zdroj:
tisková zpráva
Schizm II: Chameleon (recenze české verze) není klasickou adventurou, jakou by si koupil každý hráč tohoto typu her. Její obtížnost se vymyká dosavadnímu trendu zjednodušování her, a tak asi navždy zůstane předurčena jen pro malou skupinu hráčů, kteří vydrží dlouhé hodiny řešit jeden hlavolam za druhým. Předpokladem k úspěšnému dohrání je tedy trpělivost, důvtip a trocha toho technického myšlení. Ne všechny úkoly jsou ale tak jednoznačné, jak by se zdálo a některá řešení by vás možná ani ve snu nenapadla. Proto je tu náš návod, kam v klidu a bez výčitek můžete kdykoliv nahlédnout.
Obecné tipy Mnoho hlavolamů má několik možných řešení, která platí vždy, ale řešení několika hlavolamů je pro každou započatou hru jiné. Pouze princip fungování hlavolamu je stejný. Proto se v návodu omezím pouze na popis funkce, ale na řešení budete muset přijít sami.
Před zahájením hry doporučuji si nastavit ovládání. Je prakticky totožné s ovládáním jakékoliv akční hry, vyjma možnosti nastavit ovládání pohybu pomocí kurzorových kláves. Pokud nestihnete nebo nebudete rozumět nějakým dialogům, je tu možnost vyvolat si přepis dialogů v herním menu.
Pro skrolování použijte nejlépe klávesy Page Up/Down nebo myší klikněte na nepříliš výrazné šipky v pravých rozích okna. Podobné naleznete i v okně pro nahrávání / ukládání pozic. Hru lze uložit de facto kdykoliv vyjma momentů, kdy právě řešíte nějaké hlavolamy. Ty však lze na chvíli opustit, hru uložit a opět k nim přistoupit. Hlavolamy zůstávají v takovém stavu, v jakém jste je zanechali. Ale teď už dost řečí a vrhněme se na samotný návod:
Hlavní promenáda Kryogenní „ložnici“ opusťte a přistupte k podivnému stroji. Je to Společník Talen. Potřebuje pomoct. Jděte na opačný konec chodby a z vyřazeného Společníka vyjměte disk. Ten vložte do Talena. Ještě to ale nestačí, takže se vydejte nazpět a vstupte do chodby vlevo, kterou Talen odblokoval. Dojděte na lávku, na jejíž pravé straně hrozivě prská elektrický výboj. Dejte se na opačnou stranu, chodbou k točité lávce, až dojdete k ovládacímu mechanismu se šesti tlačítky.
zdroj:
tisková zpráva
Jde o podobnou lávku jako je ta u hlavní chodby, ale tato je nepřístupná. Některé její díly nejsou natočeny dolů. Jak jste již zjistili, tlačítky se ovládá vždy několik dílů lávky najednou, takže to nebude tak jednoduché. Pokud si tlačítka v mysli očíslujete zleva doprava, potom je mačkejte v tomto pořadí: 22441 (nebo 12442 - obrázek). Jestliže se ukliknete, velkým tlačítkem pod pěticí uvedete lávku do výchozího stavu. Přejděte na druhý konec a dejte se nejprve vpravo. Tady objevíte ovládací panel. Pravým posuvným spínačem odstraníte elektrický výboj. Na protějším konci lávky je další nefunkční Společník. Vyjměte z něho disk.
zdroj:
tisková zpráva
Po rozhovoru s Talenem jděte opět na konec chodby. U výsuvných dveří vpravo naleznete ovládací panel se čtyřmi otočnými spínači. Na druhé straně dveří jsou blokovací tyče. Jděte se na tyče podívat. Za elektrickým výbojem je lávka vedoucí nahoru k oknu (obrázek). Vidíte čtyři dvojice tyčí vzájemně oddělené mezerami. Každý spínač na panelu přede dveřmi posouvá jednou dvojicí (horní spínač – horní dvojice atd.) a to vždy vlevo. Jakmile mezera dorazí až téměř na levý okraj, přesune se na pravou stranu.
Úkol je jasný – dostat mezery do objímek uprostřed dveří. Jelikož je natočení spínačů i rozmístění mezer pro každou hru jiné, bude i řešení individuální. Je tedy na vás, abyste otáčeli spínači a sledovali, kde se mezera nachází. Pomůckou vám budiž fakt, že od objímky ke krajům a naopak to jsou čtyři dílky na stupnici každého spínače. Vstupte do druhé části promenády.
