Ta dokáže zvednout výkon ve vysokých rozlišeních v OpenGL se zapnutým antialiasingem. Nárůst výkonu by měl být podle ATI až 35 procent ve hrách jako je například DOOM 3. Velmi podobné zvýšení výkonu zaznamenali i v grafu na HEXUS.net - o 32 procent v DOOM 3 a v nastavení 1600x1200 + 4AA + 4xAF.
Vylepšení má být způsobeno změnami v tzv. "memory mappingu" a ukazuje, jak se ATI vyplácí tvrdě pracovat na ovladačích. Zdokonalení se týká paměťového řadiče a přístupu do paměti vůbec. Stejnou vychytávku, kterou obsahuje tato utilita, mají mít od příští verze 5.11 softwarové ovladače CATALYST. Ty se objeví za měsíc – tedy pokud dopadne dobře jejich testování na X konfiguracích a následně dostanou WHQL certifikaci, aby neobsahovaly nějaké nepovolené optimalizace.

Jak si můžete všimnout z grafu, RADEON X1800 XT tak poprvé překonal výkon GeForce 7800 GTX v DOOM 3. I když to bylo pouze ve vysokých rozlišeních, tj. v 1280x1024 a 1600x1200 + 4xAA + 4xAF. Naopak v 1024x768 + 4xAA + 8xAF je rychlejší NVIDIA. V podstatě to znamená, že kompletní programovatelnost nových čipů ATI (včetně jejich paměťového řadiče, který navrhl Joe Macri) znamená úplně nové možnosti pro budoucí zvyšování výkonu. Pokud na to bude dost času a bude k tomu prostor, může jakákoliv aplikace získat pečlivým laděním pár (nebo i více) procent výkonu navíc. Zbývá dodat, že řadiče NVIDIE v GeForce 7 jsou rovněž programovatelné a to znamená, že i u nich se dá výkon ladit podobným způsobem (což NVIDIA také dělá). Bez ohledu na to, je toto zvýšení výkonu u RADEONů tak zásadní, že se pádná odveta nedá očekávat v nejbližší době.