Únorové Catalysty
zdroj: tisková zpráva

Únorové Catalysty

24. 2. 2010 15:15 | Hardware | autor: Redakce Games.cz |

Minule zazněly stížnosti na minimum novinek, tentokrát se již ledy pohnuly.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Minulý týden vyšly únorové Catalysty a nyní přinášíme souhrn informací o nich. Posledně jsem si stěžoval na minimum novinek, které byly slibovány, dnes již mohu kvitovat, že se ledy pohnuly.

Velkou novinkou jsou CrossfireX profily v samostatném XML souboru, který je možné poměrně snadno aktualizovat a není třeba stahovat nové ovladače či hotfixy. Taktéž profily budou do souboru přidávány dle potřeby a nebude se brát ohled na nějaké datum či pravidelnost. Bohužel prozatím nebude možné tento soubor editovat, takže jsme opět odkázáni na vývojáře AMD/ATI. Taktéž pro někoho nevýhodou bude nutnost ručního stažení nové verze souboru a jeho následná instalace. Automatická aktualizace je v plánech, ale není prozatím dostupná.

Zlepšením prošla i technologie snižování spotřeby energie. Je to řešeno "hibernací" jádra, které nic nedělá a které je možné téměř ihned probudit (také vidíte inspiraci v NVIDIA Optimus?). U některých starších modelů grafik vypnutí jedné grafiky z páru dokáže ušetřit docela hodně energie, ale prozatím tato technologie funguje jen na řadách 5900, 5800 a 5700.

Loni uvedená technologie ATI Eyefinity měla jednu drobnou vadu - nefungovala v CrossfireX až do vydání HotFix 9.12. Oprava však doznala dalších změn a konečně může více karet počítat zobrazení hry na třech monitorech. Co se výtupu na monitory týče, další novinka souvisí s rozhraním DisplayPort, které nyní Radeony podporují pro přenos obrazu i zvuku.

Skutečně největší novinka, které si však obyčejný hráč příliš nevšimne, je odstranění multi-GPU kódu z DirectX a OpenGL ovladačů a jeho nahrazení za multi-GPU ovladač umístěný ve struktuře ještě před těmito vrstvami. Toto umožňuje například kombinovat různá grafická jádra (klidně DX10 a DX11 jádra mohou počítat společně jednu úlohu).

Jinak nějaké to navyšování výkonu asi nemá moc smysl zmiňovat, jde o jednotky procent na Radeonech HD řady 5000 (DiRT 2, Battleforge, Unigine Heaven a další). Došlo též na nějaké ty opravy potíží (V Unigine Heaven benchmarku by už neměla blikat tráva a bílé rámečky, filmové scény v Resident Evil 5 by neměly být trhané, systém by neměl tuhnout při přístupu k UVD dekodéru).

A kde je slibovaná podpora pro 3D? Ta má být příští měsíc v Catalystech 10.3. Také se můžeme těšit na novou filozofii ovladačů Mobility Catalyst 10.3 - budou standardně podporovat všechny notebooky kromě těch, jejichž výrobci specificky tuto možnost odmítli (zatím se jedná jen o firmy Sony, Toshiba a Panasonic).

Na závěr připomenu majitelům zvukových karet Realtek, aby aktualizovali ovladače. K dispozici je i verze pro zvukové čipy integrované v mnoha Radeonech. A pro všechny bez rozdílu tu máme poslední verzi knihovny DirectX.

zdroj: VE

marek_tvrdý

Nejnovější články