ATI vs. NVIDIA: Jaké budou next gen čipy?
zdroj: tisková zpráva

ATI vs. NVIDIA: Jaké budou next gen čipy?

24. 2. 2006 19:19 | Hardware | autor: Redakce Games.cz |

Rick Bergman z ATI potvrdil, že budoucí next gen produkty ATI pro PC budou mít črty technologie původně vyvinuté pro Xenos, grafický čip Xboxu 360.

To může znamenat, že tyto čipy budou mít unifikované shadery na hardwarové úrovni. To jest, že programy pro Pixel a Vertex Shadery budou v těchto čipech využívat dohromady stejné aritmeticko logické jednotky (ALU). Ostatně, přesně tak to předpokládá i API DirectX 10. No jo, jenže design unifikovaných shaderů naráží na několik technických problémů, které jsou třeba spojené se zpracováním textur. U Xenosu to ATI řešila tak, že oddělila instrukce textur od ALU instrukcí, což dovolilo jednotlivým skupinám shaderů běžet současně, omezily se latence (Texture lookups) a zajistil se vyšší výkon. Na druhou stranu se předpokládá, že čipy s unifikovanými shader jednotkami nebudou schopné na PC zpracovávat hry s minimem shaderů stejně rychle, jako to činí čipy současné. Jejich design totiž vychází ještě z prapůvodní OpenGL pipeline, kde jsou texturovací jednotky zvlášť, vertex jednotky zvlášť atd. (kdysi vyvinuto v Silicon Graphics) a tento design je pro v mnoha případech velice efektivní i při shader operacích.
Je jasné, že DirectX 10 bude šitý na míru designu čipů s USA (Unified Shader Architecture) a že na nich DirectX 10 hry poběží nejrychleji (Microsoft také vyvíjí DX10 v úzké spolupráci s ATI). A co na to říká NVIDIA? Ta se velmi zdráhá naskočit do "unifikovaného vláčku". GPU NVIDIA G80 má mít opět všechno zvlášť, 48 pixel shader procesorů a neznámý počet procesorů na zpracování geometrie atd. Má samozřejmě podporovat DirectX 10 a Shader Model 4.0, ale prý NEbude těžit z unifikovaného designu. NVIDIA hodlá přijít s USA až "to bude mít smysl". Těžko říci, jestli to není jen nějaké marketingové vyjádření, snažící se zakrýt tajné plány NVIDIE. Ale David Kirk, šéf architekt NVIDIE dal jasně najevo, že udělají čip s unifikovanými shadery, "až bude možné, aby pracoval rychleji než současné čipy". Mezitím se ale na trhu může odehrát cokoliv a stačí jedna dobrá hra pro DirectX 10 a hráči se začnou automaticky ohlížet po nejrychlejším DX10 hardwaru. Kdo ho v tu dobude bude mít v obchodech, může si mnout ruce, ostatní spláčou nad výdělkem. Lepší scénu pro drama konce tohoto roku si lze jen těžko představit…

zdroj: X-bit Labs

cappy

Nejnovější články