zavřít

Command & Conquer 3 - průvodce za NOD

- Návod autor: Redakce Games.cz Komentáře: 0

Na scénu přichází lstivé bratrstvo NOD. Seznámíme vás se speciálními schopnostmi všech jednotek pěchoty, vozidel i letectva, užitečných superzbraních, záludných strategiích a také s radami, jak vyzrát na ostatní frakce.

Autor: Warlock
Publikováno: 20.května 2007


Před časem jste měli tu čest seznámit se s přímočarými GDI v 1.dílu průvodce. Dnes se situace obrací a na scénu přichází lstivé bratrstvo NOD. Opět se dozvíte o schopnostech všech jejich jednotek, podpůrných zbraních, záludných strategiích a jak vyzrát na ostatní herní strany. Nechybí ani ukázková videa.

Brotherhood of Nod (NOD)

Zapomeňte na krásné chvíle strávené drcením soupeře Mammoth tanky, protože s NOD to není tak snadné a žádná maličkost se neodpouští. Nikdy si už nemůžete věřit v přímém souboji tank versus tank či klepat na hlavní bránu jako GDI. Hra za NOD si žádá daleko více umu a především citu pro odhadnutí toho správného okamžiku, kdy zaútočit se zamaskovanými Stealth tanky na oponentovo technologické centrum.

Síla NOD tkví zejména v rychlých útocích na začátku hry (rush). Později se situace výrazně zkomplikuje a žádá si kombinování více jednotek naráz. To vše doplněné o používání záškodnických taktik a maskování, na jehož detekci většina živých hráčů zapomíná. Na rozdíl od GDI se dají využít za určitých podmínek věže a na síle nabylo hlavně letectvo. Není nadto poslat do nepřátelské základny skupinku neviditelných bombardérů, které se odmaskují až ve chvíli shazování náloží, kdy je již příliš pozdě na reakci protiletadlové obrany. Scrinové však mají v tomto ohledu s přehledem navrch a to se ani nemusí schovávat mezi mraky.

Jednotky - pěchota

Militant Squad – Chodí sice ve skupinkách po devíti, ale nevydají ani za jednoho pořádného vojáka. Nasazovat tuto partu v běžném boji, kdy máte na výběr ze spousty jiných alternativ, je holý nesmysl. Ani další vylepšení (Confessor, Tiberum Infusion) z nich chlapy neudělá. Jedno jim ale nelze upřít – více v části strategie.

Militant Rocket Squad – Tradiční protitanková jednotka, která se uplatní hlavně v počátečních fázích hry. Později se totiž bitevní pole zaplní spoustou tanků, odstřelovačů a věží, které udělají s raketometčíky krátký proces. Navíc účinnost proti silně pancéřovaným cílům není zrovna příkladná.

Saboteur – Neboli inženýr, který si do batůžku přibalil navíc několik svazků dynamitu. Ten rozmisťuje na mosty nebo věžáky. V méně zastavěné oblasti, kde přesně dokážete vytipovat stavby často obsazované nepřítelem, se dá o jeho využití polemizovat. Ve zbytku případů Saboteuer opravuje a zabírá budovy stejně dobře jako inženýr.

Shadow Team – Za necelých osm set jednotek tiberia dostanete maskovanou kopii odstřelovače, která navíc umí létat a hlavně umisťovat nálože na budovy. Síla exploze není tak velká jako u komanda, ale dvě skupiny rogalistů spolehlivě srovnají se zemí elektrárnu. Využívejte v rychlých útocích na počátku hry za účelem deptání soupeře. Později se o to samé postarají Stealth tanky.

Fanatics – Sebevražedné komando je skvělá zbraň proti tankům a nechráněným strukturám nepřítele. Jejich cena a náchylnost vůči kulometům však převažuje veškeré výhody a proti Mammoth tankům se spíše hodí EMP.

Black Hand – Deratizátor s plamenometem, který umí vyčistit stavby od přebytečných nájemníků. V praxi však tuto jednotku nikdy nestavte, protože ve stejný okamžik lze pro tu samou práci najmout Flamethrower Tank.

