zavřít

Proč je AMD v některých hrách rychlejší než Intel?

- Hardware autor: Redakce Games.cz Komentáře: 0

Když přijde řeč na téma, jaký procesor vybrat do herního počítače (tedy do počítače převážně na hry) asi se většina z Vás nebude rozpakovat a zvolí Athlon 64 od AMD.

Aby také ne. Herní benchmarky hovoří jasně ve prospěch procesorů této firmy a tak není co řešit. Co ale způsobuje náskok Athlonů 64? Je to jejich efektivní mikroarchitektura? Je to jejich krátká pipeline schopná zpracovávat více instrukcí za takt? Silné FPU jednotky? Je to jejich integrovaný paměťový řadič a přímé napojení na sběrnici HyperTransport? Nepochybně od každého něco. Realita je ale mnohem komplikovanější. Žádný z výše uvedených technických argumentů totiž nevysvětluje, proč jsou v některých hrách tak obrovské rozdíly mezi obdobnými procesory Intel a AMD - zatímco v jiných hrách jsou jejich výkony velmi podobné.
Pro příklad nemusíme chodit daleko. Stačí porovnat výsledky z Call of Duty 2 a Battlefield 2. Pak není daleko k závěru, že kdyby byl náskok AMD způsobený jenom lepší architekturou procesoru, byly by pravděpodobně vidět stejné rozdíly v obou hrách. Ale nejsou. No jediné přijatelné vysvětlení pro to je, že tento rozdíl způsobuje samotný software. Čili, že ho způsobuje samotná hra nebo nějaká její vlastnost, která architektuře procesorů Intel vůbec nevyhovuje. Ale jaká?

No nebyli jsme jediní, kdo se nad tím v jednom z minulých článků pozastavoval. Programátor Igor Levicki se podíval trochu na zoubek .exe souborům v Battlefield 2 a dospěl k závěru, že byly zkompilovány pomocí interního kompileru vývojového prostředí MS Visual Studio 2003 (C++) a to bez jakýchkoliv specifických /Gx přepínačů. Pokud je to pravda, tak je to asi chyba. Podle materiálů Microsoftu je totiž v takovém případě použit univerzální "smíšený mód", jehož výsledkem je kód optimalizovaný pro Intel Pentium Pro, Pentium II a Pentium III. Kdyby byl použit správný přepínač, který spustí kompilaci s optimalizací pro novou generaci procesorů, mohla by hra na Pentiích 4 běžet o nějakých 10 až 15 procent rychleji (v některých případech až o 20 procent rychleji).

Druhou stranou mince je, že by hra nemusela běžet ani o 20, ani o 15, či ani o deset procent rychleji - nemusela by totiž běžet vůbec. Důvodem je kompatibilita. Když se totiž zapnou SSE nebo SSE2 optimalizace, hra stěží poběží na starších procesorech, které tyto instrukce nepodporují. A ne každý vývojář je takový blázen, aby na DVD lisoval spustitelné soubory zvlášť pro i386, SSE, SSE2 a AMD64. Tak si vyberte..

zdroj: ExtremeTech

cappy

Kupte na CZC.CZ

Poslední komentáře

celkem 0

Český herní web, který se soustředí na hry pro PC, PlayStation 4, Xbox One, Xbox 360, PlayStation 3, Nintendo Siwtch, 3DS, DS, PS Vita, Android a iOS. Pro všechny platformy nabízíme recenze, preview, videorecenze i pravidelné novinky. Na Games.cz najdete i pravidelné testy a novinky z oblasti hardwaru, podcasty, rozsáhlou databázi her a speciály k očekávaným hrám ze sérií jako Kingdom Come: Deliverance, Red Dead Redemption, Call of Duty, The Elder Scrolls, Assassin's Creed, Grand Theft Auto, Battlefield, nebo FIFA.