Všechny nejnovější ukázky her nebo technologická dema, se "emulují" přes DirectX 10 SDK a za pomoci současného DX 9.0c hardwaru (RADEON X1900 XTX, GeForce 7950 GX2 atd.) a protože to může být velmi pomalé, tak ještě přes SLI nebo CrossFire. Každopádně by se z toho dalo usuzovat, že DirectX 10 je hotov (byť ve fázi Beta) a čeká se jenom na příchod Windows Vista. Jenže omyl. Množí se spekulace, že se v Microsoftu pilně pracuje na další verzi. Důvodem ale nemají být nějaké chyby nebo nedostatky, potřeba nových efektů a podobně, ale sílící třenice mezi ATI a NVIDIÍ o to, kdo se dostane k výhodnějším vlastnostem.
Samozřejmě tím je myšleno k "pro ně výhodnějším vlastnostem". Každá architektura čipů je totiž úplně jiná a může se snadno stát, že konečná verze DX10 jim bude vyhovovat asi jako psovi boty. Tedy ne snad, že by jejich čipy nepodporovaly nějaké efekty, ale budou na nich prostě běhat mnohem pomaleji. Na tom něco pravdy být jistě může. Obzvláště pokud uvážíme, že něco takového se už v minulosti stalo. A dokonce ne jednou. Vývojáři jednotlivých her si pak vybírali, pro které GPU budou optimalizovat svoje hry (a zda vůbec budou optimalizovat), což jak všichni dobře víme, postihlo Far Cry, Half-Life 2 a další. Situace dospěla tak daleko, že se podvádělo s ovladači, vydávaly se různé "jakože Beta" ovladače pro testy v každé konkrétní hře a šachovalo se i s optimalizacemi pro syntetický 3D Mark. Benchmarky vůbec neodpovídaly tomu, jaký výkon karty skutečně podávají.
Při této příležitosti nelze nezmínit úzkou spolupráci ATI s Microsoftem, která se firmě bohatě vyplatila. Ať už šlo o DX9 podle RADEONu 9700 nebo o grafické čipy pro Xbox 360. I DX 10 je ze strany "Canucks" prezentován jako v podstatě "jejich dílko". V NVIDII to ale vyvolává nervozitu a není se co divit. Z vlastní historické zkušenosti vědí, že vynechat Microsoft a dělat si 3D Rendering podle sebe, není úplně ten nejlepší nápad. Ale dělat 3D Rendering podle notiček ATI? Další sebevražda. O unifikované shader pipeline kdysi směle prohlásili, že na ní přejdou "až to bude mít smysl". Čímž naráželi na to, že současné hry, kterých je drtivá většina, jsou na unifikované architektuře pomalejší, než na té současné. V poslední době je ale na toto téma podezřele ticho. Microsoft přitom tancuje na tenkém ledě a sázet jenom na jednoho koně by se mu taky nemuselo vyplatit. Notabene, když high-endové karty NVIDIE jsou stále prodávanější, než ty od ATI. Uvidíme tedy, jak to celé dopadne. Dalším důvodem může být zvláštní projekt "Direct Physics", do kterého Microsoft aktuálně shání nové lidi. Tím pádem jeho vlastní fyzika pro grafické čipy je na cestě (co na to AGEIA a Havok?). Můžeme jenom doufat, že na změně z DX9 na DX10 hráči v konečném důsledku neprodělají.
21. 6. 2006 23:23 | Hardware | autor: Redakce Games.cz |
Žádný DX10 hardware zatím není k dispozici.
zdroj: TheInq
