Nedávno u nás vyšlo pokračování fantasy third-person akce Overlord II. To je založeno na enginu prvního dílu z roku 2007 a výrobce jej pouze upravil, aby podporoval nové technologie. Počítejte proto s dnes již klasikou v podobě HDR, dynamických světel a stínů a podobně, ale například podporu DirectX 10 zde nenajdete. Je to dané tím, že hra byla souběžně vyvíjena i pro herní konzole, které dnes mají nižší výkon než PC, čemuž se PC verze musela podřídit. Samostatnou kapitolou je potom vyhlazování hran (antialiasing). Hra má totiž "zmršený" engine, takže na vyhlazování hran úplně zapomeňte. Vyhlazování nejde ani vynutit v ovladačích.


srovnávací obrázky: vlevo minimální detaily, vpravo maximální detaily
Nakonec je tu zajímavě vyřešená fyzika. Výrobce hry použil engine NVIDIA PhysX, avšak ne vizuálně bezchybnou GPU verzi, ale horší a pomalejší CPU verzi. To znamená, že všechny efekty jsou akcelerované přes procesor, takže si hru bez problémů zahrají i majitelé karet ATI Radeon, nicméně efekty a možnosti prostředí jsou cca na úrovni konkurenčního Havoku.

A jakou grafickou kartu budete pro hru potřebovat? V nejnižším rozlišení 1280 × 1024 px si na nejvyšší detaily zahrají i majitelé starších sestav, například na GeForce 9600 GT hra jede 40 framů za sekundu. Také v rozlišení 22" LCD panelů 1680 × 1050 px nejsou nároky nijak vysoké. Hra je ještě plynulá i na lowendovém Radeonu HD 4670, jede 25 snímků za sekundu. Ve Full HD rozlišení a jeho 16:10 verzi už jsou nároky na grafickou kartu vyšší, potřebujete alespoň GeForce 9600 GT a majitelé obřích 30" panelů by měli mít v počítači alespoň GeForce 9800 GTX+ či ATI Radeon HD 4850.

Co se týče nároků na procesor, tak ty jsou velmi malé. Mezi Core 2 Duo na 2,4 GHz a Core i7 3,5 GHz jsem v rozlišení 1280 × 1024 px naměřil rozdíl pouhé tři snímky za sekundu, takže hru bez problémů nakrmí jakýkoliv dvoujádrový procesor včetně pomalých Athlonů X2.

A co dělat v případě, že vám hra nejede nejlépe? Kvůli zohlednění konzolí je nastavení málo a jejich vliv na grafiku není velký. Nejradikálnějším řešením je vypnout stíny, což vám pomůže o cca pět snímků za sekundu. Dál má smysl nastavovat Sun Glare (přejmenované HDR), rozlišení textur a dohlednost. Ostatní nastavení mají na framerate nulový, nebo minimální vliv. Úplným snížením detailů si proto moc nepomůžete: v rozlišení 1920 × 1200 poskočily u GeForce 9600 GT fps z 27 na 40, což není mnoho.


srovnávací obrázky: vlevo minimální detaily, vpravo maximální detaily
Celý rozbor grafiky a nároků najdete na PCTuningu, více o samotném Overlord II v našich dojmech, video-recenzi a dřívějším zpravodajství:
20 screenshotů z hraní Overlord II [2.7.2009 12:12 - jd]
PC demo Overlord II lokálně [11.6.2009 16:16 - jd]
Overlord II třikrát v pohybu [22.5.2009 15:15 - levis]