Commando – Ženský protějšek Commanda GDI s maskováním v klidovém stavu. Zbytek schopností zůstává nezměněn. To se týká i velké zranitelnosti vůči čemukoli pojízdnému a dvě vyhozené tisícovky za tuto ženštinu nestojí. Leda, že byste si opravdu vyhráli s prací okolo oponentovy základny a po každém zničení budovy odběhli opodál kvůli aktivaci neviditelnosti.

Jednotky - vozidla

Attack Bike – Téměř identická kopie Pitbullu nyní ve službách NOD. Všechny klady, mezi něž patří vysoká rychlost nebo detekce neviditelných jednotek, jsou zachovány. Tloušťka pancíře je však neúnosně malá a sám se Attack Bike neubrání téměř ničemu. Ve větších počtech se hodí maximálně jako záskok za protileteckou obranu. Raider Buggy – Zdání klame a toto lehce ozbrojené vozítko budete potřebovat velmi často. Kromě jeho ceny, rychlosti a účinnosti proti pěchotě si budete pochvalovat EMP, který vyřadí veškerou pojízdnou techniku včetně budov v blízkém okolí. Vhodný zejména proti Mammoth tankům či jiným obrněncům, jenž ve většině případů nestíhají ničit tyto džípy s dostatečným předstihem. O doražení protivníka se postará třeba Stealth tank.

Scorpion Tank – Je velmi často nasazovaný v jednoduchých strategiích, kdy z vašich výrobních linek neproudí žádná jiná jednotka než právě tento lehce pancéřovaný a levný tank. Pro úspěch této taktiky je nutný brzký útok na nepřítele a přejíždění otravných raketometčíků. Tedy pokud se o to samé nepostará Raider Buggy. Další uplatnění bude hledat Scorpion velmi těžko. V případě brzké ofenzivy soupeře je lepší trénovat raději Militant Rocket Squad do chvíle, než oponent opět zvolní na tempu.

Flamethrower Tank – Pojízdný ekvivalent granátníků se kromě čištění budov na nic jiného nehodí. Masové nasazení proti pěchotě rovněž nepřipadá v úvahu, když se vezme v potaz velká průraznost raket a nepatrná tloušťka pancíře plamenometného tanku. Flambování totiž neprobíhá příliš rychle a zejména rozsah ohnivého pekla není dostatečně velký. Patch 1.05 přinese v tomto ohledu razantní změnu a plamen bude o 150% procent účinnější. Snad se tedy dočká častějšího nasazení v boji.

Stealth Tank – Velmi šikovný tank, který má široké pole působnosti a téměř žádné výrobní mouchy, pokud si odmyslíte křehkost. Ta je však již předem dána volbou hry za NOD. Jednou z největších výhod Stealth Tanku je samozřejmě maskování, a abyste si této schopnosti dokázali náležitě užít doporučuji zapnout Hold Fire Stance. Nikdy se nedočkáte situací, kdy je Stealth Tank zbytečně zničen během hlídkování okolo základny. Útočit by měl pouze v předem naplánovaných situacích. Jak by zhruba měla zhruba vypadat práce se Stealth Tankem se podívejte na druhém přiloženém videu níže. Neviditelnost a s tím související partyzánské útoky na harvestry nebo na nechráněné budovy, je pouze začátek. Stealth Tank se nemusíte bát nasadit ani proti letectvu a díky účinnosti střel si poradí i s většími kolosy. Nejhezčí na tom všem je, že za takovouto multifunkční zbraň zaplatíte tisícovku, což je ještě méně, než stojí základní tank GDI.

