Na grafickém nebi opět přituhuje. Dneska tu máme srovnání toho (asi?) nejlepšího co může nabídnout AMD (ATI) no a jednu hodně diskutovanou high-endovou kartu NVIDIE. Samozřejmě je řeč o nově uvedeném Radeonu HD 3870 a GeForce 8800 GT. Srovnání to není úplně liché, protože se předpokládá, že Radeon HD 3870 půjde do prodeje za 240 dolarů. To je dobrá cena. Karta je levnější něž GeForce 8800 GT 512 (ta je za 249 dolarů) a to samé platí i o dalších kartách konkurence. Radeon má tedy z hlediska ceny co nabídnout.
Podstatné samozřejmě je, jestli těch 9 dolarů znamená tomu odpovídající rozdíl ve výkonech. Malé preview jsme tu měli nedávno a vše se zdálo vyrovnané. Teď jsou tu benchmarky z dlouhodobě prověřených a nezávislých zdrojů. První recenze je na LegionHardware a druhá na TweakTown. Co se můžeme z recenzí dozvědět? Jednoznačný závěr. Radeon HD 3870 512 GDDR4 není špatná karta, ale v GeForce 8800 GT má tvrdou konkurenci. Karta NVIDIE vítězí jmenovitě v Bioshocku, v Company of Heroes, v Crysis, ve Far Cry, ve F.E.A.R., v Prey, v Lost Planet, v Enemy Territory: Quake Wars, v Supreme Commander, ve S.T.A.L.K.E.R: Shadow of Chernobyl, Unreal Tournament 3 a také ve World in Conflict. Radeon HD 3870 se v mnoha případech dostává na dostřel, třeba ve F.E.A.R. jsou rozdíly těsné, stejně tak v Unreal Tournament 3 nebo v Prey. Ovšem ve všech ostatních testovaných hrách jsou rozdíly o více než 10 procent. V extrémních případech je GeForce 8800 GT 512 až o polovinu výkonnější. Snad jedinou světlou výjimkou a úspěch Radeonu představuje DX10 hra Call of Juarez od Techlandu, kde byla GeForce v průměru o 5 fps pomalejší. No a tady, jak můžete vidět, je graf z Crysis.

Hromadné vítězství GF 8800 GT je platné i napříč nejpoužívanějšími rozlišeními obrazu, od 1280x1024, přes 1600x1200, až po 1920x1200 bodů. S rostoucím rozlišením se rozdíly zmenšují, ale je překvapivé, že si GeForce 8800 GT vede lépe i ve hrách, které jsou jinak považovány za lépe optimalizované pro karty AMD (ATI). To je třeba Half-Life 2: Episode 1 (v HDR barvách) nebo že si vede lépe i za použití AA+AF. TweakTown také upozorňuje na to, že Radeon HD 3870 vykazuje v některých případech zvláštní chování. Tak třeba ve F.E.A.R. má lepší výsledky v dosažených nižších fps než GeForce. Výkon u něj zkrátka tolik neklesá, zejména v rozlišení 1280x960 bodů, je to 100 fps vs. 94 fps u GeForce. To je pozitivní. Jenomže jakmile se rozlišení zvedne na 1600x1200 bodů, spadnou na Radeonu minimální fps až na hodnotu 60, zatímco na GeForce klesnou jen na 82 fps. Neexistuje způsob, jak si takové nestandardní chování vysvětlit. Výkon by měl normálně klesat nebo stoupat souměrně a v určitém poměru k náročnosti scény. Takže v případě Radeonu připadá v úvahu jenom chyba měření a/nebo chyba v ovladačích.
Přesto lze konstatovat, že Radeon 3870 (nebo 3800 XT, jak chcete) je krokem v před a že je to karta rychlejší, než jakou je Radeon HD 2900 XT. To hlavně díky vylepšením v jádru čipu, vyšším pracovním frekvencím a nové sérii pamětí GDDR4. Hlavně výrobní technologie 55 nm přináší svoje ovoce a přesto, že má Radeon o 29 procent vyšší frekvence než GeForce, jeho jádro je chladnější (74,7 °C vs. 79,3 °C u GeForce) a navíc je originální chladič méně hlučný (66,2 db vs. 73,5 db u GeForce). Spotřeba obou karet je přibližně shodná, systém s každou karto na palubě spotřebovával (284 W vs. 277 W u GeForce).