AVG (Advanced Video Graphics) žaluje několik herních vydavatelů pro porušení patentové ochrany jejich "Metody a přístroje pro sférické snímání", která se z jejich pohledu nachází v podstatě v každé 3D hře. Patent je z roku 1987 (potvrzen v březnu roku 1988) a žalovanými firmami jsou: Electronic Arts, Take 2, Ubisoft, Activision, Atari, THQ, Vivendi Universal, Sega, Square Enix, Tecmo, LucasArts a Namco Hometek. Některé ze zmíněných firem se raději spojily, aby mohly čelit žalobě společně a pokusily se tak ušetřit alespoň část z finančních prostředků, které je celý proces bude stát.
V podmínkách pro stažení žaloby je mimo jiné uveden i pěkně dlouhý seznam vydaných her, ze kterých mají žalované firmy dodatečně zaplatit tantiémy. Je logické, že AVG si vzala na mušku především velké vydavatele, protože u nich je daleko větší předpoklad, že něco zaplatí. Tím se ale postupně vracím k tomu, co jsem napsal na začátku. Vývojáři totiž mají většinou ve smlouvách s vydavatelem klauzule týkající se vzájemných vztahů. Mezi nimi obvykle bývá i pasáž o porušování autorských práv, s tím, že vývojář se zavazuje, že vyvinutá hra neporušuje žádné patenty, autorská práva, obchodní tajemství a duševní vlastnictví jako takové. To znamená, že pokud vydavatelé ve sporu s AVG prohrají, mohou následně škody vymáhat na vývojářích – popřípadě si je nechají zaplatit jinak, třeba v ceně her.
Patenty původně měly/mají chránit duševní vlastnictví a umožnit třeba zvlášť nadaným jedincům využívat plody vynálezecké nebo zlepšovatelské činnosti. Ochránit je před újmami způsobenými plagiátorstvím a nedovoleným kopírováním. V praxi, a v softwarovém průmyslu zejména, však umožňují tyto patenty snadné vydírání a hyenismus nejtvrdšího kalibru. Patentovat je totiž možné neměnné postupy (tzn. jediné možné) nebo naopak naprosté triviality, pouhé zlomky a samostatné nefunkční části celku. V této oblasti je možné patentovat prostě cokoliv. Názor většiny softwarových vývojářů na současnou situaci by se dal shrnout jedním slušným slovem asi jako "negativní", bez ohledu, na které straně barikády stojí. Soudních sporů však přibývá a bude hůř.
29. 3. 2005 14:14 | Hardware | autor: Redakce Games.cz |
Vývojáři počítačových her mají problém.
zdroj: /.