zavřít

Command & Conquer 3 - průvodce za GDI

- Návod autor: Redakce Games.cz Komentáře: 0

První část příručky k přežití ve světě sužovaném válkami o tiberium je věnována straně GDI. Dozvíte se vše o jejich jednotkách a účinné strategii, k čemuž přikládáme několik názorných videí.

Autor: Warlock
Publikováno: 8.května 2007


První část našeho průvodce světem sužovaným válkami o tiberium je věnována GDI. Dozvíte se vše o jejich výzbroji, účinné strategie a především vhodných postupech v boji proti jednotlivým stranám konfliktu. Návod je navíc doplněn o několik názorných videí. Série Command and Conquer (dále jen CNC) staví na trochu odlišných principech než podobně legendární kousky jako třeba Age of Empires, Starcraft nebo Warcraft. Je tak některými lidmi neprávem odsouvána na druhou kolej mezi strategicky prostší hry. Následující text však možná tento názor vyvrátí. Minimálně si však položil za cíl ukázat mírně pokročilým hráčům, že existují i jiné (mnohdy i zábavnější) styly hraní než se zakopat a poté zadupat oponenta do země. Nikdy nevíte, jestli soupeře nenapadne to samé a tak se hodí znát několik triků, které vám v boji pomůžou.

Předem bych rád podotknul, že tento průvodce není jediný správný a díky velké různorodosti hry existuje spousta způsobů, jak dosáhnout kýženého vítězství. Snahou bylo udělat kompromis mezi účinností postupů a především jejich snadnou proveditelností, což do značné míry závisí na zkušenostech hráče. V každé strategii se jsem snažil být co nejkonkrétnější, co se týče výstavby budov a trénování jednotek. Jinými slovy: jde o ony pověstné opěrné pilíře, na nichž se dá rozvíjet daleko komplexnější styl hry.

Global Defensive Initiative (GDI)

GDI svým technologickým zázemím dech nevyrazí, na druhou stranu ani nezklame a především nevyžaduje takovou míru manévrovacích schopností jako ostatní strany konfliktu. Jednotky jsou velmi odolné a tak lze pomalejší reakce nebo finty s přejížděním vojáku vypustit. Na druhou stranu houževnatost je vykoupena velmi zdlouhavým přesunem vaší armády směrem k nepříteli. A právě rychlost akce rozhoduje ve většině strategií.

Naštěstí pěchota a vozidla bez větších problémů předčí účinností svých zbraní všechny ostatní frakce. Počítat však musíte s velmi chabou podporou ze vzduchu a proto je vhodné směřovat veškeré investice do pozemních sil. Pokud uslyšíte známou hlášku požadující výstavbu sila pro uskladnění tiberia, něco je určitě špatně. Peníze se musí neustále točit.

Definitivně rovněž zapomeňte na obranné věže, které jednak nedosahují kvalit konkurence a už vůbec nesplňují základní pravidlo všech strategií a to, že nejlepší obrana je útok. Zkoušeli jste si někdy spočítat finanční prostředky, jež jste museli vynaložit na jejich stavbu, jak cenné budovy ve skutečnosti střežily a kolik tančíků by se za ně dalo koupit?

Jednotky - pěchota

Rifleman Squad - Vyjma účelového zabírání budov (viz níže) nenajdete pro tyto hochy příliš využití. Soupeřova pěchota se dá likvidovat daleko efektivněji a nasazení proti někomu jinému nepřipadá v úvahu. Bohužel ani na první pohled skvěle vypadající speciální schopnost vytvoření bunkru pro sebe nebo pro jinou pěší jednotku díru do světa neudělá (což se možná s patchem 1.05 změní). Zaplatíte za ní nemalé finanční prostředky, ztratíte spoustu času a hlavně se nejedná o tolik elegantní (mobilní) řešení, jakým disponovali pěšáci Spojenců v Red Alert 2.

