Herní testy Red Dead Redemption 2 na PC. Jakou grafickou kartu potřebujete?
zdroj: Vlastní foto autora

Herní testy Red Dead Redemption 2 na PC. Jakou grafickou kartu potřebujete?

11. 11. 2019 10:00 | Hardware | autor: Jiří Svák |

Jak už jsem naťukl v předcházejícím článku, Red Dead Redemption 2 není ve svých nárocích na hardware žádný střízlík. V nejvyšší kvalitě vyždímá i momentálně nejvýkonnější grafické karty na trhu. Ne každý ale potřebuje hrát ve 4K na ultra. Pojďme se proto podívat, jaké grafiky na hru stačí a s jakým nastavením detailů.

Jak dopadl PC port Red Dead Redemption 2?

Red Dead Redemption 2 ohromilo svým vizuálem a technickým zpracováním už před rokem na konzolích. Ačkoli Xbox One ani PlayStation 4 nemají zrovna výkon high-endového počítače, podařilo se Rockstaru dostat na konzole detailní svět s dechberoucími scenériemi. Pravda, u základních modelů konzolí byly poznat kompromisy v nižším rozlišení vykreslování, dojem ale vyvážil Xbox One X, který hru rozběhal v nativním 4K!

Není divu, že při výkonu dnešních počítačů se na PC port hry těšila spousta hráčů. Rockstar před vydáním navíc potěšil uživatele vskutku mírumilovnými hardwarovými nároky: minimální konfigurace „z minulé pětiletky“, ta doporučená na úrovni GTX 1060 6 GB. „Takže mi na Full HD a vysoké detaily bude stačit moje starší džíforska?“ radovali se pařani. Inu, ne tak úplně. Ne že by se na ní nedalo hrát, ale 60 FPS to určitě nebude.

Nevím, jak to máte vy, ale mé očekávání od úrovně „doporučených požadavků“ zahrnuje nastavení přinejmenším středních detailů a 60 FPS v rozlišení Full HD. V případě Red Dead Redemeption 2 se ale taková představa s realitou Rockstaru příliš nesetkala.

GTX 1060 6 GB se na průměrných 60 FPS ve Full HD nedostane ani při nejnižším nastavení detailů. Jste-li zvyklí na „konzolových 30 FPS“, asi vám to vadit nebude. Z mého úhlu pohledu je ale GeForce GTX 1060 6 GB spíše takové minimum.

Red Dead Redemption 2 PC 4K zdroj: Vlastní foto autora

Na druhou stranu, i na Low hra vypadá překvapivě dobře. Stačí si jen dát pozor a nastavit textury alespoň na High. Jakmile textury nevypadají rozmazaně, zbytek ostudu neudělá.

Samozřejmě utrpí LODy, detaily objektů, kvalita vzdálenějších stínů, odlesky na vodě. Zůstanou ale detailní modely, vzdálenost vykreslování i kvalita nasvícení. Z tohoto důvodu jsem do testu zvolil nízké detaily, ale s texturami na High – takový preset, na rozdíl od jiných her, je u Red Dead Redemeption 2 stále vizuálně přesvědčivý.

Hra přitom žádné pevné presety nemá. Úroveň detailů se nastavuje hromadně pomocí posuvníku: od „Favor Performance“ přes „Balanced“ až po „Favor Quality“, pokaždé v několika stupních. Jaké hodnoty se ale u jednotlivých voleb objeví, záleží na grafické kartě: hra očividně uzpůsobuje nastavení podle konfigurace počítače, takže není Balanced jako Balanced.

Ve výsledku tak bylo potřeba určit si 3 sady nastavení, které bylo nutné po každé obměně hardware položku po položce zkontrolovat.

Kromě Low detailů s texturami High a vyhlazováním FXAA to byl ještě mix voleb Medium / High, který hra sama automaticky nastavila při osazení grafiky RTX 2080 Ti. Nejnáročnější preset pak tvoří nastavení Ultra.

Nastavení LOW (Red Dead Redemption 2) zdroj: Vlastní foto autora Nastavení MEDIUM-HIGH (Red Dead Redemption 2) zdroj: Vlastní foto autora Nastavení ULTRA (Red Dead Redemption 2) zdroj: Vlastní foto autora

Ještě než se dostanu k prezentaci naměřených výsledků, je třeba zmínit technické problémy, kterým se PC port Red Dead Redemption 2 bohužel nevyhnul.

V prvním případě šlo o špatný běh v grafickém API Vulkan. Hra se při otáčení kamery výrazně sekala. Počítadlo FPS sice ukazovalo solidní hodnoty, obraz ale nebyl plynulý. Nepomohlo důkladné povypínání všech in-game overlays (překrytí Steamu, GeForce, MSI Afterburner apod.) ani vypnutí/zapnutí V-Sync nebo Triple Buffering. Jediným řešením bylo přepnout na API DirectX 12, které hra naštěstí taktéž podporuje. V DX12 jsem nakonec provedl všechny testy.

Párkrát došlo i k pádům hry, například při výrazné změně grafického nastavení nebo při benchmarku. Jednalo se ale o ojedinělé případy, kvůli nimž bych hru určitě neoznačil jako zpackaný PC port (na rozdíl od řady hodnotitelů na metacritic nebo recenzentů.

