Architektura AMD K10
zdroj: tisková zpráva

Architektura AMD K10

17. 4. 2007 7:07 | Hardware | autor: Redakce Games.cz |

AMD odhalilo nové detaily o architektuře procesorů K10.

Změnou oproti současné generaci bude vylepšený integrovaný řadič paměti, který bude umět pracovat na frekvenci nezávislé na frekvenci jádra. Tím by se mělo snížit ztrátové teplo, když budou použity pomalejší paměti, ale také by to mělo umožnit přetaktování procesoru, aniž by se zároveň musela přetaktovat paměť. Zároveň by ale mělo být možné nastavit každému jádru jeho vlastní frekvenci a to nezávisle na ostatních. Opět to má sloužit k omezení spotřeby, kdy se u nevytížených jader může automaticky snížit rychlost. Co se týká čtyřjádrových procesorů obecně, tak jejich design by měl být mnohem efektivnější, než ten který používá nyní Intel u svých Quad Core (alespoň to tvrdí AMD). U Intel cpu jsou případy, kdy data musí cestovat z jádra do jádra přes FSB, tedy trasou mimo procesor, zatímco u AMD nic podobného nebude. Všechna data a datová komunikace, budou probíhat interně, přes zařízení nazvané Crossbar. Crossbar má být připraven tak, aby mohl hostit 8 jader a dělá i další věci. Problém je v tom, že 8-mi jádrové procesory jsou u AMD zatím hudbou budoucnosti a AMD se nechce vyjadřovat k tomu, kdy je plánuje uvést.
Hodně změn v designu se týká efektivnějšího cacheování. To je dost důležité nejenom pro serverové procesory, ale také pro hry. Novinkou u K10 bude sdílená L3 cache, kdy každé jádro bude mít svojí vlastní L1 a L2 cache a zároveň bude napojeno na velkou L3 cache. Tu bude sdílet každé jádro společně s ostatními, a zároveň, všechny cache budou napojeny na Crossbar. Ryze z praktických důvodů, protože pokud bude jádro č. 1 požadovat nějaká data, která už jsou nahrána v L1 cache jádra č. 2, nahrají se přes Crossbar odtamtud místo toho, aby se nahrávala z mnohem pomalejší operační paměti. Procesor pak bude využívat nejrůznější triky, aby to vůbec mohlo fungovat, takže když třeba nějaké jádro bude požadovat data z L2 cache, musejí se napřed nahrát do L1 cache a v L2 cache se následně označit za neplatné. Všemi těmito opatřeními by se mělo docílit vyššího výkonu.

zdroj: DailyTech

cappy

Nejnovější články