Missile Squad – O stovku dražší, ale dvakrát použitelnější kolegové Riflemanů se hodí nasadit ve velkém počtu na soupeře-tankistu, který při masové výrobě nemyslel na protipěchotní zbraně. Čekat však tento styl boje od počítačem řízeného protivníka by bylo trochu pošetilé. V jeho případě lze využít drobné chybky v umělé inteligenci, která ho nutí i za cenu vysokých ztrát vyhnat raketometčíky opevněné v budovách. Přitom se jich lze zbavit daleko snadněji.

Grenadier Squad – A právě o to se postará tato skupinka vojáků, která bez delších prodlev vyčistí libovolný objekt. Automaticky se tudíž nabízí jejich nasazení proti pěchotě i v nezastavěných oblastech. Zde bych doporučoval velkou obezřetnost. V případě, že se cíl pohybuje, granáty dopadají až za něj a nezpůsobí mu žádné zranění. A pokud konečně nepřítel zůstane stát, je už většinou natolik blízko, že pošlete do pekla i pár svých jednotek. Práce s Grenadier Squad tím pádem stojí hodně úsilí.

Engineer – Jeho specializace na opravování mostů, zabírání opuštěných či soupeřových budov je všeobecně známá. Jenom snad dodám, že několik šikovně propašovaných APC s inženýry na palubě dokáže udělat v nepřátelské bázi daleko více neplechy než deset Mammothů.

Sniper Team – Odstřelovači mají dvě zásadní nevýhody: vysokou cenu a malou kadenci, s níž likvidují pěchotu. Jedno s druhým souvisí, což brání jejich masovému využití. Ti dovádivější z vás je mohou dát dohromady s Juggernaughtem. Stanou se jeho očima, umožňující mu zasypávat dělostřeleckými projektily libovolné místo na mapě. K tomuto účelu se dozajista hodí jejich schopnost maskování v klidovém stavu. Počítač však moc na neviditelnost nehraje a uplatnění tudíž najdou pouze při bojích se živým hráčem, kdy budou bránit základnu proti nepříjemným výsadkům NOD (viz. níže část GDI vs. NOD).

Zone Trooper – Velmi silný a drahý voják, který se nemusí bát pěchoty ani pancíře vozidel. To bohužel platí pouze při počtu čítajícím minimálně pět kousků. Pokud si však ještě připočítáte téměř nezbytné zvýšení zdraví v Armory a zranitelnost vůči odstřelovačům, vyšplhají se nutné investice na nepřiměřenou úroveň. A to i poté, co na druhou stranu vah položíte schopnost odhalování neviditelných jednotek a poletování s jetpackem.

Commando – Smrtící nástroj ve scénářích z kampaně, které jsou navrženy ve stylu „one man show“. Bohužel pro skirmish tolik vlídný není a pásové techniky se v něm objevuje více, než může Commando zvládnout. Dokonce i v doprovodu vašich tanků se jedná o příliš křehkou jednotku. Naopak rychlost ničení budov z něj dělá základ pro partyzánskou taktiku, kdy stačí na dostatečně dlouhou dobu odlákat soupeřovu pozornost od báze, kam už má namířeno právě Commando.

Jednotky - vozidla

Pitbull – Vcelku ničím nevynikající základní pojízdná jednotka GDI. Přestože má v popisku zaměření proti letectvu, příliš dobře si s ním neporadí. Za celých sedm stovek se nevyplatí ani k průzkumu či útokům proti pěchotě po vylepšení Mortar.

Predator Tank – Do příchodu Mammoth tanku se jedná o jedinou použitelnou alternativu pro boj s nepřátelskou obrněnou technikou. A ani poté se nehodí do starého železa. Jednak svojí rychlostí dokáže zabezpečit odlehlejší části mapy, na které je neohrabaný Mammoth krátký, a především se ho týká vylepšení Railgun, znamenající podstatné zjednodušení přestřelek s pěchotou.