Orbitální stanice Dáte-li se na konec rovné lávky, dojdete k průhledným dveřím od doků, kde vidíte jeden raketoplán. Vraťte se zpátky a boční lávkou vstupte do místnosti se zvláštními mechanismy. Chcete-li, můžete vlézt do kabinky výtahu, který vás vyveze nahoru a vy si můžete místnost prohlédnout z ptačí perspektivy. Není to ale nutné. Od vstupu se dejte první cestičkou doprava a na konci doleva.
zdroj:
tisková zpráva
Dojdete k pultíku s lampičkou (obrázek). Stiskněte tlačítko. Z jednoho mechanismu začnou vycházet dva světelné paprsky. Klidně jimi můžete projít, nic se vám nestane. Cílem je dostat paprsek světla do oka na stěně šikmo naproti pultíku. Když si mechanismy prohlédnete zjistíte, že každý má v jednom nebo více rozích krátkou trubku a v některých dalších rozích tmavé otvory. Tyto mechanismy slouží jako jakési retranslátory světla. Vstupem jsou tmavé otvory, výstupem je pak zmíněné trubky. Některé mechanismy propouští světlo rovně, jiné fungují jako zrcadlo a několik z nich paprsek rozdvojuje.
zdroj:
tisková zpráva
Prvním krokem je natočení generátoru světla. Klikněte na něj dvakrát, takže se otočí o 180°. Potom otočte třikrát mechanismem, na který dopadá levý paprsek z generátoru (rovnoběžný se stěnou s okem). Vidíte, že odráží světlo směrem ke stěně a pokud jsou další mechanismy natočeny dobře, prochází paprsek až k mechanismu před okem. Jím otočte třikrát, takže trubka bude směřovat k oku. Bohužel žádný paprsek z něj nevychází. Potíž je v tom, že do tohoto mechanismu musí vstoupit paprsky ze tří stran. Začněte tedy vytvářet cestu i pro zbylé dva paprsky, ale to už nechám na vás. Ještě upozorním, že některé mechanismy vyžadují dva vstupy. Vše viz schématický obrázek.
Pláž společníků Společník na pláži (jmenuje se Danoosha) není příliš komunikativní. Dejte se vlevo, kde u skály narazíte na dalšího Společníka Wookashe. S ním také zatím nic není, takže jděte dál po cestě dozadu.
Neutrální území Ocitáte se na místě, kde se cesta dělí do dvou směrů. Cesta vlevo vede k ocelovému mostu, ta vpravo k mostu přírodnímu. Oba mosty jsou však staženy, takže nelze přejít na druhou stranu. Je úplně jedno, se kterým začnete. Dejme tomu, že ten jednodušší, ocelový. Sejděte po schodech na plošinu ke zvláštnímu „ušatému“ zařízení. Je to ovládací mechanismus ke čtyřem výsuvným pilířům naproti.
Pomyslně si očíslujte čtyři malá nebarevná ouška zleva doprava. Pokud kliknete třeba na druhé ouško, mechanismus se nasměruje na druhý pilíř. Modrým ouškem vpravo vystřelíte na daný pilíř modrou střelu, která pilíř přinutí k pohybu nahoru. Červené ouško uvede všechny pilíře najednou do výchozího nastavení. Cílem je pilíře vysunout tak, aby utvořily cestu přes řeku. Nesmí ale vyšplhat úplně nahoru, jinak nepřejdete. Pro Sena je zřejmě 20cm schod nepřekonatelnou překážkou.
zdroj:
tisková zpráva
Jistě jste si všimli, že pilíře nejsou všechny ve stejné výšce. Pokud se na ně podíváte pořádně, uvidíte zelené vodorovné čáry, které označují jednotlivé stupně. Vaším úkolem je pomocí modrých střel vysunout každý pilíř na 13. stupeň. 14 už je moc. Potíž je v tom, že zatímco první střela vysune vybraný pilíř o jeden stupeň, druhá střela vysune jakýkoliv pilíř už od dva stupně atd. Každá následující střela je tedy o jeden stupeň silnější než předchozí. Možných řešení je opět vícero, uvedu svá dvě. Postupně střílejte na pilíře v tomto pořadí: 143211243 nebo 124311432 (obrázek). Přejděte přes most.
zdroj:
tisková zpráva
Po rozhovoru jděte dál nahoru, na levý cíp skály k ovládacímu pultu. Tlačítka v horní řadě otáčí různými dvojicemi pilířů, spodní tlačítka ovládají energetická pole v portálech. Stiskněte tedy zleva 2., 3. a 5. tlačítko v horní řadě a 1. a 5. v dolní řadě (obrázek). Zkuste se přes most dostat. Jelikož vás ale dál nepustí tvrdohlavý portál, vraťte se přes řeku zpátky a dejte se k přírodnímu mostu.
