Half-Life 2 benchmarky - černý den nVidie
zdroj: Archiv
Hardware

Half-Life 2 benchmarky - černý den nVidie

11. 9. 2003 14:14 | autor: Redakce Games.cz |

Dnešní den si asi lidé z nVidie za rámeček nedají.

Na internetu se totiž objevily první výsledkové grafy z Half-Life 2 benchmarku, který má oficiálně vyjít pro veřejnost 30. září. V nich se ukazuje, že kdyby měla hra běžet podle přesných specifikací DirectX 9.0, pro které je primárně napsána, žádná ze současných grafických karet nVidie by si s ní příliš neporadila. Jediná karta, která by dostala Half-Life 2 na hranici hratelnosti, by byla GeForce FX 5900 Ultra. Hranicí hratelnosti je přitom míněno okolo 30 snímků za vteřinu a když vezmeme v úvahu, že v grafech jsou zprůměrované výsledky z několika testů, tak to možná ani nemusí v některých případech stačit. Naopak třeba takový Radeon 9600 PRO (v grafech nepřesně uveden jako obyčejný Radeon 9600), který se svým výkonem blíží k 50 snímkům za vteřinu, se jeví jako vhodnější hardware pro tuto hru - viz první tabulka o výhodnosti z hlediska ceny/výkonu:

Zvětšit zdroj: Archiv

Co z toho plyne? Aby bylo Half-Life 2 vůbec hratelné i na nVidia hardwaru, museli vývojáři z Valve udělat potřebné úpravy. V praxi to znamená, že musel být použit DX8 kód pro karty jako GF FX 5200/5600, aby dosahovaly akceptovatelného výkonu. Dále byl vytvořen speciální Mixed mod a to pro každou kartu zvlášť, protože pokud se využil například pro GF FX 5900 Ultra, pro ostatní karty jako FX 5200 a FX 5600 byl nepoužitelný. Karty od ATi přitom žádný speciální mód zobrazování nepotřebovaly a fungovalo na nich vše bez problémů hned od začátku. Níže uvedené skóre bylo dosaženo na sestavě s Pentiem IV 2.8 GHz (800 MHz FSB) v 1024x768 32bit a s posledními oficiálně dostupnými ovladači:

Zvětšit zdroj: Archiv

Na přetřes přišlo i srovnání se starou (hodilo by se říci "dobrou") GeForce 4 Ti4600. Protože tato karta, jakožto DX8.1 hardware, hravě překonala GF FX 5200 a 5600, a svým výkonem mohla soupeřit i s GF FX 5900 Ultra.

Zvětšit zdroj: Archiv

Gabe Newell z Valve přitom zdůraznil, že hru speciálně neoptimalizovali pro žádného jimi oblíbeného výrobce grafických karet, že dobrý výkon ATi není nijak ovlivněn OEM bundlem s Radeonem a že jsou zásadně proti rozmáhajícímu se cheatování (viz např. kauza 3DMark). Dokonce i Microsoft včera oficiálně prohlásil, že Half-Life 2 je podle něj ideální benchmark pro DirectX 9 hry ve Windows a že ho budou podporovat.

The Way It's Meant To Be Played? Snad ani ne. Naštěstí není všem dnům konec. Já osobně si počkám na výsledky testů z více nezávislých zdrojů a budu se těšit na 30. září, až získám své vlastní dojmy z Half-Life 2 benchmarku, který využívá Pixel Shadery 2.0. nVidia v reakci na to přislíbila, že výkon v oblasti shaderů podstatně naroste v budoucnosti s vydáním nových Detonatorů ve verzi 50. Černý čtvrtek, jak jsem dnešní den pracovně nazval, tedy snad nakonec nebude pro nVidii tak špatný, jak prozatím vypadá.

Související línky: rozhovor s Gabe Newellem, souhrn tiskové konference na GamersDepot a Tech-Report, další informace

Update 20:45 by jd - podle oficiálního vyjádření nVidie jsou tyto výsledky neplatné, neboť údajně už od pondělí 8. září mají být novinářům k dispozici nové Detonatory 50 s optimalizacemi pro Half-Life 2 shadery.

Update 23:00 by jd - ředitel tiskového odboru nVidie Derek Perez vydal ještě jednu oficiální reakci, kde obsáhle vysvětluje, že každé GPU má jinou optimální renderovací cestu a že provádění testů pouze jedním způsobem vždy někoho znevýhodní. Dále tam uvádí, že jejich inženýři po celou dobu vývoje Half-Life 2 úzce spolupracovali s Valve a že podstatně vylepšené Detonatory ve verzi 50 budou pro veřejnost k dispozici dříve, než vyjde hra, aby zajistili její co nejlepší běh u více než 100 milionů zákazníků vybavených hardwarem od nVidie.

cappy

Nejnovější články