APC Guardian – Vysoce univerzální stroj, který v sobě spojuje transportní vozidlo a relativně účinnou zbraň proti vzdušným jednotkám a pěchotě. Navíc vojáci v něm přepravovaní mohou střílet ven. Občas použijete i minové pole, jež za pět set jednotek tiberia dokáže APC položit. Rozhodně berte všemi deseti.

Mammoth Tank – Mnohdy díky ohromující účinnosti zbraní vynášený do nebes, avšak tento cvalík v Tiberium Wars není samospasný. Tedy alespoň v počtu vytvořeném do deseti minut. Kromě pomalosti pohybu budete proklínat malou kadenci střelby, což z něj dělá snadný cíl pro raketometčíky. Vždy potřebuje podporu minimálně několika APC. A poté, co po těžkých bojích APC zmizí z povrchu země, je nutností mít dostupné vylepšení Railgun. Ochranu vzdušného prostoru si už zařídí Mammoth Tank sám.

Juggernaught – Hlavní konkurent Mammoth Tanku, kterého sice Juggernaugth předčí v síle zbraní, ale už těžko ho budete nasazovat do přední linie kvůli jeho zranitelnosti a nepřesnosti střelby. Kromě již zmiňované kooperace s odstřelovači zaujme možností opravit trosky jeho těla za pomoci inženýra. V praxi toho však mockrát nevyužijete.

Rig – Je jako vystřižený z teleshopingu. Na první pohled jde o velmi užitečnou věcičku zajišťující opravu a částečnou obranu vašich jednotek při útoku. Ve skutečnosti se jedná o zbytečný přepych, který toho příliš nevydrží.

Surveyor
– O tisícovku levnější verze MVC, jenž využijete pro zabrání příliš vzdálených nalezišť tiberia, kam byste se jenom těžko dostali s výběžky vaší základny. S jeho nasazením nemusíte příliš otálet, protože se Surveyor sestavuje v Construction Yardu a zbytečně nezabere výrobní frontu v továrně.

Jednotky - letectvo

Orca – Jakkoliv je její jméno legendární, stále mezi podstatné nevýhody patří velká zranitelnost a doplňovaní munice. Nasazení v dostatečném počtu brání vysoká cena a potřeba operovat s každou Orcou zvlášť, jinak by se mohlo stát, že celá skupina vyloží svůj náklad na jediný cíl. Zkušenější hráči by však neměli mít potíž tento nedostatek překonat.

Firehawk – Stejně pečliví musíte být při útocích i s Firehawkem, který navíc umí měnit munici podle druhu cíle (pozemní/vzdušný). Svojí sílu ukáže teprve po vylepšení Stratoshpere, kdy se bude moct přesunout okamžitě nad určité místo a tam zaútočit. Tuto schopnost využívejte velmi obezřetně, protože například při snaze zničit soupeřův Construction Yard se jedná většinou o sebevražednou misi.

V-35 Ox – Jeho mottem podle popisku je sice okamžité vyzvednutí určené jednotky a přeprava na vybrané místo na mapě. Musím však upřesnit, že samotné přichycení vozidla/vojáka k letadlu ukrutně dlouho trvá. Navíc jste si za onu pětistovku koupili pouze jednosměrnou jízdenku a po vyložení V-35 Ox zmizí kdesi na okraji mapy. Používejte výhradně v předem naplánovaných situacích (viz. část strategie).

 Superzbraně
Vzhledem k ceně Ion Cannonu a sedmiminutovému čekání na něj se nejedná o žádný zázrak, s nímž by se dala celá válka vyhrát. Vždy bude totiž nutné dočistit celou základnu a to lze pouze pozemními jednotkami. Trochu jiná situace by nastala, kdyby nebyl počet super zbraní po vzoru CNC: Generals omezen.

