zdroj:
tisková zpráva
Psychonauts, GUN, System Shock 2, Black & White, Freedom Force vs. Third Reich... Starší hry, které byly originální a bodovaly u kritiků, ale prodávaly se prachmizerně. Obvykle se to zdůvodnilo nezavedenou značkou, špatným marketingem nebo jejich složitostí pro masy a svět se točil dál. V současnosti se však situace mění a na odbyt dobře nejdou ani PC tituly, které pro to splňují standardní kritéria: pokračování známé (dříve bestseller) série + masivní marketingová podpora + vysoké známky od recenzentů (+ vyžadování originálky pro online hru).
Pro mnohé šok: PC verze Unreal Tournamentu III se v celém USA za období 19. listopadu až 30. listopadu prodalo pouze 34 tisíc kusů. A neméně očekávaného i právem vychvalovaného Crysis se tamtéž za druhou polovinu minulého měsíce prodalo "jen" 86 tisíc kusů. (Teď už každý chápe, proč existují tlaky na nezávislého amerického auditora NPD Techworld, ať radši nezveřejňuje přesná čísla. Pro zajímavost - po Manhunt 2 Wii sáhlo jen 18 tisíc dospělých a žádná verze Need for Speed: ProStreet nepřesáhla 370 tisíc kusů, což po Carbonu také překvapilo). Čím to je způsobeno a lze to nazvat propadákem?
Oběma hrám nepochybně ublížila přeplněnost podzimního trhu, přestože celkové tržby z her byly v listopadu nejvyšší v historii. UT3, ač řemeslně kvalitní, je bit tím, že nepřináší nic převratného ve smyslu módů, interaktivity prostředí a že byl odkládán tak dlouho, než arkádové multiplayerové akce tak nějak vyšly z kurzu (platí i pro slabě poptávané Enemy Territory Quake Wars). Crysis zase zjevně dojíždí na přehnané hardwarové požadavky pro hraní na vysoké detaily, jež většina lidí nesplňuje - sami si to ověřili v demu, jehož férové dřívější vypuštění hře v tomto ohledu paradoxně nepomohlo. Částečný podíl bude mít i objevení se pirátské verze s několikadenním předstihem před oficiálním datem (narozdíl od BioShocku). Na druhou stranu, jak lidé postupně upgradují své počítače, může se zájem ještě mírně zvednout (viz první týden v prosinci) nebo setrvat na stávajících číslech déle, než jít strmou křivkou dolů, jak je běžné.
zdroj: Archiv
nový (15.12.) Crysis launch trailer - stažitelná verze (55 MB, HD)
Bylo by teď strašně snadné říct, že Crysis je komerčně neúspěšné. Obzvlášť s přihlédnutím k obrovským nákladům na vývoj - určitě mnohem vyšším než 160 milionů korun, jež stál Zaklínač, který si v USA podle našich zpráv pořídily dvě třetiny lidí co Crysis. JENŽE: která jiná PC hra z podzimu byla žádanější? Není problém spíš v dosažení poměrně nízkého (postupem let pořád se snižujícího) prodejnostního stropu pro jakékoli, i ty úplně nej PC hry? Pryč je doba, kdy se pouze-PC titulům typu Mafia nebo Flashpoint povedlo udat milion relativně lehce.
Jak jsme zjistili, srovnatelně jako Crysis se dařilo pouze Half-Life 2 Orange Box, Hellgate London a především Call of Duty 4, které bylo na špici PC hitparády po celý listopad. Z toho se dá odvodit, že všech ostatních PC her se v USA muselo prodat mnohem méně a že Call of Duty 4 pro osobní počítače tam může mít celkově na kontě nějakých 150-200 tisíc kusů. Ale i ty jsou poměrně směšné, když se podíváte na 1,6 milionu prodaných kusů xboxové verze CoD4 (2x více než se odhadovalo) + 450 tisíc PS3 verze CoD4. Nebo na 980 tisíc Assassins Creed X360 + 376 tisíc AC PS3 (jen v USA, celosvět. 2,5 mil.), milion Guitar Hero III PS2 + 426 tisíc GH3 X360...
...nebo na obvyklý poměr zastoupení odbytu u kterékoli multiplatformní third-party hry, kde mívá X360 (next-gen hra) nebo PS2 verze (FIFA/NFS/filmovky) tak 60-70% podíl a ty ostatní paběrkují. Netýká se to jen "xboxové" Ameriky, totožná situace panuje ve Velké Británii - Crysis tam je stále no.1-3 v PC žebříčku, ale až někde ve čtvrté desítce v tom celkovém, kam se z PC titulů probojoval už jen Football Manager 2008. Nejlépe se Crysis daří v rodné zemi tvůrců (číslo 1 v německém multiplatformním žebříčku), kde je, stejně jako ve Španělsku, větší zájem o PC verzi CoD4 než o tu xboxovou, kterou předstihla i ta PSčková.
Odbyt nástupce Far Cry je tedy vzhledem k obrovským ambicím a nákladům zklamáním, nicméně propadákem bych to nenazýval (btw v USA překonalo 60-tisícové odhady analytiků) a o vznik dalších dvou dílů trilogie se nebál. Jestli je něco skutečným propadákem, pak to jsou desítky jiných her pro PC z října-listopadu, které si v obchodech vedly výrazněji hůře: z akcí kupříkladu Gears of War, Kane and Lynch, TimeShift, Jericho, Blacksite, Tabula Rasa aj.
Vydavatelé samozřejmě nebudou slepí a promítnou podzimní výsledky do svých plánů, ostatně leckteří už tak činí (pozdější PC Assassins Creed). Většina áčkových her na 2008 je ale momentálně oznámena pro všechny tři platformy a občas si vzhledem k výše popsané situaci kladu otázku, proč vlastně ty (kvůli odladění na milion HW konfigurací pracné + snáze zpirátitelné) PC verze multiplatformních áčkových věcí vůbec ještě dělají. A) Protože na nich probíhá vývoj a nic moc je to nestojí, B) kvůli snaze o své zviditelnění u stále nejpočetnějších majitelů PC a v PC-médiích C) nebo si snad říkají, že berou aspoň těch pár desítek tisíc PC kusů celosvětově (v tom optimistickém scénáři) nežli nic (při uvedení pouze na X360/PS3)? Otázka do diskuse: Co si o soumraku PC scény z hlediska prodejů myslíte vy a co to zapříčinilo?