V poslední době se vše ve světě grafických karet točí okolo tří pojmů: 40 nm, 28 nm a DirectX 11. Nejprve se budu věnovat probíhající "40nm krizi". Asi nemusím připomínat, že absolutní nedostupnost ATI Radeonů HD 4770 způsobil nevyladěný 40nm výrobní proces, který tyto karty mají jako první na světě. To se továrna TSMC snaží už několik týdnů řešit a posledním krokem bylo úplné odstavení výrobních linek, které se v těchto dnech předělávají. Pak už se snad situace zlepší, na což oba přední výrobci grafických karet netrpělivě čekají. Nicméně AMD i NVIDIA už jsou celou situací natolik znepokojeni, že se snaží o co nejrychlejší přechod na 28mn výrobní procesor. Stát by se tak mělo už na jaře příštího roku. AMD se navíc rozhodlo změnit výrobce svých čipů a 28nm čipy už pro ně nebude vyrábět TSMC, ale nejspíš konkurenční společnost GlobalFoundries.

To na Computexu byla situace o něco veselejší. Červený výrobce grafických karet se chtěl předvést v tom nejlepším světle, a tak za zavřenými dveřmi novinářům ukazoval první 40nm wafer plný DirectX 11 čipů ATI nové generace (obrázek). Společně s tím probíhaly prezentace výhod DirectX 11, od kterého si AMD mnoho slibuje. Její GPGPU Stream totiž nemá takovou podporu jako CUDA od NVIDIE, což by mohly změnit univerzální compute shadery, které jsou součástí specifikací DirectX 11.

AMD sází také na tesselaci, se kterou má společnost poměrně dost zkušeností. Jde o způsob, jak při renderování obrazu mnohonásobně navýšit počet polygonů a tím dostat až neuvěřitelně přesné objekty. Kola budou konečně kulatá a podobně. Více napoví přiložené video:
Nakonec krátce o NVIDII. Pamatujete si ještě, jak NVIDIA všude prohlašovala, že rozhraní DirectX 10.1 je k ničemu a NVIDIA bude podporovat až DirectX 11? Lidé z NVIDIE však najedou (či jako obvykle?) změnili názor a chystané 40nm zmenšeniny současných čipů GT200 určené do mainstremu a lowendu nejspíš DirectX 10.1 nabídnou. Konkrétně má jít o čipy GT214, 215, 216 a 218, které za pár týdnů nahradí dosluhující generaci GeForce 9. Původně se na trh měly dostat už v těchto dnech, ale kvůli problémům se 40nm výrobním procesem je NVIDIA musela odložit. Jen nevím, proč mě ta změna názoru u NVIDIE až tak nepřekvapuje...