Z dalších podpůrných prostředků stojí za zmínku Shockwave Artillery, která spíše než účinkem svých střel zaskočí soupeře elektromagnetickým pulsem. Ten na relativně dlouhou dobu dokáže ochromit velkou část základny nebo vyřadí z boje pojízdnou techniku. Zbylé bonusy se většinou týkají dopravení určitého druhu jednotek na bitevní pole. S přihlédnutím k ceně se tato objednávka vyplatí. O přepravu se však opět stará V-35 Ox, takže pro úspěšné dodání je nutný naprostý klid zbraní v cílové oblasti.

Strategie

 Jak porazit soupeře na obtížnost brutal?
Kupodivu to jde snadněji, než by se na první pohled mohlo zdát, a dokonce i nepříliš zkušený hráč může lehce uspět. Možná už tušíte, že v tom bude jistý fígl a o hrubou sílu rozhodně nepůjde. Tato strategie se opírá o drobné nedokonalosti v umělé inteligenci a použití proti živému hráči nepřináší vždy ovoce.

Hru začněte celkem tradičně výstavbou elektrárny a kasáren, kde zahajte trénování zhruba tří Riflemanů a pošlete je do obytných budov blízko nepříteli. Zabrání těchto objektů je pro pozdější průběh akce nesmírně důležité a zaručuje zadržení soupeřových jednotek. V podstatě jde o již zmiňovanou trhlinu v inteligenci počítače, která ho nutí nejdříve zničit vše po cestě, místo toho, aby směřoval dále k vaší snadno zranitelné základně. Skupiny Riflemenů brání díky velké výdrži budov své pozice dostatečně dlouho.

Po kasárnách, kde už se vyrábějí minimálně čtyři inženýři, přichází na řadu postupně rafinérie, radar a letiště. Počkejte na našetření dvou tisíc a zavolejte pro každého inženýra V-35 Ox. Následuje nenápadný přesun vzduchem po okrajích mapy do zadní části soupeřovy základny.


C&C3 GDI brutal video - stažitelná verze videa (64 MB, 512x384)

V této chvíli si dejte záležet na načasování a nic nepodnikejte příliš zbrkle. Vyčkejte, až bude opravdu klid a poté vyložte po dvou inženýrech přímo ke Construction Yardu a továrně. V-35 Ox bude velice dlouho sestupovat a tudíž si dávejte pozor na okolo procházející jednotky. Úspěch se dostaví teprve v okamžiku, kdy počítač začne raději rozprodávat své budovy, než by je nechal padnout do vašich rukou. Musíte tedy počítat s tím, že se na scéně objeví několik Riflemanů (záleží na frakci soupeře) ze zpeněžených objektů a další přesun inženýrů je tudíž téměř nemožný.

Tuto akci můžete opakovat klidně ještě jednou a zničit tak zbytek důležitých struktur. Nebo se pusťte do výroby tanků a snadnou kořist, jakou teď počítač představuje, zlikvidujte ještě předtím, než se objeví další MCV. Názornou ukázku této strategie naleznete ve videu výše.

 Frontální útok
Další strategie je zbavená o všechny triky za zády nepřítele a hodí se i proti živému protivníkovi. Musíte si ovšem stále ověřovat, zda nechystá partyzánský útok právě on. Úvodní minuta probíhá naprosto stejně jako v předchozím případě s tím rozdílem, že již při umisťování elektrárny pečlivě rozmýšlejte, kam později budete rozšiřovat svoje pole působnosti. To by samozřejmě mělo zahrnovat další zdroje tiberia. Pokud jsou příliš vzdáleny, neváhejte použít jednotku Surveyor.

Následuje obligátní stavba rafinérie doplněná o kasárna, jestliže se střetáváte s mimořádně agresivním soupeřem. První vyrobenou jednotkou v nově zbudované továrně se stane harvester, který následují dva Predator tanky nebo APC. Mezitím vše směřuje k výstavbě druhé rafinérie sloužící k financování druhé továrny.


