zavřít

GeForce FX opět pod drobnohledem

- Hardware autor: Redakce Games.cz Komentáře: 0

Tak se mi zdá, že nVidii začíná téct lehce do bot.

A proč? Jednak kvůli neadekvátním změnám v náladě veřejnosti a také kvůli ATi. Ta totiž odstartovala reklamní kampaň s názvem Are You Ready For More? - což je zjevná narážka na předcházející reklamní kampaň nVidie - Are You Ready? GeForce FX ještě nejsou dostupné v obchodech - ani ve verzi normální, ani ve verzi Ultra - a ATi už údajně plánuje na 3.března uvedení nějaké novinky. A co jiného by to mohlo být, než nástupce Radeonu 9700, čip vyvíjený pod kódovým označením R350? Úplně lehce se tak může stát, že R350 bude v obchodech dřív, než GeForce FX.

To by byla pro nVidii rána pod pás. Dokonce větší, něž aféra kolem 3DMarku 2003 podrobně rozebraná v zajímavém článku na Tech-Reportu nebo poslední dohady nesoucí se internetem, které se snaží osvětlit, zda má GeForce FX 8 renderovacích cest a jednu texturovací jednotku na každou (jak nVidia proklamuje), nebo zda má pouze 4 renderovací cesty (tedy jako GeForce 4) a přidány byly jen 2 texturovací jednotky na každou. Mezi verzí 8 & 1 (pipeline&TMU), nebo 4 & 2 není zdánlivě rozdíl, protože by obě měly (teoreticky) poskytovat stejný výkon. Jenomže při renderování scény ve hrách existují situace, kdy je řešení 8 & 1 mnohem výhodnější, než 4 & 2.

GeForce FX by tak renderovala 8 pixelů během jednoho průchodu, ale pouze při užítí multitexturingu. Jinými slovy, při použití 3 nebo 4 textur by docházelo v GeForce FX ke zpracování na dvakrát. Což je zrada, nebo chcete-li to nazvat pravým jménem, úplná pitomost. Já bych proto řekl, že úkolem nVidie asi není a nebude hra na hlídacího psa, který se bude neustále zabývat novináři, kteří si pletou pojmy s dojmy a vykládají si věci naprosto mylným způsobem.

Na druhou stranu, pokud by nVidia lhala a to je docela dobře možné (a nemusí to být pouze v této souvislosti, viz. kontroverzní informace o podpoře/nepodpoře Displacement Mappingu), pak by se GeForce FX zařadila mezi takové grafické karty jako: nVidia Riva TNT (která, navzdory tvrzení firmy, neuměla trilineární filtrování), nVidia GeForce 256, GeForce2, GeForce3 a GeForce4 MX (kterým zůstala chyba při S3TC texturové kompresi, kterou Microsoft nazývá DXTC1 a kterou tyto čipy dekódují pouze 16 bitově), S3 Savage 2000 (který sice měl T&L jednotku, ta však nikdy nepracovala) a ATi Rage 128 Pro (který sice podporoval anizotropní filtrování, ale to se nedalo používat, protože bylo "natvrdo" vypnuto v ovladačích). Jak říkám, zatím není vážný důvod, proč nevěřit specifikacím nVidie.

Jenom je smutné, že čekání na GeForce FX připomíná čekání na hrdinu, který stále nepříchází. Sice se objevila další z tiskových zpráv o uvedení na trh karet od BFG Technologies, ale v reálu ji zatím nikdo v ruce nemá. Potěšitelné alespoň je, že se pomalu začíná upouštět od turbo-chladičů typu fén a začínanjí se objevovat jiná, mnohem příjemnější řešení - jako například toto od Thermaltake, které je zcela pasivní a tudíž nehlučné.

cappy

Kupte na CZC.CZ

Poslední komentáře

celkem 0

Český herní web, který se soustředí na hry pro PC, PlayStation 4, Xbox One, Xbox 360, PlayStation 3, Nintendo Siwtch, 3DS, DS, PS Vita, Android a iOS. Pro všechny platformy nabízíme recenze, preview, videorecenze i pravidelné novinky. Na Games.cz najdete i pravidelné testy a novinky z oblasti hardwaru, podcasty, rozsáhlou databázi her a speciály k očekávaným hrám ze sérií jako Kingdom Come: Deliverance, Red Dead Redemption, Call of Duty, The Elder Scrolls, Assassin's Creed, Grand Theft Auto, Battlefield, nebo FIFA.