Beam Cannon – Tentokráte byste v tomto lehce pancéřovaném vozidle poznali starého známého z Red Alert 2 – Prism Tank. Sám o sobě jediný Beam Cannon příliš škody nenadělá. Daleko efektivnější je ve skupinkách, kdy se paprsky automaticky spojují do jednoho mohutného, který teprve zasáhne cíl. Perfektně se přitom hodí na likvidování soupeřovy obrany ať už z díky velkému dostřelu nebo devastujícímu účinku na budovy. Nezapomínejte však tyto tančíky chránit jako oko v hlavě. Bez nich je pozemní útok v pozdějších fázích hry téměř nemožný. Beam Cannon disponuje ještě dvěma schopnostmi (posílení obelisků a přesměrování paprsků z Venom), jež zůstanou ležet ladem.

Avatar Mech – Podle postavení v technologickém stromu by se mělo jednat o nejsilnější jednotku NOD. Tento dojem ještě umocňuje její cena, která je dokonce vyšší než u Mammoth Tanku. Bohužel skutečnost tak růžová není a Avatar Mech spadá spíše do kolonky nepříliš využitelné bojové techniky. Nikdo mu sice nevezme jeho relativně silný laserový paprsek a schopnost „požírat“ vlastní jednotky za účelem získání jejich schopností. Na druhou stranu se nedá nasadit do předních linií kvůli slabému pancéřování. Nepříjemně se tak jeho produkce prodražuje a přestává se vyplácet.

Jednotky - letectvo

Venom Scout Aircraft – Blízký příbuzný Orcy tentokrát ale vyzbrojený kulometem, který není potřeba nikdy dobíjet. Jeho sílu okusí pouze pěchota a ani vylepšení přidávající Venomu laserové dělo s tanky a budovami nehne. Možná se občas setkáte se soupeřem, jenž se bude kvůli nízké ceně snažit postavit těchto letadýlek co nejvíce. Několik věží SAM s nimi udělá krátký proces.

Vertigo Bomber – Neviditelný bombardér s hlavicemi způsobí největší škody na strukturách. Pokud se rozhodnete do těchto drobečků investovat, musíte tak učinit co nejdříve. V pozdějších fázích se to po mapě a v základně soupeře začne hemžit detektory, které v kombinaci s protileteckou obranou zhatí vaše plány. V tomto ohledu je Firehawk a jeho schopnost Stratoshpere nesrovnatelně lepší.

Superzbraně

Atomovou bombou se nemá smysl nějak výrazněji zdržovat. Bohužel se jedná z důvodu velké časové náročnosti o stejně nevyužitelný kousek arzenálu jako Ion Canon. Naopak další supezbraně už za pozornost stojí - na první pohled nevinné, se správným načasováním však vysoce smrtící:

Radar Jamming Missile – Chvilková ztráta radaru je pro nepřítele velmi nepříjemná. Zhorší se tak orientace na bitevní poli a rychlost pohybu po mapě. Ačkoliv slyšíte varovné hlášky, na chvíli nemáte vůbec ponětí, odkud nepřítel přichází. Vy jste však za NOD v opačné pozici, což znamená nasazení této hračičky před odhalením zamaskovaných jednotek či jako částečnou prevenci útoku soupeřových bombardérů na vaši údernou skupinu.

Decoy Army – Podobně jako Radar Jamming Missile páchá tato superzbraň zmatek v tom, co protivník vidí. Zdvojení armády se hodí na chvilkové odlákání pozornosti při přesunu vaší hlavní útočné vlny. Tím pádem se můžete zaměřit na kritické struktury v nepřátelské základně (Construction Yard, War Factory, Tech Lab) a s předstihem je zničit. Kopie samozřejmě nezpůsobí žádné škody a po jediném zásahu se rozplynou. S

Shadow Strike Team – O této skupince rogalistů už toho bylo napsáno dost v předchozí části. Snad jen dodám, že je vysazena dvojice elitních Shadow Team, kterou můžete odchytit ještě předtím, než doletí na místo určení. Předejte tak jejich ztrátě, pokud by se přistávací zóna stala příliš neklidnou.