C&C3 GDI frontální útok 1.část - stažitelná verze celého videa (145 MB, 512x384)

Po jejím dokončení se výrobní linky rozjíždějí na plné otáčky a chrlí střídavě Predator tanky a APC. Tedy dvě vozidla, jež si poradí jak s těžkou technikou, pěchotou a částečně i letectvem nepřítele. Nezapomeňte si co nejvíce vyjet z báze, abyste měli dobrý přehled o tom, co na vás za chvíli poběží. Nikdo se příliš nenamáhá s pohybem přímo u okrajů mapy a šance na odhalení případného útoku ze strany jsou o to větší. Vyplatí se rovněž kontrolovat, kdy harvester odveze další várku tiberia, a podle toho plánovat výstavbu.

Zhruba okolo čtvrté minuty hry (odpovídá přibližně pěti dvojícím Predator-APC) byste měli mít v činnosti technologické centrum. Od této chvíle se soustřeďte výhradně na výrobu Mammoth tanků. Poté, co vyjedou z továrny první dva exempláře, vydejte se bez obav směrem k nepříteli. Současně se pusťte do výzkumu Railgunu, jež se bude více než hodit v pozdějších fázích.

Pozorný divák si jistě v přiloženém videu všimnul útoku na západní část báze začátkem šesté minuty. Ten zůstal naprosto ignorován na důkaz toho, že i více jak minuta a půl poskytnutá soupeři v bezprostřední blízkosti báze nemůže způsobit takové škody, jaké by stála výstavba věží či stažení některých jednotek z ofenzivy.


C&C3 GDI frontální útok 2.část - stažitelná verze celého videa (145 MB, 512x384)

Nedostatek elektřiny se jistě dal řešit odpojením technologického centra ze sítě. V této konkrétní situaci se ale spíš vyplatilo vylepšit stávající elektrárnu, která okamžitě dodala chybějící energii k dokončení Railgunu, tolik žádaného v předních liniích. Zbytek nahrávky už byl plně v moci zuřících Mammothů a krásnou podívanou zaručovaly exploze uvnitř soupeřovy báze. Na závěr doplňuji upozornění týkající se plynulosti videa a zhruba třetinového zpomalení veškerého dění, které bylo způsobeno snahou zachovat kvalitu obrazu. Proti tomu samozřejmě protestoval procesor a veškeré časové údaje jsou v návodu raději uváděny podle skutečnosti.

 GDI vs. GDI
Připravte se už dopředu na to, že živý soupeř hrající za GDI na vás pravděpodobně vyrazí s obdobnou technikou, jež byla zmiňována v části Frontální útok. Vše tedy závisí na míře umu, s jakým dokážete s jednotkami zacházet. Většinou k oblíbené kombinaci Predator-APC přidá oponent skupinku raketometčíků, kteří si rádi smlsnou na vaší pancéřované technice. Pokud zůstala pěchota z vaší strany až doposud zanedbána, pusťte se do trénování odstřelovačů nebo komanda, které by si mělo s raketometčíky poradit.

Co se týče dotírajících Mammoth tanků, zde se příliš možností obrany nenaskýtá. Pokud protivník navíc získá vylepšení Railgun, odpadá alternativa v podobě útoku raketometčíků. Snad jediný způsobem, jak si s nimi poradit s trochou grácie, je Shockwave Artillery, která se postará o jejich vyřazení na dostatečně dlouho dobu. Poté nezbývá než použít vlastní Mammoth tanky.

 GDI vs. NOD
V případě frontálního útoku neznamená NOD žádný problém, o čemž vás doufám přesvědčilo přiložené video. Vážnější starosti vám přidělá až spousta nepříjemných triků, kterými bratrstvo disponuje a živý protivník se je neštítí použít. Vše začíná u Raider Buggy dodatečně vybavených EMP zařízením vyřazujícím v jejich dosahu veškerou techniku. Tato rychlá vozítka jsou velmi levná a nic nebrání jejich masovému nasazení. Obrana proti nim je snadná. Zničit je dřív, než se dostanou poblíž vašich tanků nebo budov.