A jak do toho zapadá výkon grafických karet? Grafy řeknou víc než tisíc slov.

Herní testy ve Full HD, QHD a 4K

Celkově jsem do testu zařadil sedm grafických karet, vizte tabulku níže, z toho šestici jsem otestoval ve třech nejrozšířenějších rozlišeních, o jednu navíc pak ve Full HD. Detaily jsem nastavil ve třech úrovních podle screenshotů výše: Low (High textury), Medium-High (defaultní nastavení) a Ultra.

Testovací sestava
CPU Intel Core i7-9700F
8 jader / 8 vláken, takt 4,5 GHz allcore
MB MSI B360 GAMING PLUS
GPU ASUS GeForce GTX 1060 O6G DUAL MSI GeForce RTX 2060 Gaming Z 6G
MSI GeForce RTX 2070 SUPER VENTUS OC MSI GeForce RTX 2080 Ti Gaming X Trio
Sapphire Radeon RX 590 Nitro+ Special Edition Gigabyte Radeon RX VEGA 56 GAMING OC 8G 
 EVGA GeForce GTX 1070 SC GAMING BLACK EDITION ACX 3.0  
RAM 2× 8 GB DDR4, 2666 MHz, CL 19, Dual Channel
PSU Seasonic Focus Plus Gold 850 W
Úložiště Samsung 970 Evo 500 GB (M.2 NVMe)
Monitor Acer predator XB1, 27", 4K
OS Windows 10 Pro v1903
ovladače GeForce Game Ready Driver WHQL 441.12
ovladače Radeon Software Adrenalin 2019 Edition 19.11.1

Herní testy Red Dead Redemption 2 – grafy zdroj: Vlastní foto autora

Herní testy Red Dead Redemption 2 – grafy zdroj: Vlastní foto autora

Herní testy Red Dead Redemption 2 – grafy zdroj: Vlastní foto autora

Komentář k herním testům

Jak je vidět z grafů, na hraní ve Full HD na nejvyšší nastavení (Ultra) při průměrných 60 FPS bychom potřebovali kartu silnější než RTX 2070 Super, tedy model RTX 2080 a výše. Uf.

Naštěstí je nastavení podrobné, a tak lze detaily lehce snížit, aniž bychom poznali výrazný rozdíl ve vizuálu – FPS přitom dostatečně stoupnou. To je třeba případ presetu Medium-High, kdy na 60 FPS ve Full HD dosáhne v našem testu s rezervou RTX 2060 / Vega 56. Nové Radeony RX 5700 v testu nemáme, ale dle výkonu zbylých karet AMD by si vedly ještě lépe.

Jen se podívejte na starší model Vega 56: je na úrovni RTX 2060, což je běžně o třídu výkonnější karta. To samé vidíme u RX 590, která se dotahuje na GTX 1070. Podobně to vypadá i ve vyšších rozlišeních, kde sice GTX 1070 ve srovnání chybí, nicméně Vega 56 se oproti RTX 2060 na své pozici drží.

Rozlišení QHD a 4K je však na Ultra detaily oříšek i pro ty nejvýkonnější karty. Ve 4K se ani u top modelu RTX 2080 Ti nevyhneme snižování detailů, abychom dosáhli 60 FPS. Pokud vám nicméně stačí 30 FPS, zahrajete si ve 4K i s RTX 2070 Super nebo odhadem ekvivalentní Radeon RX 5700 XT.

Red Dead Redemption 2 PC 4K zdroj: Vlastní foto autora

Zde se nabízí srovnání s konzolemi. Když 4K / 30 FPS zvládne Xbox One X, proč na to samé potřebujeme PC s kartou za více než 10 tisíc Kč? Za tuto cenu už máme celou konzoli, zatímco počítač vybavený RTX 2070 Super nebo RX 5700 XT bude stát minimálně dvakrát tolik. Nabízí PC verze dvakrát lepší vizuál? Určitě ne.

Rockstar se rozhodl vydat hru, která plně vytíží aktuální hardware a ještě pokukuje po příští generaci. Přes veškeré výhrady má ale Red Dead Redemption 2 jeden silný argument: jde o jednu z nejlépe vypadajících her dneška. A to bohužel něco stojí.

Naštěstí se na tomto případu ukazují přednosti PC platformy: možnost volby a podrobného nastavení. Kdo preferuje framerate, přizpůsobí tomu vizuál. Kdo se rád kochá tou nejlepší grafikou, spokojí se třeba s 30 FPS. Ostatně, v době monitorů s variabilní obnovovací frekvencí nebude dělat problém ani framerate pohybující se mezi hranicí 30 a 60 FPS. Red Dead Redemption 2 si tak lze na PC užít, i když nemáte hardware za desetitisíce.

Za zapůjčení grafické karty ASUS GeForce GTX 1060 O6G DUAL, Gigabyte Radeon RX VEGA 56 GAMING OC 8G a Sapphire Radeon RX 590 Nitro+ Special Edition děkujeme společnosti CZC.cz.

Za zapůjčení grafické karty MSI GeForce RTX 2060 Gaming Z 6G děkujeme společnosti MSI.

Za zapůjčení grafické karty MSI GeForce RTX 2080 Ti Gaming X Trio děkujeme společnosti Nvidia.

Nejnovější články