zdroj:
tisková zpráva
Dole pod schody najdete podobné střílecí zařízení, jako u ocelového mostu. Přírodní most se skládá pouze ze tří nedorostlých stonků, za to je mnohem inteligentnější. Na „rostlinném dělu“ vidíte tři zelená tlačítka, kterými jej zaměřujete na stonky. Pod nimi jsou tlačítka barevná. Modré tlačítko způsobí, že na zasaženém stonku vyrostou tři stupně. Žluté tlačítko vytvoří pouze dva stupně a zelené jeden stupeň. Na posledním stupni pak vždy vyrostou dva horizontální listy. Červené tlačítko sroluje všechny díly na zasaženém stonku nazpět (obrázek). Na levém stonku lze vytvořit maximálně devět stupňů, na prostředním třináct a na pravém deset.
Vaším úkolem je dosáhnout toho, aby na nejvyšších stupních vyrostly listy, takže po nich budete moci přejít na druhou stranu mostu. Ovšem nebude to tak jednoduché, neboť most proti vám hraje hru. Jakmile vytvoříte příslušný počet stupňů, most přidá své stupně tak, aby vám znemožnil vystavit na posledním stupni listy.
Přechytračit jej můžete tím způsobem, že se budete snažit střílet tak, aby počet zbylých stupňů, které je třeba na stonku ještě dodělat byl dělitelný čtyřmi. Takže např. na první stonek vystřelte nejprve zelenou, která vytvoří jeden stupeň. Zbývá jich osm. Most přidá určitý počet stupňů. Vy si spočítejte, kolik jich zbývá do devíti nyní a střílejte tak, aby opět zbyl násobek čtyř. Pokud tedy most přidal třeba dva stupně (s vaším jedním to jsou tři a zbývá jich ještě šest), vystřelte žlutou.
Nyní zbývají čtyři stupně. A je to vlastně vyhráno. Ať most přidá jakýkoliv počet stupňů, tedy jeden až tři, budete vždy schopni na posledním stupni vystavit listy. Není to zase tak složité, že? Stejným způsobem pokračujte na zbylých stoncích. Přejděte most a vyslechněte si rozhovor s Ansalany. Jelikož i u Ansalanů mají tvrdohlavé strážné cest, vraťte se na pláž
Pláž společníků Po shlédnutém souboji klikněte na Danooshu. Ani teď vám toho moc neřekla. Jděte zkusit štěstí za Wookashem. Konečně pokrok. Vstupte do jeskyně.
Cesta dál vede vlevo, avšak je blokována několika přepážkami. Ty jsou umístěny na pohyblivých tyčích ovládaných z pultu naproti. Když si prohlédnete pult uvidíte přepínač se šestnácti kontakty, každý tedy patří k jedné přepážce. Pod kontakty vidíte deset kontrolek, z nichž dvě svítí. To znamená, že v zásobě je energie pouze pro dvě manipulace. Tlačítkem v ose otáčivého kontaktu přepínače uvolníte jeden díl energie a pohnete tak navolenou přepážkou. Tlačítko napravo uvede celý systém do základního nastavení. Zdá se tedy, že nemáte dostatek energie na pohnutí s deseti zavřenými přepážkami, ale to ještě není všechno.
Jděte od pultíku kousek nazpět, až za trubku zasazenou do skály. Podél ní sejděte dolů a klikněte na dráty vedoucí z pultu. Nyní vidíte šestnáct drátů k přepážkám a čtyři spojky různých délek. Je zřejmé, že spojky mají za úkol přenášet signál mezi těmi dvěma dráty, jichž se konce spojek dotýkají. Vhodným rozestavěním spojek tedy docílíte toho, že jedním impulzem pohnete pěti přepážkami najednou.
zdroj:
tisková zpráva
Klikněte pětkrát na horní spojku, čímž její levý konec posunete na sedmý drát zleva. Druhou spojku odshora nechte na svém místě. Třetí spojkou pohněte třikrát, takže její levý konec dojede pod pravý konec nejvyšší spojky. Třikrát posuňte i poslední spojku. Jděte k pultu, přesuňte spínač na sedmý kontakt a stiskněte spouštěcí tlačítko (obrázek).
zdroj:
tisková zpráva
Vraťte se ke spojkám. Horní spojku přesuňte zcela doleva. Levý konec druhé spojky přesuňte na pátý drát, třetí spojku na druhý drát a nejnižší spojku na čtvrtý drát. Spínač na pultu posuňte na osmý kontakt a pohněte přepážkami (obrázek). Po přednášce z historie se vydejte k Transaiům. To jsou ti techničtější, za ocelovým mostem. Portál před druhým mostem je už přívětivější, takže vám nebrání ke vstupu do sídla Transaiů.
