Tedy na enginu, který bude pohánět i Half-Life 2. Něž se všichni stačili vzpamatovat, uvolnilo Valve pro vybrané novináře tzv. stress test s poněkud šokujícími výsledky. Než přistoupím k věci, chtěl bych připomenout, že toto není definitivní Half-Life 2 benchmark a že i CS: Source je ve fázi beta, takže ve finále ještě může být všechno jinak.
Předchozí test dopadl překvapivě vyrovnaně a všechny nové grafické karty v něm podávaly solidní výkony. V tom novém na Driver Heaven (thx GLOWi & Golem) je ale všechno jinak. NVIDIA hardware je v současné době asi na špici, a to nejenom v DOOM III, ale v oficiálním testu od Valve jsou výsledky opačné. Tam, kde ATI RADEON X800 XT PE vykresluje scénu rychlostí 74 fps, tam se NVIDIA GeForce 6800 Ultra dostane jenom na 52 fps. To je cca 30-ti procentní rozdíl/propad ve výkonu. Aby to nebylo málo, v pokročilém nastavení jsou rozdíly ještě větší. V rozlišení 1600x1200 bodů, když je zapnuté 6xAA a 16xAF pro RADEON a 1600x1200 s 8xAA a 16xAF pro GeForce, je GeForce pomalejší o 65 procent.

Tento stress test od Valve se více podobá technologickému demu, než skutečnému benchmarku podobné hry. Jeho úkolem je hlavně ukázat a otestovat grafické efekty, které Source podporuje a můžete je vidět v tomto videu (110 MB). Všechny efekty jako oheň, nasvětlení, odlesky, horký vzduch atd. jsou až na čestné výjimky zpracovávány pomocí shaderů. Podle autorů druhého testu, který se nachází na FiringSquad (thx Doupik) a obsahuje i srovnání starších karet, je přístup Valve k této problematice poněkud zvláštní. Když například Half-Life 2 detekuje GeForce FX 5900, automaticky nechá scénu vykreslovat pomocí DirectX 8.1, ačkoliv GF 5900 je DX 9 karta. Proč? Valve to vysvětluje tím, že při použití jejich DX9 kódu vykresluje GF FX 5900 scénu velmi pomalu.

Všeobecně je známo, že GeForce FX má problém s DX9 kódem tehdy, pokud pro ní není optimalizován. Přesvědčit jsme se o tom mohli ve Far Cry, kde jsou karty od ATI i NVIDIE velmi vyrovnané. Podobné je to i s GeForce 6800. Ta by mohla efekty zpracovávat velice rychle pomocí SM 3.0, který podporuje, a je přitom nucena do SM 2.0, jehož specifikace se dodělávala podle RADEONu 9700. NVIDIA chce tento problém řešit snad nějakou oklikou v ovladačích. Bude na to možná mít dost času. Většina amerických online-shopů totiž informovala své zákazníky s předobjednávkou o odkladu Half-Life 2 ze září na listopad tohoto roku. Jiné zdroje ale naopak potvrdily záříjový termín, takže zatím zůstaňte v klidu, nešiřte paniku a raději si počkejte na nějaké věrohodné zprávy přímo od Valve.
Update - další testy se objevily na GameSpotu, IGN a TechReport.