ATI RADEON X1900 GT v prvním testu
zdroj: tisková zpráva

ATI RADEON X1900 GT v prvním testu

26. 4. 2006 22:22 | Hardware | autor: Redakce Games.cz |

Máme tu první recenzi nadcházející grafické karty ATI RADEON X1900 GT.

Informace o této kartě zdá se byly správné, takže se máme na co těšit. Snad jedinou vadou na kráse by mohl být její čip. Jedná se o R580, který má aktuálně docela dobrou výtěžnost výroby, ale ty verze, co jsou v RADEONech X1900 GT, mají údajně vadné Pixel Shadery. Tedy ne, že by byly nějak poškozené. Vadné jsou v tom smyslu, že nejsou schopné pracovat rychlostmi RADEONU X1900 XT nebo XTX, což ale nemusí většinu lidí trápit. ATI to asi bude řešit tak, že přidá do nabídky ještě RADEON X1900 XL, rovněž se sníženými takty... Ale to bychom předbíhali událostem. Každopádně, RADEON X1900 GT je high-endová karta vytvořená jako přímý konkurent NVIDIA GeForce 7900 GT a s ní má mnoho společného. Obě budou stát přibližně stejně, obě mají 256-bitovou sběrnici, 256 MB video paměti atd., ale RADEON je rychlejší při zapnutí antialiasingu nebo anizotropního filtrování.

Specifikace samotných čipů už jsou dosti odlišné. ATI a NVIDIA aktuálně používají úplně jinou architekturu, takže RADEON X1900 GT má 384 milionů tranzistorů (GeForce 7900 GT má 278 m. tranzistorů). RADEON takt 575 MHz pro jádro (GeForce takt 450 MHz nebo 470 MHz). Paměť 1,2 GHz (GeForce 1,32 GHz, liší se podle výrobce). Renderovacích cest a texturovacích jednotek 12 (GF má 24), vertex jednotek je 8 (GF 8), výstupních jednotek ROPs 12 (GF 16), Pixel Shader jednotek/procesorů 36 (GF 24 nebo 24 x 2 když se počítají ALU). Z toho vyplývá, že hlavním tahounem výkonu v architektuře ATI se zdají být vyšší pracovní frekvence a vyšší efektivnost při práci se shadery. S dobrým chlazením je navíc možné dostat se s touto kartou přes hranici 640 MHz. A to je dost, takže to s těmi vadnými čipy asi nebude tak horké.

A vysoké frekvence jsou také tím, co v tomto případě funguje na jedničku. Ve většině her je RADEON X1900 GT prakticky nastejno s GeForce 7900 GT. Nepatrně rychlejší je třeba v Half-Life 2, v BattleField 2 (ve verzi 1.2) - a nepatrně pomalejší zase ve F.E.A.R. nebo ve Splinter Cell. To znamená, že o zákazníka (hráče) budou muset obě firmy soupeřit pomocí snižování cen, což je jedině dobře.

zdroj: HKEPC

cappy
Smarty.cz

Nejnovější články