Cloaking Field – Přestože velká část jednotek NOD se dokáže sama maskovat, nikdy není na škodu poskytnout tuto schopnost i někomu dalšímu. V úvahu připadá třeba Beam Cannon, kterému tímto trikem můžete výrazně prodloužit život. A vzpomínáte si ještě na Raider Buggy? Džíp s EMP, jenž býval zničen ještě předtím, než dorazil ke svému cíly? S neviditelností nemáte už žádný problém.

Catalyst Missile + Seed Tiberium – První jmenovaná schopnost sama o sobě zničí vše v blízkém okolí dopadu na tiberiovém poli včetně rafinérií a harvesterů. To z ní dělá slušnou věcičku sloužící k narušení ekonomiky soupeře. Seed Tiberium je jakési rozšíření, které zajistí dopravení tiberia do středu nepřátelské základny. To je však transportováno letadlem a většinou zničeno dřív, než ta práva legrace vůbec začala. I kdyby se vše povedlo tak jak má, účinek není natolik velký. Původní účelem Seed Tiberium je poskytnout další tiberium pro těžbu. Za pět set jednotek této drahocenné suroviny se však investice nezhodnotí.

Disruption Tower – Pro tuto budovu, jež maskuje vše ve svém dosahu, platí prakticky to samé jako u Cloaking Field. Soupeř se bude muset zaměřit daleko více na zjišťovaní vašich pozic, což ještě více znesnadní už tolik obtížné bombardování. Za tisíc jednotek tiberia se koupě vyplatí a hned po zpřístupnění se snažte Disruption Tower postavit.

Strategie pro síťovou hru či skirmish

 Jak porazit soupeře na obtížnost brutal?
Protože NOD a GDI disponují v jistých ohledech tou samou technikou, bez problému se dá na likvidaci nejtěžší AI použít ten samý trik jako v předešlém dílu návodu. Co nejrychleji postavte skupinku inženýrů, poskytněte jim letecký transport do týla nepřátelé základny a nezapomeňte mezitím zdržet tanky blížící se k vaší bázi.

Pro tento díl průvodce je však připraven odlišný způsob, kde už se konečně víc střílí a hlavně se dá velmi dobře použít proti živému hráči. Okamžitě po startu začněte stavět Emissary, který vyrazí zabrat vhodné místo blízko oponentovy základny. U vás se mezitím staví elektrárna, dvě rafinérie a do fronty si připravte Shredder Turret spolu s Hand of NOD. Tyto budovy umístěte okolo rozloženého Emisara a pokračujte ve stavbě druhých kasáren a Laser Turret.

Z pěchoty vytrénujte kromě raketometčíků a Militant Squad inženýra, který v právě probíhajícím zmatku hravě doběhne ke Construction Yardu. Zabrání/zničení této struktury je klíčové, jinak se totiž se zlou potážete a soupeř začne s masovou produkcí kulometných věží. V tomto případě nic nevzdávejte, stáhněte se za vaše věže a zbudujte War Factory. Pro Scoripon Tanky s podporou Laser Turret by již neměl být průnik do základny problém. Hodí se rovněž se nastavit u všech jednotek agresivní způsob chování, aby v mezičase samy likvidovalyi okolní budovy.


NOD brutal video

Od věci není ani postavit Secret Shrine a starosti s pěchotou nechat na Shadow Team. Velkým problémem však zůstává soupeřova pojízdná technika a s ní související přejíždění vašich jednotek. Snažte se tudíž skupinky raketometčíků držet co nejdál od sebe a pokud to bude aspoň trochu možné, v případě nutnosti s nimi uhnout. Jak snadno se touto strategií likviduje brutal AI, se můžete podívat na videu výše.

 Frontální útok
Tentokrát nepůjde o tak přímočarý postup, jaký si můžete dovolit v případě GDI. Žádá si totiž kombinaci minimálně tří druhů jednotek s tím, že s každou musíte zacházet naprosto samostatně a nelze již brát útočnou skupinu jako velký chumáč pásové techniky. A přestože ve videu uvidíte nepříliš výhodné klepání na hlavní bránu, snažte se v kůži NOD spíše zaskočit nepřítele z boku.