Dávat pozor si dále musíte na plamenometný tank, jenž je vlastně ekvivalentem vašich granátníků. Není však tolik zranitelný a především se rychle dostane ke svému cíli. V chystaném patchi 1.05 by mu navíc měla být více než dvojnásobně zvednuta účinnost flambování.

Největší nezbezpečí však představuje Shadow Team neboli skupinka rogalistů s velmi podobnými schopnostmi jako komando. Pohlídat si je musí dva až tři odstřelovači šikovně rozmístění ve vaší základně. NOD však disponuje ještě daleko větším množstvím podpůrných zbraní, které si probereme v příštím dílu návodu. Konkrétní obrana proti nim v podstatě neexistuje, což znamená, že s nimi člověk musí zkrátka počítat.

 GDI vs. Scrin
Boj proti mimozemské rase Scrinů je vždy hodně náročný kvůli značné rozmanitosti jejich jednotek. Proti pozemním cílům doporučuji použít osvědčenou dvojku Predator-APC později doplněnou o Mammoth Tanky. Hrozba nejvyššího kalibru však pluje nebesy v podobě Devastator Warship a Planetary Assault Carrier. Zlepšete tedy o sto procent proti vzdušnouobranu a vůbec se nebojte postavit čtveřici Firehawků, které pro tyto lodě znamenají velkou čáru přes rozpočet. Nezapomeňte je ještě na letišti přezbrojit a používat výhradně protileteckou munici.

Vyhýbejte se všudypřítomným iontovým bouřkám, jež nesvědčí ani Mammoth tankům. Obrovské problémy může nadělat Mastermind schopný teleportovat vlastní jednotky kamkoli po odkryté mapě. Umí převzít kontrolu nad libovolnou jednotkou či budovou a poté odcupitat do bezpečné vzdálenosti. A přitom stojí méně, než vy vynaložíte na trénink jednoho komanda.

Zlepšení situace nečekejte ani co se týče podpůrných zbraní. Ty jsou sice na rozdíl od NOD většinou pouze defenzivního charakteru ale stejně - kdo by chtěl mít uprostřed základny tunel vedoucí až kamsi na druhý konec mapy? K tomu si ještě přidejte dva typy obranných štítů, opravu jednotek na určitém území a spoustu dalších překvapení. Důležité však je, že žádná z těchto technologií nemá sama o sobě ničivé účinky a vždy se utkáte s relativně slabými pozemními jednotkami. Na závěr snad jen dodám, že Mothership bez výrazného zázemí sama vůbec nic nezmůže a ve chvíli, kdy se doplahočí k nejbližší budově GDI, je s vámi už stejně dávno konec.

Stáhněte si: Demo, Trailery, Patch, Videa...

Související články: Mega-recenze, Video-recenze, Preview, Dojmy z GC, Novinky, C&C Generals recenze



Warlock
autorovi je 19 let, studuje na ČVUT v Praze a přispívá i na server o mobilních telefonech; zaměřuje se na strategie všeho druhu a nechá se zlákat i kvalitní FPS; řadí se mezi filmové fandy, příznivce metalu a rád jezdí na horském kole


 
 
Warlock
Některé naše odkazy mohou vést na prodejce her či hardwaru. Pokud si skrze takový odkaz něco koupíte, můžeme z prodeje obdržet malá procenta. Více informací zde.

Poslední komentáře

celkem 0

Český herní web, který se soustředí na hry pro PC, PlayStation 4, Xbox One, Xbox 360, PlayStation 3, Nintendo Siwtch, 3DS, DS, PS Vita, Android a iOS. Pro všechny platformy nabízíme recenze, preview, videorecenze i pravidelné novinky. Na Games.cz najdete i pravidelné testy a novinky z oblasti hardwaru, podcasty, rozsáhlou databázi her a speciály k očekávaným hrám ze sérií jako Kingdom Come: Deliverance, Red Dead Redemption, Call of Duty, The Elder Scrolls, Assassin's Creed, Grand Theft Auto, Battlefield, nebo FIFA.