XBLA je pro indie tvůrce otrava, která se pořád vyplatí
zdroj: Archiv

XBLA je pro indie tvůrce otrava, která se pořád vyplatí

11. 8. 2011 14:52 | Byznys | autor: Aleš Smutný |

Populární nezávislý vývojář a tvůrce plošinovky Braid, Jonathan Blow, nikdy nejde k ostřejšímu slovu daleko a ani jeho vyjadřování bychom obvykle neoznačili jako „diplomatické“.

Zvětšit zdroj: Archiv Momentálně se příští rok chystá vrhnut do světa uvrhnout novou hru, The Witness, a co se týče svého obchodního partnera, Microsoftu, rozhodně se neobtěžuje zastírat, jak věci vidí. Dle něj je XBLA užitečná platforma, ale zároveň je to v jistých ohledech „je to osina v zadku“.

Na to, aby se svou hrou za 2 miliony dolarů (náklady na vývoj The Witness) vydělal vše zpátky, nepotřebuje exkluzivní smlouvu, ani s Microsoftem. "Dovolím si říct, že by Steam a iPad v tuhle chvíli už hru zaplatily. Ale ještě nevím, kde ji vydám, určitě na PC a jedné konzoli, ostatní přijde později,“ předpovídá Blow. Podle něj je proces vydání hry na XBLA naprosto absurdně komplikovaný: „Když někdo vydá hru za 60 dolarů, tak mu to nepřijde, ale pro nezávislé vývojáře to je děs“.

Jedním z problémů je certifikace, kterou musí všechny produkty distribuované skrze XBLA, projít. Jednoduše řečeno, Microsoft chce mít pod kontrolou vše, co se mu dostane na síť. Blow ovšem vidí další problém v samotném vyjednání smlouvy. „Můžu si žít spokojený život a dát hru na Steam bez velké námahy, anebo můžu jít na XBLA, kde mě budou lidé z obchodního otravovat, dávat mi kreténské smlouvy, které musím tři měsíce projednávat, a pak se teprve dostaneme k normální dohodě. Když se nad tím zamyslím a přidám certifikaci, musím se ptát, jestli to mám zapotřebí,“ rozhorlil se Blow.

To je celkem silně formulovaná stížnost s dobře položenou finální otázkou: zda to má Blow zapotřebí, když má další možnosti. Ostatně, k vydání hry na XBLA jej nikdo nenutí. Jenže Blow si vzápětí sám odpovídá: „XBLA má velký počet uživatelů, pro určité druhy her je pořád lepší než Steam“. Takže jedna věc je „kreténská“ byrokracie MS a druhou je služba samotná. Pro Blowa to znamená doufat, že se v Microsoftu něco změní, i když tomu sám příliš nevěří.

Vydat hru na XBLA se, navzdory častým stížnostem indie vývojářů, stále některým z nich vyplácí. Kupříkladu takový FortressCraft, hra tak trochu inspirovaná MineCraftem, dosáhla v tržbách z prodeje na XBLA milion dolarů, což je velmi příjemný součet. A zřejmě zasloužený, protože si 84% ze všech stažených trial verzí FortressCraftu hráči za poplatek aktivovali na verze plné. To už musí znamenat, že má hra nějaké kvality. A ukazuje se tak, že i přes všechny nevýhody, je XBLA platforma, kde se dá vydělat slušný balík.

Nejnovější články