zavřít

Podrobnosti o AMD procesorech se dvěma jádry

- Hardware autor: Redakce Games.cz Komentáře: 0

Zdvojení jádra je jedním z několika nejvíce pravděpodobných postupů při zvyšování výkonů CPU budoucí generace.

Aneb tam, kde už nestačí MegaHertzy, tam musí přijít druhé jádro. Procesory AMD K8 byly už od začátku na možnost obsáhnout více jader navrženy, a tak se do jejich architektury nebude muset příliš zasahovat. Což je jistě nesporná výhoda, která ušetří astronomické sumy, které se běžně na vývoj utratí. Při zdvojování u AMD pochopitelně jako první přijdou na řadu serverové Opterony a po nich v krátkém časovém sledu i Athlony 64.
Podle jednoho z inženýrů, kteří se na návrhu dvou-jaderných procesorů u AMD podílejí, budou tyto procesory navrženy následujícím způsobem. Dohromady mají obsahovat 2 MB L2 cache. To znamená, že každé jádro bude mít k dispozici svojí vlastní rychlou cache druhé úrovně (L2) o velikosti 1 MB, do/ze které bude moci zapisovat/číst data dle vlastní potřeby a tedy bez toho, aby muselo čekat na své dvojče. Ve skutečnosti ale obě jádra budou spolupracovat a dělit se o okolní prostředky, jako je paměťový řadič a sběrnice Hypertransport. Propojení obou jader AMD vyřešila speciální externí sběrnicí, kterou nazvala SRI (System Request Interface), takže nové procesory budou moci pracovat i ve stávajících paticích Socket 940 (popřípadě i Socket 939).

Plánována je pro ně 0.09 a 0.065 mikronová výrobní technologie, při jejíž užití budou procesory s frekvencemi "pouhých" 1.6 až 2.0 GHz dosahovat maximálních hodnot 95 Wattů ztrátového tepla. A to je na takové procesory poměrně slušné číslo. I když jde pochopitelně zatím jenom o střízlivý odhad. Jen tak pro srovnání - podle posledních technických specifikací, včetně odběrové charakteristiky, kterou pro svoje procesory vydal Intel, mají Prescotty "obvyklé" ztrátové teplo na hranici 115 Wattů. Co ale nepotěší, je fakt, že si AMD s novými Opterony (a jejich méně exkluzivními následníky), chce dát pořádně na čas a jejich plánované uvedení na trh odhaduje až na konec roku 2005. Důvod? Pravděpodobně problémy s výrobou takto složitých procesorů a hlavně, jejich následná výrobní cena.

zdroj: x86

cappy

Kupte na CZC.CZ

Poslední komentáře

celkem 0

Český herní web, který se soustředí na hry pro PC, PlayStation 4, Xbox One, Xbox 360, PlayStation 3, Nintendo Siwtch, 3DS, DS, PS Vita, Android a iOS. Pro všechny platformy nabízíme recenze, preview, videorecenze i pravidelné novinky. Na Games.cz najdete i pravidelné testy a novinky z oblasti hardwaru, podcasty, rozsáhlou databázi her a speciály k očekávaným hrám ze sérií jako Kingdom Come: Deliverance, Red Dead Redemption, Call of Duty, The Elder Scrolls, Assassin's Creed, Grand Theft Auto, Battlefield, nebo FIFA.