Carmean se stal šéfem divize Intelu zodpovědné za vývoj samostatného grafického čipu. Jestli vám to jméno nic neříká, tak to je jeden z hlavních lidí, kteří se podíleli na vývoji architektury NetBurst pro Pentia 4. Ano, přesně té architektury, která napřed nebyla úspěšná (Willamette), pak byla velmi úspěšná (NorthWood) a nakonec byla méně úspěšná (Prescott), ale na které Intel vydělal miliony dolarů. Takže v Intelu to myslí s grafickými čipy smrtelně vážně a dokonce si už zajišťují dodávky paměťových modulů pro svoje budoucí grafické karty. Díky tomu víme, že se bude jednat o paměti typu GDDR5 a Intel je bude odebírat v kapacitách 512 MB a 1 GB. Pochopitelně, takto veliká paměť se obvykle nedává na low-endové grafiky za pár dolarů, natož aby se u nich používala paměť typu GDDR5. Datum uvedení na trh není zveřejněno, ale předpokládá se, že půjde o polovinu příštího roku, přičemž finální produkty budou k dispozici někdy na vánoce 2008. A co se týká konkrétního GPU, tak prosákly informace o modulární architektuře, o plně programovatelných 3D renderovacích cestách (pipeline) a 16 jádrech založených na instrukční sadě x86 (podle toho, co má Intel za patenty).
Celá tahle věc je z širšího hlediska masivním útokem Intelu na pozice firem jako je NVIDIA nebo AMD-ATI. Navíc stačí, abych tento nově vyvíjený grafický čip byl jen trochu dobrý, opravdu nemusí být ani nejrychlejší a úspěch bude mít zaručen. Cestu do počítačů a notebooků si s jistotou najde. Intel udělá jeden kontrakt s firmami jako je Dell nebo HP a na prodejích se to nesmírně projeví. Šéf Intelu, Paul Otellini, ale vidí uplatnění firmy i na poli mobilních telefonů a to je další teritorium, na kterém se vyskytují AMD-ATI a NVIDIA. Otellini by chtěl mít čipy Intelu v každém chytrém mobilním telefonu, protože se mu zdá, že výrobci těchto zařízení budou stále více potřebovat hodně výkonný a přitom energeticky nenáročný procesor. Proč? Moderní mobily (smart phony) postupně přebraly všechny funkce počítačů, ale zatím nemají s ohledem na rozměry a výdrž baterie dostatečný výkon k pohonu všech náročných aplikací. Zkrátka na nich všechny funkce dlouho trvají a to je zjevná příležitost pro Intel.
7. 3. 2007 12:12 | Hardware | autor: Redakce Games.cz |
Douglas M.