Poklidné lesy Na vyhlídce si můžete vychutnat malebné zátiší s květenou a vysílači. Pak vstupte do dveří nad schody.
Touchstone
zdroj:
tisková zpráva
Po všech rozhovorech je čas svézt se lanovkou. Přistupte k ovládacímu panelu (obrázek). Každé tlačítko znamená jednu stanici. Lanovka jezdí pouze jedním směrem, takže chcete-li se dostat o stanici dřív, projedete celý okruh. Očíslujete-li si tlačítka na panelu proti směru hodinových ručiček, tedy ve směru jízdy, potom se nyní nacházíte na druhé stanici. Klikněte na předposlední, šesté tlačítko. Vstupte do skalního masivu.
Letiště Transaiů
zdroj:
tisková zpráva
Následuje velmi vypečený úsek. Cesta na protější stranu vede po náhodně generované, složitě klikaté lávce, která je zvrchu zakryta mlhou. Vpravo vede cesta dolů pod lávku, kde si ji můžete celou prohlédnout (obrázek). Je tvořena střídajícími se kamennými a ocelovými dlaždicemi. Do čtvercové sítě (12×12) si zakreslete její průběh a to včetně typů dlaždic. Jděte nahoru, uložte si hru a podle nákresu pomaličku vyrazte. V síti se orientujte podle světelných tyčí na okrajích, ale především podle zvuku. Zahvízdání značí, že jste šlápli na ocelovou dlaždici, zvuk posunutí kamenného kvádru značí kamennou dlaždici. Stačí tedy sledovat plánek a poslouchat zvuky. Často ukládejte, neboť po pádu pod lávku se cesta změní.
Lyra Jděte chodbou do nitra lodi, na prvním rozcestí se dejte vpravo, na druhém vlevo. Po rozhovoru se vraťte na druhé rozcestí a cestou vlevo přistupte ke dveřím. Na nich vidíte síť třiceti otočných spínačů. Cílem je dopravit energii z levého trnu na pravý. Když otočíte např. druhým spínaček zleva v prostřední řadě uvidíte, jak se utvoří část obvodu. Spínače, které se vzájemně dotýkají svými špicemi pak svítí červeně.
zdroj:
tisková zpráva
Hlavolam je ztížen tím, že při otočení jedním spínačem se otočí další spínače ležící v jeho osách. Žádný resetovací prvek tu není, takže pokud se spletete, otočte nesprávným spínačem ještě třikrát nebo lépe nahrajte před tím uloženou pozici. Nechcete-li se dlouho trápit, otočte danými spínači tolikrát, jak je uvedeno v obrázku. Na pořadí nezáleží (obrázek).
Uvnitř místnosti vstupte na plošinu uprostřed, objeví se Carluen. Až odejde a Sen se pozastaví nad symbolem na podlaze, vraťte se do přistávacího doku. Tam nikdo ale není, takže jděte do botanické zahrady. Měl by se objevit Carluen. Tu zdánlivě zbytečnou cestu do doku je třeba podniknout, jinak se rozhovor v botanické zahradě neuskuteční.
Letiště Transaiů Po příletu se vraťte k lanovce.
Touchstone Stiskněte tlačítko číslo dvě, dostanete se tak k východu z města. Nejprve ale zaskočte za Orákulem do modrého portálu. Potom se vydejte do města Ansalanů. Portál ven je však uzavřený. Přistupte k malému společníkovi, který levituje před portálem. Na jeho radu přistupte opět k portálu.
Neutrální území
zdroj:
tisková zpráva
Přejděte listový most. Už i strážný totem Ansalanů vás poslouchá. Za ním vás čeká květinový most. Ovládací panel, dá-li se tomu tak říkat, je na konci úzké pěšinky vedoucí kolem masivu. Zde naleznete čtyři sloupce tlačítek a jedno velké resetovací. Neexistuje tu žádný systém a tak je na vás, abyste našli ta správná tlačítka. Cílem je rozevřít květy na stoncích. Pokud se vám při stisknutí tlačítka předchozí květ zavře, není to dobré a doporučuji začít znova. Správná jsou jen určitá tlačítka, ale na pořadí jejich stisknutí nezáleží, viz světle červená tlačítka na obrázku.
V druhé části návodu (zhruba za dva týdny) se dostanete na malebné území Ansalanů, kde budete pátrat po jejich Orákulu. Nebude to samozřejmě snadné, o čemž svědčí i nepříjemná situace spojená s útěkem z vězení...
Stáhněte si: Demo, Trailer, Screenshoty, Ukázky českého dabingu...
Související články: Recenze, Novinky
|