HW aktuality - Prescott, test 64bit. UT2003
zdroj: tisková zpráva

HW aktuality - Prescott, test 64bit. UT2003

22. 2. 2003 18:45 | Hardware | autor: Redakce Games.cz |

- Intel na IDF (Intel Developer Forum) tento týden představil veřejnosti první procesor...

Intel na IDF (Intel Developer Forum) tento týden představil veřejnosti první procesor vyrobený 0,09 mikronovou technologií a vyvíjený pod kódovým označením Prescott. Ten bude nástupcem současného Pentia 4 Northwood a oproti svému předchůdci bude mít vylepšenou architekturu. Přibudou nové instrukce (zatím známé jako PNI), vylepšené prediktivní čtení, 1 MB velká cache druhé úrovně (oproti 512 KB u Northwoodu) a samozřejmě vyšší interní takt i frekvence FSB, která se vyšplhá až na 1066 MHz. Procesor Prescott by měl přesáhnout frekvenci 5 GHz, ale není vyloučeno, že jej bude možné dostat mnohem výše. Čip bude obsahovat 100 milionů tranzistorů, které však díky zmíněné 0,09 mikronové výrobní technologii nezaberou plochu větší než 80 mm2 - což je skoro přesně tolik, co 0,13 mikronovou technologií vyrobený Athlon XP s jádrem Thoroughbred, obsahující "pouze" 37,6 milionu tranzistorů. Snížené bude i napájení a odhaduje se, že až na 1.2 V, což je fajn. Podle všech specifikací bude nový procesor Intelu doslova pecka. Vrásky na čele však většině běžných užívatelů dělá vestavěná podpora technologie La Grande, jejíž vznik inicioval Microsoft a o které se tuší jen matně, co přesně bude v počítači provádět :(

Budoucnost Intelu je tedy nalinkovaná přímo slibně. Po procesoru Prescott přijde na řadu jeho serverová varianta Nocona, pak procesory Tejas (možná i Yamhill) schopné zpracovávat x86 i 64 bitové instrukce (stejně jako Athlon 64 a Opteron do AMD). No a pak nás čeká jen procesor Nehalem a to už bude regulérní Pentium 5, se startovní frekvencí 6 GHz a s 1.5 GHz FSB :) P.S. Já osobně se ale stejně nejvíce těším na Chivano, neboť se bude jednat o procesor s dvojitým jádrem (půjde o dvě paralelně fungující jádra), který bude mít 8 MB velkou L2 Cache. Rok 2005 je ale ještě hoóódně daleko, takže doufám, že mě to čekání do té doby nezlomí. Rozhodně ale vím, že si vyčkávání nebudu krátit stejným způsobem, jako jedna Američanka, která z dlouhé chvíle zažalovala Intel o několik miliónů dolarů na odškodném, když tvrdila, že jí vysoko taktovaný procesor Intelu způsobuje migrénu. Soudce byl jiného názoru a poslal jí do protialkoholické léčebny.

Ani AMD však nezahálí. Zatímco si Intel pořádá svoje IDF, nedaleko (a tradičně provokativně) předvádí AMD jíné a pro změnu svoje vlastní technologie. Odtud pochází i následující obrázek pořízený při demonstraci 64 bitového Unreal Tournamentu 2003, napsaného Epicem a provozovaného na operačním systému S0uSe Linux. K dispozici jsou tak snad úplně první výsledky Athlonu 64 na frekvenci 2.0 GHz v čistě 64 bitové aplikaci. Zatím bohužel nemá cenu posuzovat, jestli je naměřená hodnota malá, nebo vysoká. Mnohem podstatnější je, že to skutečně funguje. Další dolaďování a zvyšování výkonu je už jenom otázkou času.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Jestliže jste včera neminuli naše hardwarové aktuality, mohli jste si mimo jiné zatipovat, jaká grafická karta se nachází na tehdejším obrázku. Myslel jsem si, že to nebude těžké, ale že na to přijdete takhle brzo, to jsem skutečně nečekal. Asi jsem podcenil vybrané jedince s fotografickou pamětí a rozsáhlými znalostmi hardwaru a hardwarové historie. Proto to tentokrát zkusím opět trochu ztížit - otázka je ale stejná: jaká karta je na dnešním obrázku?

A pro ty, kteří si stále nejsou jisti, nebo se chtějí dozvědět o hádance minulé něco více, tu mám malé vysvětlení. ATi Rage Furry MAXX byla grafická karta pocházející od ATi Technologies a byla, založená na dvou čipech Rage 128 PRO. Do obchodů se dostala někdy na konci roku 1999 a měla tu smůlu, že soupeřila s tehdy revoluční GeForce 256 - jako vůbec první kartou, podporující technologii T&L (zkratka pro Transform and Lighting). Ati Fury MAXX byla vybavena 64 MB video paměti (32 MB pro každý čip) a její návrháři sázeli při vývoji především na vysokou datovou propustnost 4.96 GB/s, neboli Fill-Rate. To mělo kartě zajistit vysoký výkon, ale ani dva čipy Rage taktované na 125MHz si nedokázaly poradit s jedno čipovou nVidia GeForce 256 SDR, pracující s o 5 MHz nižším taktem jádra. Problémy s kompatibilitou, chabá softwarová podpora, absence T&L jednotky a výkon na úrovni TNT2 Ultra. To byly důvody, proč ATi Rage Fury MAXX upadla v zapomnění. Čest její památce.

cappy

Nejnovější články