První postavenou budovou se stane Crane, který zpřístupní dvě výrobní linky v Construction Yardu. Následuje rafinérie a dvojice elektráren. Opět se nezapomeňte držet nějakého jednotného plánu výstavby a směřovat svůj vliv co nejblíže druhému tiberiovému poli. Poblíž něj umístěte později druhou rafinérii. Tento postup rozšiřování by měl být v patchi 1.05 dosti omezen, protože některé budovy nebudou již rozšiřovat plochu pro budování. Nezbývá tedy než spoléhat daleko více na Emyssary.

Z War Factory vyjede jako první jednotka v již pořadí třetí harvester, který by měl spolu s ostatními spolehlivě financovat vaší válečnou mašinérii. Mezitím se díky Crane staví další elektrárny, radar, technologické centrum a v samém závěru druhá War Factory.


NOD frontální útok 1.část videa

V ten okamžik (zhruba okolo třetí minuty) začíná masová produkce Stealh Tanků a Raider Buggy později doplněné o Beam Cannon. První neviditelné tančíky rozmisťujte do vzdálenějších koutů vaší základny, abyste s předstihem věděli odkud připochoduje nepřítel. Nezapomeňte jim nastavit Hold Fire Stance a nechat je odstavené na nepřístupných místech, kde neočekáváte trasu pohybu oponenta. Pokud by se totiž některá soupeřova jednotka o váš tančík zasekla, znamenalo by to téměř jisté odmaskování.

Případné útoky odrážejte za pomoci kombinace Raider Buggy s EMP a Stealth Tanků. S touto dvojicí jde prakticky bez ztrát zničit jakéhokoli agresora. Ostatně o tom, se můžete několikrát přesvědčit v přiloženém videu. Okolo sedmé minuty byste měli mít postaven dostatečné množství Beam Canon (odhadem devět kousků) a otevírá se tak cesta k úspěšnému útoku.

Stealh Tanky vyrážejí jako první a jejich rozhled poslouží pro zaměření laserů. Raider Buggy zůstávají spíše v ústraní s tím, že jsou kdykoliv schopny vyrazit vstříc větší skupince tanků (EMP) či pěchoty. Beam Cannony nechávejte úplně vzadu a pokud se k nim nepřítel přiblíží nepříjemně blízko, odmaskujte Stealth Tanky.


NOD frontální útok 2.část videa

Takto postupujte celou cestu až do soupeřovy základny, kde se s lasery Beam Cannonů zaměřte na důležité struktury. Ochromujte EMP budovy a zdržujte produkci. O eventuální letecký úder se bez problému postarají Stealth Tanky. Pro přiložené videa platí to samé upozornění jako v první části. Díky vysokým nárokům na jejich nahrávání, čas neodpovídá skutečnosti. Hra je zhruba o třetinu zpomalena.

 NOD vs. GDI
Pokud si to s GDI vyřídíte hezky ze začátku třeba za použití první dnes uvedené strategie, není důvod se tohoto zápasu obávat. Jestliže však budete odkládat stále dál, připravte se na pořádné nepříjemnosti. Mammoth Tanky, Firehawk, Sniper Team, Shockwave Artillery a spousta dalšího si na vás začne brousit zuby. Buďto tedy musíte být rychlejší v technologickém vývoji nebo cíleně brzdit ten soupeřův.

Perfektně se na to hodí Stealth Tank či Catalyst Missile. Tím oponentovi alespoň na chvíli pozastavíte dodávky životně důležitého tiberia a žádné Mammoth Tanky nemusíte vůbec potkat. Shadow Team použijte na ničení elektráren, což má za následek jednak zpomalení trénování jednotek a především zablokování výrobní linky v Construction Yardu.

