Nové API bude obsahovat některé vlastnosti, které po Microsoftu požadovali vývojáři. Ty jim mají ulehčit život a zároveň umožnit pokročilejší grafické efekty. Bohužel, DirectX 10 bude existovat jen ve verzi pro Windows Vista a také má klást nové požadavky na výrobce grafických karet, tedy hlavně na vývojáře 3D čipů, jakými jsou například ATI nebo NVIDIA, protože všechny nové vlastnosti budou muset mít oporu v hardwaru. DirectX 10 také boří dřívější tradici, protože nebude zpětně kompatibilní s DirectX 9. Ve Windows Vista to bude řešeno tak, že v nich bude samostatně oddělená verze DirectX 9 i DirectX 10, takže starší hry by na tomto operačním systému měly fungovat bezproblémově (tedy alespoň teoreticky).
Změna se týká i oddělení všech ovladačů, ať už pro zvukové nebo grafické karty, od jádra operačního systému. Mělo by se tak zamezit tomu, aby vlivem nějaké chyby v ovladačích vznikaly modré obrazovky smrti (BSOD). Další změny se týkají výkonu. Microsoft tvrdí, že hry pod DX10 budou rychlejší asi o 20 procent, protože se podařilo snížit režii na práci s bloky dat. Přibudou nové typy shaderů, budou to „shadery pro geometrii“. Ty budou mít schopnost vytvářet extra-trojúhelníky, pokud to bude vyžadováno. Tímto způsobem by se například mohl vytvářet Displacement Mapping, tedy způsob, jak u kompletně plochých textur vytvářet detaily a dojem plastičnosti. DX10 umožní morfování, tedy různým monstrům, objektům, dynamicky měnit svůj tvar. A samozřejmě přidána je i podpora pro fyzikální efekty prováděné přes grafické čipy.
27. 5. 2006 23:23 | Hardware | autor: Redakce Games.cz |
DirectX 10 bude evolucí současného DirectX 9, se kterým jsme se doposud mohli setkávat ve Windows XP.
zdroj: DH
