zdroj:
tisková zpráva
Pokud někde padne slovo Crysis, nejspíš si každý z vás ihned vzpomene na stejnojmennou počítačovou hru, kterou proslavily dvě věci: vizuální stránka, která ani po dvou letech od vydání nemá konkurenci a hardwarové nároky, které jsou na tom podobně (v 1920×1200 px na Very High s 4× AA nestačí na naprosto plynulé hraní ani ATI Radeon HD 5870). Druhé jmenované však zapříčinilo horší prodeje hry, protože někteří hráči se zkrátka báli, že by jim hra vůbec nejela.
Crytek si proto z CryEnginu 2 vzal ponaučení a svůj nový CryEngine 3 míří trochu jinam. Má se z něj stát multiplatformní trhák, podobně jako je tomu dnes u Unreal Enginu 3.5 (Bioshock 1 i 2, série Gears of War, Batman a mnoho dalších). Crytek chce, aby na jeho novém enginu třetí generace byla rovněž postavena řada hitů příštích let, které by měl rozjet jak každý majitel PC, ta k majitelé konzolí Xbox 360 a Playstation 3. U chystaného Crysis 2 proto zapomeňte na krvavé nároky.
Na druhou stranu však nelze říct, že by CryEngine 3 nabízel méně než druhá generace tohoto enginu, spíše naopak. Crytek totiž zveřejnil další propagační video nového enginu a jeho možnosti jsou doslova dech beroucí. Vývojáři si však dali daleko větší práci s optimalizací výkonu a vše ohromující, co vidíte na videu, by měla plynule zvládnout renderovat i běžná herní konzole Xbox 360 a Playstation 3. S trochou nadsázky bych skok mezi CryEnginem 2 a 3 přirovnal k rozdílu mezi Windows Vista a 7.
Už první sekundy z videa ukazují, že CryEngine 3 zvládá v otevřených prostorách vizuálně podobnou, ne-li hezčí grafiku, na jakou jsme zvyklí z Crysis. To znamená obrovské množství detailních objektů (velké množství polygonů) společně s texturami v obřím rozlišení. Podobně je na tom engine i co se týče efektů (obzvláště ty částicové ve scénách s kouřem jsou také vynikající), práce s shadery (voda) či fyzikou. O tu se stará stejně jako u CryEnginu 2 vlastní engine přímo od Cryteku, očekávám proto náročnou akceleraci přes procesor. Majitele nejnovějších grafických karet pak možná potěší, že Crytek také oznámil implementaci DirectX 11, což by nejnovější generaci DirectX mohlo posunout o obří kus kupředu.
Ptáte se, proč by vývojáři počítačových her měli u svých novinek sáhnout právě po CryEnginu 3 a nedržet se třeba osvědčeného Unreal 3 enginu? Důvodů je hned několik. Tím hlavním je samozřejmě to, že Unreal Engine 3 má již také nějaký ten pátek za sebou a jednoduše zastarává. V tom má CryEngine 3 velkou výhodu. Druhým důvodem pak mají být nízké hardwarové nároky při rozumně nastavených detailech, byť na nejvyšší nastavení nespíše také nebude Crysis 2 pro každého (nicméně opakování situace u jedničky však nečekám). No a tím hlavním důvodem je samozřejmě rychlé a příjemné uživatelské prostředí typu sandbox. Podle Cryteku pouze stačí namodelovat vlastní textury/objekty a můžete je začít sázet do mapy velmi jednoduchým a rychlým způsobem, což výrazně ušetří prostředky při vývoji hry.
V tomto ohledu je však otázkou, kolik milionů dolarů bude Crytek účtovat za licenční poplatky, protože zdarma engine rozhodně nebude. Detaily na MyCryEngine3.com, kde se zájemci mohou zaregistrovat a požádat o licenci. Dle tohoto webu se cílí na tři typy skupiny potenciálních zákazníků: herní vývojáře, armády (pro vojenskou simulaci typu Virtual Battlespace) a na věrné počítačové vizualizace skutečných míst - více o CryEngine v našem dřívějším zpravodajství, kde jsou starší oficiální trailery a další podobná videa.