj: tisková zpráva

First person adventura Aporia nádherně vypadá i zvučí. Jak se hraje, teprve uvidíme

20. 7. 2017 11:53 | Novinky | autor: Václav Pecháček |

Když od píky vymýšlíte tajemnou civilizaci, měli byste si podle mého názoru dát pozor na dvě věci. Zaprvé musí být dostatečně odlišná od té naší, aby byla schopná lidi překvapit, ukázat jim něco nečekaného. Zadruhé by měla být v lecčems intimně povědomá, protože to je perfektní recept na znepokojivou a z rovnováhy vyvádějící atmosféru. Všechno se zdá normální, ale něco je špatně. Nebo naopak – všechno je nakřivo, ale existují stébla, kterých se můžete chytit. Trailer k adventuře Aporia: Beyond the Valley, která vyšla na Steamu a Green Man Gaming, ve mně se svými světelnými mechanismy a nástěnnými promítačkami vzbudil právě takové pocity.

Aporia se jednoznačně řadí do ctihodné tradice adventur z pohledu první osoby. Řešíte hádanky, otáčíte pákami a koly a postupně se propracováváte stále blíže odpovědi na tajemství, co tady vlastně děláte. Kde že je tady? V dávno zaniklé mystické říši jménem Ez’rat Qin. Proč vlastně zanikla, to je další ze záhad čekajících na patřičné rozuzlení. Ona zkáza zjevně proběhla dost dávno, ale nikoli nepředstavitelně – kostlivci jsou stále ještě v prvotřídním stavu, i když posedávají venku, vystavení přírodním živlům.

Otázek je tu tedy dost, a tou největší z nich je, zda si na ně budete schopni uspokojivě odpovědět. Asi to bude hodně záležet na vaší představivosti a ponoření se do příběhu, protože Aporia vám nic neulehčí. Celá hra je kompletně mlčenlivá – podobně jako třeba Journey se spoléhá na obrazy, zvuky a atmosféru. Dost krásně vypadají například pohyblivé fresky malované zvláštním geometrickým stylem, které jako by zobrazovaly krátké filmečky nebo scénky ze života obyvatel.

zdroj: Archiv

To všechno se odehrává v nádherném prostředí a za doprovodu čarovné hudby. Líbí se mi, že trailer ladně přechází od mysticky vypadajících, nepochopitelných světelných zařízení až k naprosto obyčejnému přívozu, po němž musíte ručkovat. Jiní, ale podobní. Cizí, ale jako my. Tak na mě působí humanoidní obyvatelé tohohle světa, dnes už všichni dávno po smrti. Chtěl bych vědět proč. Vám doporučím zhlédnout ještě video v Patrikově článku, které předvádí 13 minut přímo z hraní.

Nejnovější články