Na opačnou stranu si přichystejte několik věží SAM, abyste alespoň z cesty Firehawka stratosférou udělali jednosměrný výlet. Stealth tanky jsou na tuto obranu příliš slabé a pokud jste měli v úvodu hry štěstí, je zbytečné se již zabývat trénováním raketometčíků. SAM věže jsou mnohem účinnější než AA baterie GDI, čehož využijte ve svůj prospěch. Postavte pouze několik Vertigo Bomberů a zaútočte. Soupeř začne zmatkovat a stavět příliš protileteckých zbraní a již mu nezbudou prostředky na pozemní síly.

 NOD vs. NOD
Každému je asi jasné, že na vás soupeř nasadí ty samé triky, jaké se vy snažíte uplatnit v souboji s jiným protivníkem. Důležité tedy je vědět, jak se proti nim úspěšně bránit. Mezi ty velmi profláknuté, zato ve správných rukou účinné strategie, patří ta, kdy jste zaplaveni mořem Scorpion Tanků. V tomto případě nezbývá nic jiného než začít masově produkovat raketometčíky a doufat, že soupeř nezíská rozhodující převahu.

Scatter Shredders si naopak poradí s otravným Shadow Teamem či inženýry a vyplatí se rozmístit po základně minimálně dvojici těchto věží. Pravý um však ukážete teprve při soubojích Stealth Tanků. Ať už se jedná o ničení nechráněných částí základny, harvesterů nebo obyčejné potyčky na bitevním poli. V tomto případě nezapomeňte vyrobit trojici Attack Bikes, které zamaskované Stealth Tanky objeví.

 NOD vs. Scrin
Největší vaší starostí při hře proti Scrin se stanou Planetary Assault Carriers (PAC) se spoustou malinkatých letadýlek všude možně. Nezanedbejte SAM věže, které jsou prakticky nejlepší v celé hře na ničení letadel. V počátečních fázích nasaďte vůči PAC větší skupiny Attack Bikes. Později se o to samé postarají daleko univerzálnější Stealth Tanky.

Annihilator Tripods jsou podobnou hrozbou jako Mammoth Tanky. Stále však na ně platí EMP a Raider Buggy si odnášejí další zásluhu. Naštěstí pozemní síly Scrin jsou podobně „slabé“ jako ty vaše a přímého střetu se nemusíte bát. Pozor však na to, že v kombinaci s Buzzers se jakýkoli tank zároveň stane solidní protipěchotní zbraní. Platí především pro Devourer Tank, na který nasaďte Stealth Tanky doplněné o Raider Buggy na likvidaci nechutného hmyzu.

Na závěr připomínám ohavné schopnosti Mastermind, jakými jsou zabírání jednotek či budov. Pokud to bude aspoň trochu možné, snažte se neničit vlastní tanky a raději pošlete za Mastermid Raider Buggy, jenž by si měl prosadit svou.

Stáhněte si: Demo, Trailery, Patch, Videa...

Související články: Průvodce 1.část, Mega-recenze, Video-recenze, Preview, Dojmy z GC, Novinky, C&C Generals recenze



Warlock
autorovi je 19 let, studuje na ČVUT v Praze a přispívá i na server o mobilních telefonech; zaměřuje se na strategie všeho druhu a nechá se zlákat i kvalitní FPS; řadí se mezi filmové fandy, příznivce metalu a rád jezdí na horském kole


 
 
Warlock
Některé naše odkazy mohou vést na prodejce her či hardwaru. Pokud si skrze takový odkaz něco koupíte, můžeme z prodeje obdržet malá procenta. Více informací zde.

Poslední komentáře

celkem 0

Český herní web, který se soustředí na hry pro PC, PlayStation 4, Xbox One, Xbox 360, PlayStation 3, Nintendo Siwtch, 3DS, DS, PS Vita, Android a iOS. Pro všechny platformy nabízíme recenze, preview, videorecenze i pravidelné novinky. Na Games.cz najdete i pravidelné testy a novinky z oblasti hardwaru, podcasty, rozsáhlou databázi her a speciály k očekávaným hrám ze sérií jako Kingdom Come: Deliverance, Red Dead Redemption, Call of Duty, The Elder Scrolls, Assassin's Creed, Grand Theft Auto, Battlefield, nebo FIFA.